۰ نفر

جزییات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت؛

با ۱۷۵ رأی موافق و ۸۰ رأی مخالف؛ رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۶
کد خبر: 470542
با  ۱۷۵ رأی موافق و ۸۰ رأی مخالف؛ رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود، نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رای ممتنع، به وی اعتماد کردند.

جزییات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

صبح امروز وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس جمهور به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم عدم حضور رئیس جمهور در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع به ارائه گزارشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی پرداخت.

رییس جمهور سه شنبه گذشته علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود.

کمیسیون صنایع صلاحیت رزم حسینی را تأیید کرد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در صحن علنی گفت: درباره مدرک تحصیلی طی نامه‌ای از وزارت علوم استعلام صورت گرفت. ایشان مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی را در سوابق خود ارائه کرده که طبق استعلام صورت گرفته این مدرک مورد تأیید است.

وی گفت: کمیسیون صنایع صلاحیت رزم حسینی برای تصدی در وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت را مورد تأیید قرار می‌دهد. البته ایشان باید نکاتی را در دوران وزارت خود مد نظر قرار دهد.

حضور جهانگیری در صحن مجلس

در حالی که مجلس وارد دستور کار بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی شده و نمایندگان منتقد عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه بودند اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در اخطاری مستند به اصل 131 قانون اساسی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.

دلخوش: کمیسیون صنایع نظر خود در مورد رزم حسینی را شفاف بگوید

سیدکاظم دلخوش در تذکری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس مستند به مواد ۲۰۲ تا ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در جلسه رأی اعتماد یا باید خود رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان حضور داشته باشند. لازم است حتی اگر حرمت مجلس حفظ نمی‌شود حرمت وزرا حفظ شود.

وی افزود: کمیسیون صنایع گزارشی را در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارائه کرده که در جلسه قرائت شد، اما این گزارش تحلیلی بود در حالی که در ماده ۲۰۲ به صورت شفاف مشخص شده که نمایندگان باید از گزارش کمیسیون اطلاعات دقیقی به دست آورند اما این گزارش نه مثبت و نه منفی بود بلکه گزارش تحلیلی ارائه شد.

دلخوش یادآور شد: لازم است کمیسیون صنایع نظرش را شفاف بگوید تا ما تکلیف خود را در رأی دادن به وزیر پیشنهادی بدانیم.

در ادامه جلسه امروز مجلس، نوبت به اظهارت موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی صمت رسید.

نوش‌آبادی: نمایندگان با حمایت از رزم‌حسینی وزارت صنعت را از این وضع نجات دهند

حسین نوش آبادی نماینده مردم پیشوا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: می‌خواهیم درباره  مدیریت وزارت خانه‌ای تصمیم بگیریم که بخش مهمی از مشکلات کشور در حوزه آن قرار دارد و مدیریت بر آن مسئولیت مهمترین بخش‌های حیاتی کشور را عهده دار می‌باشد.

وی افزود: وضعیت آشفته بازار، نابسامانی حوزه تجارت، معضلات حوزه صنعت و معدن، شرایط نگران کننده تولید و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در این مدت نیازمند وزیری توانمند و صالح است که مدیریت بازار و معیشت مردم، عدالت در توزیع کالاهای اساسی با ایجاد شبکه توزیع مناسب و شکستن انحصار، فعال سازی سامانه نظارت بر کالاها، مبارزه با ویژه خواران، اصلاح ساختار تنظیم بازار، ایجاد توازن در عرضه  و تقاضا، احیای واحدهای صنعتی و تولیدی، حل مشکل واحدهای بحران زده و تامین مواد اولیه آنها با توجه به توان داخلی را سرلوحه کار قرار دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: توجه به صادرات  و استفاده از ظرفیت داخلی و تلاش در جهت بومی سازی، ارتقای صنعت قطعه سازی، ساماندهی بازار خودرو، احیای معادن کوچک، فعال کردن دیپلماسی تجاری، توجه به بازارهای مشترک بین المللی  با در نظر گرفتن سیاست‌های تنظیم بازار، توسعه صادرات و مبادلات مرزی، گسترش تجارت الکترونیک، جلوگیری از فساد اداری در زیر مجموعه وزارت خانه، حذف رانت خواری، فروش مجوز و حذف امضاهای طلایی، استفاده از نیروهای متخصص و جوان باید اولویت‌ برنامه‌های وزیر محترم باشد.

نوش آبادی تصریح کرد:  اینجانب در بررسی‌هایی که داشتم و براساس نظر مثبت کمیسیون مربوطه و همچنین نظر مثبت بسیاری از شخصیت‌ها و کارشناسان و با توجه به تجارب ارزنده آقای رزم حسینی و  با توجه به فعالیت ایشان در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و نقش وی در حوزه‌های دفاعی و عملیاتی و همچنین نقش ایشان در قائم مقامی در معیت سردار شهید قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله در دفاع مقدس و با توجه به داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت وزارت صنعت از مشکلات کنونی به ایشان رای اعتماد می‌دهم.

وی در پایان اضافه کرد: از نمایندگان می‌خواهم با حمایت از آقای رزم حسینی  وزارت خانه را از این وضع نجات دهند. مخالفین نیز با حفظ حرمت و اخلاق اسلامی از اظهارنظرهایی که موجب وهن مجلس می‌شود پرهیز کنند و با رعایت عدالت و تقوا صلاحیت  وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.

ارکانی: دوتابعیتی بودن رزم حسینی احراز نشده است

احسان ارکانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: آقای رزم‌حسینی کارشناس، آزاده، مستقل، غیرسیاسی و دارای روحیه جهادی و نگاه توسعه‌گراست. او منتقد بروکراسی و سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است؛ مدیر کاربلدی که پشت میزنشین نیست و وارد میدان عمل می‌شود.

وی ادامه داد: رزم‌حسینی معاون قائم مقام حاج قاسم بوده او زمانی در ستاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس حضور داشت و کارنامه درخشانی در استانداری خراسان رضوی و کرمان از خود به جای گذاشت. او را ضعیف می‌خوانید؛ وقتی که در این جاها فعالیت می‌کرد او را ضعیف می‌خواندید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دو تابعیتی بودن رزم‌حسینی گفت: می‌گویند آقای رزم‌حسینی دوتابعیتی است اگر سند دارید منتشر کنید. از آقای ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی در این باره سوال کردم که پاسخ داد این موضوع در هیات تحقیق و تفحص از مدیران دوتابیعتی احراز نشد. آقای کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم این موضوع را تایید کرد؛ پس اگر ادعای انقلابی‌گری دارید بدانید فرد انقلابی از دروغ و تهمت و زیرسوال بردن آبرو و حیثیت افراد بیزار است چه برسد به این‌که تهمت‌هایی علیه جانباز خیبر و جانشین حاج قاسم سلیمانی زده شود.

ارکانی ادامه داد:  برخی می‌گویند چون رییس جمهور به جلسه رای اعتماد نیامده و به مجلس توهین شده به رزم‌حسینی رای ندهید؛ اول این‌که شأن و حیثیت مجلس را خود ما حفظ می‌کنیم. تا وقتی از ابزار نظارتی استفاده نشود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند. همچنین رای ندادن به رزم‌حسینی به معنای تنبیه رییس جمهور نیست بلکه تنبیه مردم است و بازار بیشتر از قبل رها می‌شود. حداقل در این ماه‌های باقی‌مانده تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت را مشخص کنیم.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سردار حاج قاسم سلیمانی، رزم‌حسینی را به لقب شهید زنده و خط‌شکن معرفی کرده افزود: آیت‌الله علم‌الهدی نماینده فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد ایشان را تایید کرد. او گفت که وقتی حاج قاسم در زمان استانداری رزم‌حسینی پیش ایشان آمده و گفته که رزم‌حسینی هدیه‌ای من به شماست او استاندار عادی و معمولی نیست که در فرهنگ دفاع مقدس زاده شده است.

وی در پایان از نمایندگان خواست که بدون توجه به شایعات به رزم‌حسینی رای دهند.

مطهری: رزم حسینی باید ارتباطاتش را شفاف کند

اردشیر مطهری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: انقلابی صفتی نیست که به هر مجلسی داده شود، لذا مسئولیت ما در قبال حاکمیت و مردم دوچندان شده است. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد علیرضا رزم حسینی گفت:‌ ایشان دو دهه خارج از کشور و در کشور کانادا زندگی می‌کردند. کسانی پشت پرده انتصاب رزم حسینی هستند که اگر فاش کنم تعجب می‌کنید. رزم حسینی چگونه می‌خواهد مسئولیت به عهده بگیرد در حالی که خانواده او در کانادا زندگی می‌کنند.

نماینده مردم گرمسار افزود:‌ چرا رئیس جمهور هیچ حرمتی برای مجلس و نمایندگان قائل نیست. چطور است که رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه در بین مردم حاضر می‌شوند اما آیا کرونا بهانه نیست؟ برای رئیس جمهور متأسفم.

وی در مورد وزیر پیشنهادی صمت گفت:‌ دو تابعیتی بودن آقای رزم حسینی مسئله‌ای منحرف کننده است که فساد ایشان دیده نشود. آقای رزم حسینی باید ارتباطاتش را شفاف کند. آقای رزم حسینی به اتفاق خانواده‌اش باید در خصوص ثروت، داشته‌هایش و ارتباطاتش صحبت کند.

مطهری افزود: رزم حسینی باید در مورد فروش یک شرکت سوری ورشکسته به شرکت ملی مس صحبت کند. آن شرکت سوری چه بوده است؟ برخلاف دروغی که آقای رزم حسینی به نمایندگان گفته است ایشان با آقای پوریانی مافیای معدن کرمان شراکت داشته است. اسناد این شراکت موجود است. برادر آقای رزم حسینی، جواد رزم حسینی به همراه محمدعلی، محمدرضا و محمدمهدی رزم حسینی با تشکیل شرکت‌های تودرتوی معدنی و فولادی برای فرار از نهاد بازرسی و امنیتی معاملات سنگینی با معادن فولاد انجام می‌دهند. فروش شرکت سوری ورشکسته به شرکت مس سرچشمه و صندوق بازنشستگی مس باید مشخص شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد:‌ رزم حسینی از دهه ۸۰ با شرکت بازرگانی یارانه مس آغاز شراکت کرده و شرکت سوری ورشکسته‌ ایشان را به شرکت ملی مس سرچشمه و صندوق بازنشستگی مس فروخته است و در نهایت اعلام ورشکستگی کردند. این کار بسیار حرفه‌ای انجام شده و به راحتی به بطن ماجرا نمی‌توان پی برد. رزم حسینی در مرداد ۸۴ به همراه مسعود خبازی و علی‌اکبر پوریانی یعنی هیأت مدیره شرکت بازرگانی یارانه مس شرکتی را تشکیل می‌دهند، علیرضا رزم حسینی به عنوان رئیس هیأت مدیره و علی‌اکبر پوریانی به عنوان نایب رئیس و مسعود خبازی به عنوان مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی یارانه مس شراکت را آغاز می‌کنند. شرکت یارانه مس می‌تواند بخش قابل توجهی از سهامش را که ارزش چندانی نداشته به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بفروشد. فروش مهم دیگر سهام شرکت رزم حسینی و پوریانی به شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی است. همین شرکت بی‌نام و نشان و سوری لاپوشانی می‌شود تا رزم حسینی و پوریانی بخش دیگر از سهام خود را به صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران بفروشد. بخشی از سهام همین شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه فروخته شده است. در مس سرچشمه، مافیا وجود دارد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس خطاب به نمایندگان و نهادها ادامه داد: آیا رصد نکردید شرکتی را که پوریانی و رزم حسینی در دهه ۸۰ راه‌اندازی کرده‌اند؟ و خیلی تصادفی در سال ۸۹ سهامش را به آتیه‌اندیشان مس فروختند. چقدر ارزش ریالی داشته که چند میلیون یورو یک شرکت پوششی به صنایع مس ایران فروخته شده است. در دهه ۹۰ بعد از اینکه آقای رزم حسینی سِمَت می‌گیرد بازماندگانشان شرکت را ورشکسته اعلام می‌کنند. پس می‌بینیم که یک شرکت بی‌پایه و اساس که بعدها اعلام ورشکستگی می‌کند با هزینه گزاف چند میلیون یورویی فروخته می‌شود. به روح برادر شهیدم قسم می‌خورم که از روز گذشته تا الان لیدر آقای رزم حسینی ۶ بار با من صحبت کرده و سه پیشنهاد مختلف به من داده تا امروز در مخالفت با او صحبت نکنم. به روح شهید سلیمانی قسم می‌خورم. این چه انگیزه‌ای است. چرا دنبال موافقت من هستند؟

مطهری با بیان اینکه «نمایندگان باید هوشیار باشند» گفت:‌ فردی در همین مجلس وجود دارد که باید به عنوان مقصر اقتصادی در کنار کسانی که باید محاکمه شوند، حضور یابد. همین فرد به دنبال رزم حسینی است و به او قول داده که رأی مجلس را می‌گیرد. صحبت من با آن نماینده این است که تو چه کاره‌ای؟. همه افراد حاضر در مجلس فقط یک نماینده‌اند حتی رئیس مجلس و نه فراتر از آن.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد رزم حسینی گفت: آقای رزم حسینی سال ۸۳  از طریق شرکت همیار ماشین آسیا، ماشین سنگین وارد می‌کرده است. آیا کسی که چشم به صادرات و واردات دوخته می‌تواند وزیر صنعت، معدن و تجارت باشد. از نمایندگان می‌خواهم که به خاطر شهدا حواس جمع رأی بدهند. وضعیت مردم بدتر نخواهد شد. دو هفته دیگر صبر کنیم تا وزیر بهتری معرفی شود.

فرهنگی: رزم حسینی راهکارهای روشنی برای بخش صنعت، معدن و تجارت ندارد

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به مدت حضور آقای رزم حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌دانم اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد.

وی افزود:‌ چرا ایشان از کشور خارج شدند و چرا مدت طولانی در کشورهای مختلفی که تروریست‌ها و فراریان در آنجا پناه گرفتند حضور یافته و واردات انجام دادند؟. کارهای ایشان هپکو را به آن وضع کشاند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: آقای رزم حسینی چه میزان اشراف در مهارت‌های اداری دارد. مهارت‌های ایشان مربوط به مدیران میانی است. ایشان در سطح استاندار و مدیرکل موفق بوده و هست، اما مثلا راهکار روشنی برای ذخایر استراتژیک ندارد در حالی که ما مسائلی در ارتباط با حوزه صنعت، معدن و تجارت داریم. با مسئولیت ایشان اتفاقی برای این حوزه نخواهد افتاد. کالای اساسی توزیع نمی‌شود و ذخایر استراتژیک فراهم نخواهد شد.

فرهنگی ادامه داد: آقای رزم حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشته کارهای مشکوک زیادی دارد که باید توضیح دهد. ایشان برای یک شرکت سوری وام‌هایی گرفته است. در حوزه‌های اقتصادی هم کارهای مفید مثبتی نشده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: حرفی نقل شده از رئیس دفتر دولت که گفته اگر ما چوب را هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رأی دهند آیا این استدلال درستی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای رزم حسینی گفته من مسائل سال ۹۶ در مشهد را مدیریت کردم در حالی که ایشان آن سال در مشهد نبوده بلکه در کرمان بوده است و در اسفندماه نیز برای سه هفته به استرالیا رفته است.

ویس‌کرمی: رزم‌حسینی توان مدیریتی برای حمل بار وزارت صمت را ندارد

مهرداد ویس کرمی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با وی بیان کرد: وزیر کسی است که باید بار یک وزارتخانه را بر دوش بکشد و باری که امروز باید وزیر صمت به دوش بکشد سنگین است  و علاوه بر آن ناکارآمدی و سیاسی کاری دولت و دل بستن به وعده‌های پوچ آمریکا به سختی کار این وزارتخانه افزوده است. بنده احساس می‌کنم که این بار بسیار سنگین است و آقای رزم حسینی  توان حمل آن را ندارد.  امروز صنایع استان لرستان تعطیل و نیمه تعطیل است و مردم به ما می‌گویند که ما را از لحاظ صنعتی به دهه 50 برگردانید و این برای وزارت صمت خجالت آور است. این وضعیت در دولت‌های سازندگی و اصلاحات به وجود آمده است و گویا قرار است شما نیز با مدیریت سازندگی و اصلاحات پیش روید و با این رویه نمی‌توانید درمانی برای صنعت نیمه جان و نیازمند احیای استان لرستان پیدا کنید.

وی در ادامه اظهار کرد: چرا باید استانی که 4 درصد از سنگ‌های تزئینی دنیا را دارا می‌باشد به خام فروشی روی بیاورد؟ شما برنامه‌ای برای احیای بخش معادن ندارید. بحث تجارت و صنعت و معدن یک علم پیچیده و پیشرفته است و شما در این حوزه تجربه دارید. ولی مدرک تحصیلی شما لیسانس هست. از نظر بنده برای کشوری که این همه تحصیل کرده دارد برازنده نیست که تصدی این وزارت خانه به فردی با مدرک لیسانس سپرده شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما دارای شرکت واردات ماشین‌های سنگین هستید. آیا می‌توانید در بین منافع ملت ایران  و سیاست‌های وارد کننده‌ها به درستی انتخاب کنید؟ از نظر بنده برنامه پیشنهادی شما در حد یک پرپوزال است. از نظر بنده شما به عنوان یک فرد استخوان خرد کرده در این حوزه نیستید. شما چه برنامه‌ای برای برخورد با مافیای وارد کنندگان قاچاق در حوزه صنعت و معدن دارید؟

وی در ادامه تاکید کرد: به گمانم مجلس به شما رای می‌دهد اما توجه داشته باشید که تمام ایران تنها چند استان نیست. باید امکانات و ظرفیت‌های کشور در تمام استان‌ها به طور متوازن تخصیص شود. گفته می‌شود شما در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته‌اید اما ماهیت دور زدن تحریم‌ها به گونه‌ای است که این ادعا قابل اثبات نمی‌باشد. می‌گویند دختر شما به عنوان هیات مدیره در برخی از شرکت‌های اقماری سمت دارد و اقامت کانادا را دارد. آیا این صحبت درست است؟ اگر مجلس به شما نیز رای اعتماد دهد از باب مصلحت کشور است؛ چرا که مجلس یازدهم دغدغه حل مشکلات را دارد.

وی عدم حضور رئیس جمهور را اصل بر شرمندگی از مردم و نمایندگان مردم خواند و گفت: خرده‌ای به ایشان نمی‌گیریم و در مورد شما نیز به درستی قضاوت می‌کنیم. مجلس یازدهم بر سر یک خودروی معمولی ایرانی که به لطف ناکارآمدی دولت‌ قیمتش سر به فلک کشیده است با شرکت‌های خودروسازی معامله‌ای نمی‌کند. دشمنان نیز آرزوی ناکامی مجلس یازدهم را به گور می‌برند. حاج قاسم متعلق به جهان است نباید در امور جزئی از خون ایشان هزینه شود. خون شهید لغزنده است و نباید به سر مسائل جزئی به آن متوسل شوید. گفته می‌شود شما اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری در خارج را دارید لطفا در این زمینه توضیح دهید.

دولت نقل قول منتسب به واعظی را رد کرد

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی یادداشت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور را به این شرح قرائت کرد:

«نقل قول از جناب آقای واعظی رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر این‌که اگر چوپ هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند، اساسی ندارد.»

بیش از این محمد حسین فرهنگی در جریان مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: نقل قولی از رییس دفتر رییس جمهور مطرح شده که ایشان گفته‌اند اگر چوب هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند.»

جلسه مجلس دقایقی متشنج شد

در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت علی‌اصغر عنابستانی که به عنوان موافق رزم‌حسینی صحبت می‌کرد اقدام به پخش کلیپی چند دقیقه‌ای از سردار قاسم سلیمانی کرد.

در این کلیپ سردار قاسم سلیمانی در کنار رزم‌حسینی در جلسه‌ای نشسته بود که به گفته عنابستانی مربوط به سال 1395 است که البته صدای واضحی از این کلیپ شنیده نمی‌شد.

پخش این کلیپ از مانیتورهای مجلس شورای اسلامی اعتراض و فریاد نمایندگان را به دنبال داشت.

پیش از اظهارات عنابستانی، ویس کرمی نسبت به استفاده از نام سردار قاسم سلیمانی در حمایت از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تذکر داد و گفت: خون شهید لغزنده است وقتی آن را سر امور جزئی خرج می‌کنید مراقب باشید لیز نخورید.

محمدحسین فرهنگی دیگر مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتش گفت: از نام سردار قاسم سلیمانی در این جایگاه استفاده نکنید.

اعتراض نمایندگان به پخش این کلیپ باعث شد عنابستانی که ابتدا درخواست بلندتر شدن صدای کلیپ را داشت از ادامه پخش آن منصرف شود.

عنابستانی: رزم حسینی هم گرمای جنگ را خورده و هم گرمای صنعت را

علی‌اصغر عنابستانی در جلسه علنی امروز در موافقت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت گفت: ما ناکارآمدی‌های مختلفی در حوزه اجرایی داریم که بهترین فرصت‌ها را به بحران و تهدید تبدیل می‌کند. چشم دیپلماسی خارجی ما به دست دشمنان است. این روزها بهترین فرصت‌های منطقه‌ای ما از بین رفته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «طبقات متوسط و محروم جامعه فشار زیادی را تحمل می‌کنند» گفت: امروز حال تولید خوش نیست. حال تجارت، صادرات و واردات ما خوش نیست. اگر قرار است جهش تولید و امر فرمانده قوا محقق شود باید سکان وزارتخانه‌ها را به دست رزمندگان شجاع و پرورش‌یافتگان حاج قاسم سلیمانی بسپاریم.

عنابستانی تأکید کرد: مگر علیرضا رزم حسینی غیر از حاج قاسم سلیمانی هویت دیگری هم دارد؟ رزم حسینی غیر از حاج قاسم سلیمانی هیچ تعریفی دیگری ندارد.

وی در ادامه سخنان خود کلیپی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی پخش کرد که مرتبط با سال ۹۵ است و حاج قاسم در مورد رزم حسینی صحبت می‌کند. حاج قاسم سلیمانی در این کلیپ از مدیریت رزم حسینی به عنوان استاندار کرمان تعریف می‌کند.

عنابستانی در مورد کلیپ پخش شده گفت: رزم حسینی در دو استان کرمان و خراسان استانداری کرده است. هر دو استان معدنی و صنعتی هستند. همه نمایندگان این دو استان موفقیت‌شان را تأیید می‌کنند و از عملکرد ایشان رضایت کامل دارند. به شخصه سابقه استانداری دارم. به عنوان کسی که استان اداره کرده‌ام عملکرد ایشان در استان خراسان را تأیید می‌کنم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: رزم حسینی فردی شجاع و کارگشا در چنبره بروکراسی پیچیده نظام تولید و تجارت ما است. رزم حسینی مردمی، مومن و پاکدامن است. او برای پیش بردن امور تعامل می‌کند. عده‌ای شبهه می‌کنند که رزم حسینی سابقه وزارت ندارد. ایشان هم در صنعت و هم در معدن و تجارت سال‌ها فعال بوده و مسائل این حوزه را به نحو خوبی درک می‌کند.

عنابستانی در ادامه موافقت خود با رزم حسینی تأکید کرد: در طول ۴۰ سال گذشته عده‌ای که می‌خواستند اقتصاد کشور را گروگان بگیرند تولید ثروت را عمل قبیحی دانستند. می‌گفتند آدم انقلابی نباید دنبال تولید ثروت و تجارت باشد. همین اتفاق باعث شده که امروز خاکریزهای اقتصادی در دست کسانی باشد که هیچ اعتقادی به انقلاب ندارند. امروز عده‌ای تبلیغ می‌کنند و می‌گویند که هر کسی صادرات و واردات انجام دهد حتما فاسد و رانت خوار است. باید بگویم که این یک حرکت نفوذی خزنده نیست. آیا اینکه یک نفر سال‌های سال در بخش خصوصی به عنوان یک کارآفرین نمونه یا صادرکننده نمونه بدون استفاده از رانت موفق شده است، بد است؟

وی با بیان اینکه «ثروت میلیاردی زمانی بد است که کسی وزیر یا وکیل باشد و امروز یک باره به میلیاردها ثروت برسد» گفت:‌ کسی که هیچ وزارت و وکالتی نداشته و وارد عرصه جهاد اقتصادی شده و بیش از ۳۵ هزار شغل ایجاد کرده شایسته احترام است. رزم حسینی کسی بود که وقتی وارد دولت شد تمام سهام‌های خود را در شرکت‌هایی که داشته واگذار کرد تا دچار تعارض منافع نشود.

عنابستانی در پاسخ به سخنان اردشیر مطهری که مخالف وزیر پیشنهادی صمت بود، گفت: بعضی‌ها تحت تأثیر زردنویسان فضای مجازی هستند. هیچ کدام از اعضای خانواده آقای رزم حسینی در خارج از کشور ساکن نیستند. بنده به عنوان نماینده به خاطر این نوع صحبت‌ها و توهین‌ها از مردم عذرخواهی می‌کنم. یکی از ویژگی‌های اصلی رزم حسینی شناخت موانع تولید و تجارت است. همه ما در حوزه‌های انتخابیه خود واحدهای بزرگ اقتصادی داریم که به مسئولیت اجتماعی خودشان عمل نمی‌کنند. این واحدها نسبت به ایجاد اشتغال در منطقه بی‌تفاوت هستند.

نماینده مردم سبزوار کتابی را که اخیرا علیرضا رزم حسینی در مورد آسیب‌شناسی قوانین صنعتی و معدنی نوشته است را به نمایندگان معرفی کرد و گفت: من رزم حسینی را مدیری توانمند و مطلع می‌دانم. رزم حسینی جهادی است نه جناحی. هم گرمای جنگ خورده و هم گرمای صنعت را چشیده است.

وی در پایان خطاب به رزم حسینی گفت: ما منتظر معجزه نیستیم. ما منتظر تغییر اولویت‌ها و توجه ویژه به واحدهای صنعتی هستیم. بلاتکلیفی وزارت صمت در سالی که به نام جهش تولید است به صلاح هیچ کس نیست. باید همه دست به دست هم دهیم و چراغ این وزارتخانه را روشن کنیم. از رزم حسینی می‌خواهم که با یک رزمِ حسینی چند ماه باقیمانده از دولت را کار کنند و به وضعیت نابسامان صنعت رسیدگی کند.

عباس‌زاده: در مخالفت یا موافقت با وزیر پیشنهادی حجت شرعی داشته باشیم

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: ملت به این مجلس امید بسته است، این مجلس از دعای خیر و نظر مثبت مقام معظم رهبری برخوردار است و عنوان مجلس انقلابی گرفته است. ما به نمایندگی از مردم موظف هستیم موضع و رای خود را با موضع افرادی که به ما نیابت داده‌اند منطبق کنیم، ما باید براساس منافع مردم و منافع کشور برای رای مثبت یا منفی خود حجت شرعی داشته باشیم.

نماینده مردم مشکین شهر گفت: در خصوص آقای رزم حسینی و مطالبی که در فضای مجازی در خصوص ایشان گفته می‌شود باید بگویم اگر این مطالب حقیقت داشته باشد نشانگر آن است که  کشور دچار آنارشیسم شده است. اگر حقیقت داشته باشد دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و کمیسیون اصل نود کجا هستند؟ مگر این مطالب در خصوص من و شما در فضای مجازی گفته نمی‌شود؟ این صحبت‌ها در خصوص من هم  در این فضا مطرح است.

وی در پایان گفت: آقای رزم حسینی ما به یک شرط به شما رای  می‌دهیم که در مقابل مافیاها ایستادگی کنید.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان نوبت به دفاع رزم حسینی از برنامه هایش شد.

رزم حسینی: مبارزه با فساد هزینه دارد و تخریب ها شروع شده است

علیرضا رزم حسینی در جلسه علنی امروز سه شنبه و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و قدردانی از رئیس جمهور برای اعتماد به او در توضیح برنامه های کاری اش گفت: تلاش شده برنامه ها مبتنی بر احکام برنامه ششم، اسناد بالادستی، سیاست های اقتصاد مقاومتی و اسناد وزارت صمت باشد.

وی تامین کالاهای اساسی را به عنوان یکی از برنامه هایش برشمرد و گفت: امروز سفره مردم خالی شده، ما شرمنده مردمی هستیم که وفادار انقلاب و نظام بوده و پای آن ایستاده اند. یکی از برنامه هایم تامین کالاهای اساسی مردم، تنظیم و مدیریت بازار همراه با نظارت و کنترل آن با مشارکت اصناف و بازاریان است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اصلاح سیاست های تنظیم بازار و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه گران را باعث مقابله با افزایش بی رویه قیمت کالاها دانست و گفت: باید با التهاب در بازار مقابله کرد تا به افزایش قیمت ها دامن زده نشود.

وی افزود: در حوزه صنعت برنامه ام استفاده از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی است که اکنون برخی واحدها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند. باید شهرک های صنعتی احیا شده و دوباره راه بیفتند که نتیجه آن افزایش فرصت های شغلی است. تلاش می کنم نیازهای اولیه واحدهای صنعتی تامین شود.

رزم حسینی حمایت از شرکت های دانش بنیان را به عنوان یکی از برنامه هایش برشمرد و گفت که باید به سمت استخراج درست از معادن حرکت کرد. همچنین برنامه ای برای مقابله با گرانی فولاد داریم. در خصوص خودرو هم مردم این روزها گرفتار شدند، انحصار در خودرو وجود دارد و رقابت پذیری نداریم که این باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می شود. باید به موضوع ساخت قطعات خودرو در داخل کشور توجه شود که بخشی از گرانی ها به این خاطر است. با کمیسیون صنایع در این باره همکاری لازم را خواهم داشت.

رزم حسینی درباره برنامه اش برای معادن گفت: اکتشافات در معادن در کل کشور به ۱۰ درصد می رسد. مطالعات تفصیلی اکتشافات و فعال کردن معادن غیر فعال و جلوگیری از رانت خواری را در دستور کار دارم. درباره تجارت داخلی و خارجی باید به سمت حذف فرآیند مجوزها و تهاتر کالاهای ضروری در مقابل صادر کنندگان کالا رفته و از واردات غیر ضروری جلوگیری شود. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. باید از واردات غیر ضروری جلوگیری کرد. همچنین لازم است از ظرفیت کشورهای همسایه بهره گرفت. تجربه استانداری خراسان رضوی را دارم که بالغ بر دو میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داشته، این ظرفیت برای سایر استان ها هم وجود دارد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن، تجارت با تاکید بر لزوم وجود مدیریت جهادی و نه مدیریت باند بازی و شکستن انحصارات در واردات و حتی صادرات گفت: باید برای حذف امضاهای طلایی برنامه ریزی کرد و برای مبارزه با فساد آبرو گذاشت. ما هنوز نیامده تخریب می شویم. به هر حال مبارزه با فساد هزینه دارد. قطعا با رانت خواری مبارزه می کنیم و حذف امضاهای طلایی در دستور کار است. مدیریت توصیه ای نداریم بلکه باید مدیریت در دست افراد متخصص و کارشناس باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: تعامل با نمایندگان و استفاده از نظرات بخش خصوصی و نظرات کارشناسان نظام، تصمیم گیری بنده را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال اگر قرار باشد هر تصمیمی در خصوص خودرو گرفته شود باید حتما از نظرات کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کارشناسان موفق دولتی  و بخش خصوصی استفاده شود. یک وزیر و مدیر ارشد باید توانایی هماهنگی و تجمیع نظرات را داشته باشند. ما با همدلی و هم زبانی می‌توانیم موفق شویم. تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها از دیگر اولویت‌های بنده است. بنده ۷ سال است که فریاد می‌زنم باید تمرکززدایی شود، باید به استان‌ها اختیار داده شده و به آنها قدرت تصمیم گیری دهیم. این که ما مسئولیت داده و اختیار ندهیم عملا مسوولان استانی کاری نمی‌توانند انجام دهند. همانند این که ما به یک سرباز اسلحه دهیم ولی به او ماشه ندهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: استفاده از جوانان با تجربه و پاکدست در شبکه مدیریتی وزارت صمت در دستور کار بنده است، تعامل و همکاری با نمایندگان از دیگر اولویت‌های بنده است چرا که نمایندگان منتخب مردم هستند و با رای مردم به مجلس آمده‌اند. ما شاهد بودیم که در خصوص خودرو چه اتهاماتی را به مجلس وارد کردند. اصول مردم سالاری از مسیر نمایندگان می‌گذرد و قطعا در جنگ اقتصادی همه ما با همدلی و همکاری با یکدیگر موفق می‌شویم.

وی در ادامه با اشاره به سابقه حضور خود در دوران دفاع مقدس بیان کرد: بنده ۱۹ سالم بود که در عملیات‌های سنگین دفاع مقدس حضور یافتم امروز نیز تصدی این وزارت خانه مسئولیت سنگینی است، رفع قوانین مزاحم و بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های بنده است. مقام معظم رهبری ۱۰ سال است که در نام گذاری سال بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، بنده نیز در برنامه‌های خود در طول سال‌های گذشته اقتصاد مقاومتی را دنبال کردم. با کنار رفتن قوانین مزاحم رتبه کسب وکار در کشور ارتقا می‌یابد. از دیگر مواردی که بنده با جدیت دنبال می‌کنم شفافیت در وزارت صمت است. وزارت خانه باید شیشه‌ای شود.

رزم حسینی در ادامه تاکید کرد: مبارزه با فساد سخت است و هزینه دارد و از اکنون نیز تخریب ها شروع شده است، باید دولت الکترونیک سریع تر تشکیل شود و رابطه فیزیکی مردم با وزارت خانه‌ها قطع شده و همه اقدامات در بستر الکترونیک انجام شود. حمایت و تقویت بخش خصوصی از دیگر اولویت‌های بنده است. بنده در بخش خصوصی کار کرده‌ام و از کف بازار آمده‌ام، بنده سختی‌های زیادی دیده‌ام تقویت و حمایت از بخش خصوصی باید در ذهن مدیران ارشد نهادینه شود چرا که بخش خصوصی سربازان اقتصادی و مجاهدان جنگ اقتصادی هستند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های خود برای توسعه روستاها و شهرستان‌ها بیان کرد: بنده از همان روز اولی که در خراسان رضوی پا گذاشتم از تمام شهرستان‌ها بازدید کردم و اعتقاد دارم که توسعه باید از روستاها شروع شود. بنده از سال ۹۲ که وارد دولت شدم از تمام فعالیت‌ها در بخش خصوصی استعفا دادم و اکنون نیز در هیچ یک از شرکت‌های بخش خصوصی عضو هیات مدیره نیستم بنده می‌دانم تضاد منافع چیست و قانون تجارت چه می‌گوید، بنده ۷ سال است که در هیچ شرکت خصوصی نه سهام دارم و نه عضو هیات مدیره هستم.

وزیر پیشنهادی صمت در ادامه خاطرنشان کرد: بنده حتما با مرکز پژوهش‌های مجلس برای رسیدن به راهکارهای عملی همکاری خواهم داشت، این که ما صرفا کتاب بنویسم و آن را زینت کتابخانه‌ها کنیم مشکلی را حل نمی‌کند. زمانی که ما از توانمندسازی مردم صحبت می‌کنیم باید کار را از روستاها آغاز کنیم، زمانی که معیشت مردم درست باشد به نظام نیز وفادارتر می‌شود. اگر خواستید به بنده رای دهید به علیرضا رزم حسینی رای دهید، بنده هرگز قصد ندارم تا از خون سردار سلیمانی به نفع خویش استفاده کنم. بنده راضی به پخش کلیپ در مجلس نیز نبودم. سوابق کاری بنده روشن است،

رزم حسینی در پایان با اشاره به سوابق خانوادگی خود بیان کرد: بنده به هیچ وجه قصد ندارم تا از خودم تعریف کنم. ما ۵ بردار بودیم و هر پنج تای ما در جبهه جنگیدیم ۴ بردار من جانباز هستند و والد مرحوم من  مسئول پشتیبانی جنگ بود بنده در ۲۰ سالی که فعالیت اقتصادی داشتم اعتقادم بر این بود که ایرانیان و مسلمانان باید متمکن و متدین باشند. بنده هرگز از رانت استفاده نکردم بنده اعتقاد دارم که وزارت صمت فرمانده اصلی جنگ اقتصادی است و در صورت اعتماد شما به بنده از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنم. بنده از شما می‌خواهم با رای حداکثری در مقابل فشار حداکثری بنده را به وزارت خانه بفرستید تا با همکاری یکدیگر دشمن را شکست دهیم.

آغاز رای گیری در مجلس برای وزیر پیشنهادی صمت

پس از دفاع وزیر پیشنهادی از برنامه هایش، نوبت به رای گیری رسید که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز رای گیری را اعلام کرد و از اعضای دولت درخواست کرد که جلسه علنی را ترک کنند.

با  ۱۷۵ رأی موافق، ۸۰ رأی مخالف؛ رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

 پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود، نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رای ممتنع ار ۲۶۴ رای ماخوذه به وی اعتماد کردند.