۰ نفر

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛

بررسی حذف دلار ۴۲۰۰تومانی از واردات دارو در کمیسیون اقتصادی/ واریز بخشی از سهم یک میلیارد یوروی سلامت

۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴
کد خبر: 477505
بررسی حذف دلار ۴۲۰۰تومانی از واردات دارو در کمیسیون اقتصادی/ واریز بخشی از سهم یک میلیارد یوروی سلامت

زهرا شیخی معتقد است که یکی از دلایل اصلی کمبود دارو، ناشی از رانت قابل توجه برآمده از تخصیص ارز 4200تومانی برای واردات است. رانتی که باعث شده تا در برخی موارد بیماران ناچار شوند داروی مورد نیاز خود را به چند برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ در شرایطی که این روزها موضوع کمبود انسولین قلمی و واکسن آنفولانزا باعث گلایه‌های بیماران و خانواده‌های آنان شده، نماینده مردم اصفهان در مجلس ضمن تشریح دلایل بروز این کمبودها خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز رفتارهای سوداگرانه در بازار دارو و مشکلاتی که به دلیل کمبود انسولین و واکسن آنفولانزا ایجاد شده، ناشی از رانت قابل توجه استفاده از ارز 4200 تومانی برای واردات دارو است. در واقع، تخصیص ارز دولتی به واردات دارو و ارزانی این داروها، باعث شده، توجه سوداگران به بازار دارویی کشور جلب شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص واکنش مجلس به این رفتارهای سوداگرانه گفت: با توجه به اینکه بررسی تبعات کلی تخصیص ارز حمایتی و تحلیل نظام عرضه و تقاضای دارویی، مساله ای کاملا تخصصی و در حوزه علوم اقتصادی است، این موضوع در قالب یک طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی می شود تا از دل همکاری مشترک با کمیسیون اقتصادی به مناسب‌ترین راهکار برسیم که در آن هم منافع بیماران و هم ضرورت‌های اقتصادی، مورد توجه قرار گرفته باشد.

شیخی در ادامه افزود: بر این اساس، گزارشی که از طرف وزارت بهداشت در مورد کمبود انسولین و سایر داروهای مورد نیاز کشور به کمیسیون ارسال شده، حاکی از آن است که کمبودی در تامین، انتقال و انباشت دارو، وجود ندارد. بررسی های دقیق از سامانه تیتک هم نشان می‌دهد، میزان واردات انسولین به نسبت سال گذشته حدود 2برابر شده است. به عبارت روشنتر روند سرمایه‌گذاری برای تامین دارو به نسبت قبل نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایش چشمگیری هم داشته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین که علی رغم اینکه کمبودی در زمینه دارو وجود ندارد، چرا بیماران در تامین دارو، مشکل دارند، گفت: در واقع برخی رویکردهای سوداگرانه، باعث کمبود دارو و تشکیل بازار آزاد دارویی در برخی مناطق شده است. برای پیگیری مجموعه این مشکلات، وزارت بهداشت و سایر وزارتخانه‌ها باید سرنخ این رفتارهای سوداگرانه را دنبال کنند تا روشن شود، چرا علی رغم تامین دارو با ارز حمایتی، داروها به دست بیماران نمی‌رسد.

شیخی افزود: پیگیری موضوع اصلا کار دشواری نیست. مبدا و مقصد تمام داروهای ورودی و خروجی در سامانه تیتک ثبت و رصد می شود. به عنوان مثال مشخص است چه تعداد واکسن آنفولانزا به کدام داروخانه‌ها و در کدام مناطق تعلق گرفته است. لیست بیمارهای «با ریسک بالا»هم معلوم است و قبلا به داروخانه‌ها ارسال شده است. هر بیمار با کدملی مشخص باید داروی مورد نیاز خود را از مراکز تعیین شده تحویل بگیرد. با یک پایش دقیق اطلاعاتی، می توان فهمید که حفره هایی که در توزیع دارو وجود دارد از کجا نشات می گیرد و به سرعت این حفره ها را مسدود کرد.

 در این زمینه بخوانید:

نماینده مردم اصفهان در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره تخصیص 600 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای تقویت بخش سلامت گفت: در گزارش دیوان محاسبات که دیروز به کمیسیون رسید در خصوص یک میلیارد یورو به جزئیاتی از تخصیص اعتبارات در استان ها و... اشاره شده و برخی دیگر از اسناد هم در آینده به کمیسیون ارسال خواهد شد. با توجه اهمیت موضوع قرار شد بخشی از این اسناد رسانه‌ای شود و برخی دیگر هم محرمانه باقی بماند.در کل به نظر می رسد که مبالغ اعلام شده توسط رییس کل بانک مرکزی درست است اما جزئیات این تخصیص‌ها هنوز به بررسی‌های بیشتر احتیاج دارد.