۰ نفر

با تصویب نمایندگان مجلس؛

۲۵۰هزار میلیارد ریال به طرح تامین کالاهای اساسی اضافه شد/ تامین منابع برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
کد خبر: 478117
۲۵۰هزار میلیارد ریال به طرح تامین کالاهای اساسی اضافه شد/ تامین منابع برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد اضافه شدن ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح تامین کالاهای اساسی جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان و تامین مسکن محرومان موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه  مجلس با الحاق یک پیشنهاد به طرح تامین کالاهای اساسی با ۱۶۲ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۲رای ممتنع موافقت کردن.

حمیدرضا حاج بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح این پیشنهاد گفت:  مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل یکسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد و بازنشستگان غیرهیات علمی دانشگاه‌ها مراکزی آموزشی و پژوهشی و ۵۰ هزار میلیارد ریال برای احداث مسکن محرومین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)  از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها مازاد دولت و شرکت‌های دولتی در این پیشنهاد پیش بینی شده است.  

وی گفت: الحاق این طرح سبب می‌شود کمیته امداد خمینی(ره) با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء نسبت به تامین مسکن محرومین نیز اقدام کند که سبب افزایش اشتغال، عدالت اجتماعی، عمران و سازندگی کشور شود.

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم پیشنهاد کرد: دولت موظف است از طریق کارت الکترونیکی یا کارت ملی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی سهم کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت و ... را به کارت سرپرستان خانوار واریز تایید شده واریز کند.

وی گفت: دولت هر ساله ۱۳ میلیارد دلار برای کالای اساسی و دارو اختصاص می‌دهد که دراین صورت باید قیمت مرغ ۹ هزار تومان و گوشت بره وارداتی از روسیه ۴۰ هزار تومان باشد ولی این گونه نیست و این پیشنهاد می‌تواند در کمک به مردم در تامین کالاهای تاثیر به سزایی ایفا کند.  

اما این پیشنهاد با ۱۵۴ رای مخالف، ۴۳رای موافق و ۱۳ رای ممتنع تصویب نشد.

در ماده واحده طرح تامین کالای اساسی آمده است: دولت موظف است حداکثر یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها خصوصاً نیازمندان را با استفاده از شبکه توزیع کالا( تعاونی های مصرف، فروشگاه‌های زنجیرهای، واحدهای صنفی) به گونه‌ای ساماندهی کند که نیازهای اساسی خانوارها با قیمت مورد تأیید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با نرخ ارز ترجیحی از طریق کالابرگ یا کارت الکترونیکی با اولویت تولیدات داخلی در اختیار مردم قرار گیرد.