۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی، قدمی دیگر به سوی ابرتورم/ منابع طرح باید مشخص و شفاف باشد

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبر: 470601
تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی، قدمی دیگر به سوی ابرتورم/ منابع طرح باید مشخص و شفاف باشد

نمایندگان مجلس امروز کلیات طرح تامین کالاهای اساسی را درحالی تصویب کردند که شیوه تامین منابع آن هنوز به درستی مشخص نیست و می‌تواند منجر به یک ابر تورم شود.

اقتصادآنلاین- صبا نوبری؛ نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی، کلیات آن را به تصویب رساندند.

بر اساس این طرح مقرر شده تا اعتبار 30هزار میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی 60میلیون ایرانی تخصیص داده شود.

این درحالیست که پیش از این رییس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که منابع کافی برای تامین این طرح وجود ندارد و با توجه به کسری بودجه دولت تصویب این طرح معنایی جز افزایش پایه‌پولی و تورم نخواهد داشت.

در همین رابطه علی مروی، اقتصاددان در توییتی در صفحه شخصی خود یادداشتی در این رابطه نوشته بود که اقتصادآنلاین هم روز گذشته آن را منتشر کرد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت نقدی از دهک‌های پایین باید در اولویت باشد، گفت: اما این حمایت نباید به صورتی باشد که منجر به یک ابر تورم شود. در شرایط فعلی درآمد ارزی بانک مرکزی به میزانی نیست که بتواند ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی مصوب را فراهم کند در نتیجه باید تخصیص ارز4200تومانی را کنار گذاشته و آن را به طور مستقیم به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت کنند.

 در این زمینه بخوانید:

طرح تامین کالای اساسی یا ابر تورم؟

ضرورت اصلاح شبکه توزیع کالا

 

اجرای این طرح با منابعی که محل آن مشخص نیست درکنار ادامه تخصیص ارز 4200تومانی علاوه بر فساد، پایه‌پولی را هم افزایش خواهد داد و نتیجه‌ای جز یک ابرتورم نخواهد داشت.

البته در جلسه امروز مجلس، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با منابع این طرح گفت: طرح ارائه شده از نظر منبع تامین اعتبار مشکلی ندارد و اعضای کمیسیون به این مسئله توجه داشتند که منابعی را در نظر نگیرند که تورم زا باشد. همچنین منابعی انتخاب شده که در دسترس و قابل حصول باشند.

اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی کشور تصویب چنین طرحی با منابع نامشخص، می‌تواند تا حدود 40هزارمیلیاردتومان کسری بودجه را افزایش دهد و نمایندگان نباید در تصویب چنین طرح‌هایی بدون توجه به جزییات آن سریع و بدون بررسی عمل کنند.