۰ نفر

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس؛

دولت باید نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم تعیین کند

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰:۲۰
کد خبر: 467065
دولت باید نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم تعیین کند

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم تعیین کند، گفت: اگر قیمت مناسب تعیین نشود، سال آینده مجبور خواهیم شد 5 میلیون تن گندم وارد کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به اهمیت تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: کشاورزان همواره با ارزیابی فایده و ضرر دنبال کشت هستند و اگر قیمت پایین‌تری در نظر بگیریم، آنها این محصول استراتژیک را نمی‌کارند. بنابراین سال آینده مجبور خواهیم شد 5 میلیون تن گندم وارد کنیم. 

وی با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی در دو هفته ا خیر 5 برابر شده، گفت: افزایش قیمت این نهاده هزینه تولید را افزایش داده، بنابراین دولت باید در تعیین نرخ به افزایش هزینه‌ها هم توجه داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: واردات گندم با ارز 20 هزار تومانی برای کشور کیلویی 6 هزار تومان تمام می‌شود. بنابراین کار منطقی این است که به جای پر کردن جیب کشاورزان خارجی، این قیمت‌ها را به کشاورزان خودمان پرداخت کنیم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو گندم 4560 تومان است، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت می‌خواهد روی قیمت 3200 تا 3500 تومان بررسی کند، اما واقعیت این است که با این قیمت کشاورز گندم نمی‌کارد و به جای آن سبزی و صیفی‌جات خواهد کاشت.

وی اضافه کرد که روز گذشته با طرح دو فوریتی مجلس قرار شد، شورای قیمت گذاری و سیاست گذاری محصولات اساسی کشاورزی تشکیل شود و این شورا قیمت را تعیین کند.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس تشکیل این شورا در مجلس بیش از 200 رای آورده و فردا سه‌شنبه در صحن مجلس مطرح  می‌شود. پیش‌بین این مسئول این است که این طرح فردا در مجلس تصویب خواهد شد.

ساداتی‌نژاد گفت:‌ با تشکیل این شورا از این به بعد قیمت‌گذاری محصولات اساسی در شورای اقتصاد انجام نمی‌شود و این شورا مسئول قیمت‌گذاری خواهد شد. در این شورا وزیر جهادکشاورزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک کشاورز خبره، رئیس نظام صنفی کشاورزی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و دو ناظر از مجلس حضور خواهند داشت.

وی افزود: ‌به رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کردیم که جلسه شورای اقتصاد که قرار بود، امروز صبح برای تعیین نرخ خرید گندم تشکیل شود، فعلا لغو شود و اجازه دهند که پس از تشکیل شورای قیمت گذاری آنجا تصمیم‌گیری شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس  در پاسخ به اینکه آیا پس از این شورای اقتصاد در تعیین نرخ محصولات اساسی نقش نخواهد داشت،‌گفت: بله همین طور است و شورای سیاست گذاری و قیمت گذاری تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد:‌طبق بررسی که از سال 80 تا 92 انجام دادیم هر موقع افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از تورم بوده مجبور به واردات شدیم. 

وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید قیمتی که شورای قیمت گذاری و سیاست گذاری محصولات اساسی کشاورزی می‌خواهد برای گندم تعیین کند، چقدر است، گفت: فکر می‌کنم شورا روی قیمت 4500 تا 4600 تومان مانور خواهد داد.