۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجلس تا زمان تحقق ثبات کامل از بازار سرمایه کشور حمایت می‌کند/ برداشت از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات بورس به معنای افزایش پایه پولی است

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۸
کد خبر: 466667
مجلس تا زمان تحقق ثبات کامل از بازار سرمایه کشور حمایت می‌کند/ برداشت از صندوق توسعه ملی  برای حل مشکلات بورس به معنای افزایش پایه پولی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشست غیر علنی مجلس در خصوص بازار سرمایه و بررسی راهکارهای مهار نوسانات این بازار به این نکته اشاره می کند که مجلس در خصوص عملکردهای بازار سرمایه و قواعد اجرایی آن که مصوب شورای عالی بورس است، پیشنهاداتی دارد که بخشی از این پیشنهادات در جلسه غیر علنی توسط کمیسیون های تخصصی مجلس ، مطرح و برنامه ریزی های تقنینی در خصوص پیگیری آنها انجام شد.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ مهدی طغیانی ضمن تشریح رویکرد کلی مجلس در خصوص بازار سرمایه می گوید: اصل بحث جلسه غیر علنی مجلس در خصوص بازار سرمایه، مبتنی بر این گزاره کلی بود که مجلس تا زمان تحقق ثبات کامل از بازار سرمایه کشور حمایت می کند و فعل و انفعالاتی که در این بازار کلیدی در حال وقوع است را رصد می کند. ضمن اینکه با استفاده از ابزارهای نظارتی که در اختیار مجلس است تلاش می کند تا کاستی ها و مطالبات فعالان بازار سرمایه را استخراج کند و برنامه ریزی برای اصلاح آنها را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در بیان مواردی که مجلس معتقد است برای ثبات بیشتر در بازار سرمایه باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: موضوع اصلی روندها و قواعد کلی است که بر بازار سرمایه حاکم است.در جزئیات ما در مجلس معتقدیم در خصوص عملکردهایی که در بازار از سوی طیف های مختلف در حال وقوع است یا در خصوص قواعدی که مصوب شورای عالی بورس است و بر بازار سرمایه حاکم است و سایر مواردی این چنینی پیشنهاداتی را داریم و معتقدیم این پیشنهادات اگر اجرا شوند می توانند بازار را اصلاح کنند تا بازار به روند طبیعی خودش باز گردد.

طغیانی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی به سهامداران و مهارت آموزی به فعالان بازار سرمایه افزود: خروج بازار از عملکرد طبیعی اش به هیچ عنوان پذیرفته نیست و ما برای خروج بورس از مشکلات و معضلاتی که با آن دست به گریبان است، آماده هر نوع همکاری هستیم. اینکه سهامداران خرد به دلیل همین قواعد و روندها دچار مشکلات و آسیب هایی شوند، پذیرفتنی نیست. معتقدیم که شکل اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در بورس باید بروز رسانی شود که سهامداران مهارت کافی برای حضور در این بازار را کسب کنند. اساسا این مطالبه مجلس از دولت و متولیان بازار سرمایه هم هست که به گونه ای برنامه ریزی و تصمیم سازی نکنند که مسیر رشد بورس با چالش مواجه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که از نظر شما موضوعاتی که در خصوص تخصیص 1درصد از دارایی های صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه مطرح می شود، می تواند کمکی به اقتصاد و بازار سرمایه کند؟ تاکید کرد: موضوعات اقتصادی را باید از دریچه علم اقتصادی بررسی کرد. بر این اساس هر میزانی که از صندوق بخواهد برداشت شود و معادل ریالی آن وارد هر صندوق یا هر نقطه ای از اقتصاد کشور شود، به معنای افزایش پایه پولی است. متاسفانه با این مصوبه این اتفاق رخ می‌دهد و معتقدم چنانچه این مصوبه در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرد، هم افزایش پایه پولی رخ خواهد داد و هم متعاقب آن تورم هم افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس معتقد است که اساسا نیازی به چنین مصوباتی وجود ندارد و با استفاده از سایر موارد تصحیحی در بازار می توان هم به نتایج مورد نظر دست پیدا کرد و هم از آسیب هایی که ممکن است این تصمیم به بازار سرمایه و سایر شاخص های اقتصادی وارد کند در امان ماند. بنابراین مجلس بدنبال راهکارهایی است که ثبات واقعی را از طریق رفتارهای موثر اقتصادی در بازار سرمایه ایجاد کند، نه بوسیله حمایت هایی که ممکن است، کلیت بورس را با اشکال موجه کند.