۰ نفر

تغییرات طرح مجلس برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم

نرخ خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۴۵۰۰ تومان باشد

۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۳۲
کد خبر: 467540
 نرخ خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۴۵۰۰ تومان باشد

جزئیات تغییرات طرح مجلس برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰ اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار کرد: شورای اقتصاد در جلسه دوشنبه خود با وجود طرح موضوع نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، به دلیل طرح دو فوریتی مرتبط  در مجلس، تصمیم گیری در این ارتباط  را به جلسات بعد موکول کرد.

وی افزود: در صورتی که این طرح دو فوریتی امروز در صحن علی مجلس رای بیاورد به شورای نگهبان خواهد رفت و در صورت تایید این شورا ، قیمت خرید تضمینی گندم امسال با شرایط متفاوتی اجرا می شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به اهمیت خودکفایی در تولید گندم این موضوع روز سه شنبه با حضور نمایندگان تشکل های تولیدی از جمله بنیاد ملی گندمکاران در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به جای اینکه شورای اقتصاد نرخ این محصول را تعیین کند، قیمت در شورایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده تشکل های تولید و با حضور دو ناظر از مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید تعیین می‌شود.

ایمانی با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح منبعد وزیر باید در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی به مجلس  پاسخگو باشد اظهار داشت: در گذشته با توجه به اینکه مجلس نمی توانست شورای اقتصاد را برای پاسخگویی و استیضاح به مجلس بیاورد با این قانون جدید وزیر جهاد کشاورزی باید در مقابل نمایندگان مردم پاسخگو باشد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار داشت: نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم  با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید در سال جاری 5500 تومان و نرخ مورد نظر شورای اقتصاد 3200 تومان است.

ایمانی گفت: مجلس مصر به اصلاح قانون خرید تضمینی گندم بر اساس اصلاحات صورت گرفته، در این طرح است و معتقد است نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نباید کمتر از 4500 تومان باشد. 

 بنابراین گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 26 شهریور) قوه مقننه و در جریان بررسی  طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی با 177 رای موافق، 6 مخالف و7 رای ممتنع از مجموع  209 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان کلیات این طرح را مصوب کردند.