۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

تامین ۲۰قلم کالا در طرح توزیع اقلام اساسی/ شارژ کارت سرپرستان خانوارها هر ۲ماه یکبار

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹
کد خبر: 475408
تامین ۲۰قلم کالا در طرح توزیع اقلام اساسی/ شارژ کارت سرپرستان خانوارها هر ۲ماه یکبار

بهروز محبی ضمن اشاره به چگونگی تامین کالاهای مورد نیاز مردم در طرح توزیع اقلام ‌‎اساسی، گفت: گوشت قرمز، مرغ، مواد لبنی، برنج، روغن، تخم مرغ، حبوبات، قند، شکر، موادپروتئینی و... بخشی از 20 قلم کالایی است که قرار است از طریق کارت‌های اعتباری در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ طی روزهای گذشته، برخی نمایندگان از تعیین تکلیف نهایی طرح توزیع اقلام اساسی بلافاصله پس از پایان تعطیلات مجلس خبر داده بودند اما به نظر می‌رسد که فرآیند بررسی طرح به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. نماینده مردم سبزوار در مجلس در خصوص چرایی به تعویق افتادن بررسی نهایی طرح، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد، بررسی نهایی طرح، علی‌رغم وعده نمایندگان بعد از پایان تعطیلات در دستورکار قرار نگیرد، اشکالاتی بود که برخی کارشناسان اقتصادی و البته گروهی از همکاران ما در مجلس، پیرامون ضرورت استفاده نکردن از پول نقد در این طرح عنوان می‌کردند که اشکال درستی هم است. چراکه تجربه نشان‌داده هر اندازه که بار تکلیفی بیشتری بر بودجه سوار شود به همان میزان نقدینگی افزایش پیدا خواهد کرد. متعاقب افزایش نقدینگی هم مشخص است که توسعه پایه پولی و تورم بیشتر را خواهیم داشت.

محبی در ادامه افزود: بنابراین کمیسیون برنامه و بودجه برای رفع این ایراد، تلاش کرد تا فرآیند توزیع اقلام اساسی را بدون تزریق نقدینگی و بر مبنای اعتباری که در هر دوره یا هر ماه در کارت الکترونیکی سرپرستان خانوارها شارژخواهد شد، پیش ببرد. در واقع مجلس از یک طرف تلاش می‌کند به نیازهای معیشتی مردم پاسخ دهد و از سوی دیگر جهت‌گیری نظام یارانه‌ای را که در گذشته به ضرر اقشار آسیب پذیر و به نفع اقشار برخوردار جامعه تنظیم شده بود را به نفع دهک‌های محروم جامعه، متوازن‌تر کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ،گفت: با توجه به گستردگی طرح توزیع اقلام اساسی که 7دهک پایینی جامعه و جمعیتی بیش از 60میلیون نفری را در بر می گیرد، لازم بود تا زیرساختهای الکترونیکی و فناورانه لازم برای دسته‌بندی این حجم از داده ها، به روزرسانی و ساماندهی شود تا طرح با کمترین اشکال عملیاتی شود.

نماینده مردم سبزوار در ادامه تاکید کرد: بلافاصله پس اعلام آمادگی دولت و تصویب طرح در مجلس، ثبت نام خانواده های ذیل این طرح آغاز و مردم می توانند با مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای، بخشی از نیازهای معیشتی خود را از طریق این کارت ها تامین کنند.  

بهروز محبی در ادامه ضمن تشریح دورنمای بررسی طرح در کمیسیون گفت: طرح روز دوشنبه همین هفته، راهی کمیسیون برنامه و بودجه می‌شود تا آخرین هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی ها روی آن صورت بگیرد. بعد در اولین فرصت که می تواند روز چهارشنبه باشد برای تصمیم گیری نهایی راهی صحن می شود. با توجه به رویکرد مجلس از همین حالا می‌توان پیش بینی کرد که این طرح با رای بالای نمایندگان تصویب شود و به سرعت در مسیر عملیاتی شدن قرار بگیرد. فکر می کنم تا پایان سال هم، هر دوماه یکبار کارت سرپرستان خانوارها شارژ خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: مجلس بر روی اجرای این طرح اصرار دارد و احساس می کند این کمترین کاری است که در شرایط دشوار فعلی می تواند برای کاستن از آلام معیشتی مردم در دستور کار قرار بگیرد. کمترین فایده این طرح، پالس امیدبخشی است که به مردم ارسال می‌کند تا تصور نکنند که مسئولان در این شرایط دشوار آنها را به حال خود رها کرده اند.

محبی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که اقلام حمایتی ذیل این طرح شامل چه کالاهایی می‌شود، گفت: بعد از بررسی‌های تخصصی، 20کالای اساسی و مورد نیاز خانواده ها انتخاب شد تا مردم بر اساس سبد مصرفی شان اقدام به خرید مایحتاج خود کنند. گوشت قرمز، مرغ، مواد لبنی، برنج، روغن، حبوبات، قند، شکر، موادپروتئینی و... بخشی از اقلامی است که قرار است از طریق طرح توزیع اقلام اساسی در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد. پیش‌بینی نمایندگان این است که تا پایان سال99، حداقل سه مرتبه این کارت‌ها شارژ می‌شوند تا سال 1400 که یک ردیف بودجه مجزا برای دریافت ماهانه اقلام اساسی در این طرح تدارک دیده شود.