۰ نفر

کارشناسان وزارت نفت

طرح پیش فروش نفت دارای ابهاماتی است

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
کد خبر: 462297
طرح پیش فروش نفت دارای ابهاماتی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کارشناسان وزارت نفت اعلام کردند، طرح پیش فروش نفت دارای ابهاماتی است و به اندازه کافی کار کارشناسی روی آن انجام نشده حتی انجمن صادرکنندگان غیرنفتی هم به با طرح پیش فروش نفت به مردم مخالف بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه رئیس‌جمهور بعضا تلاش دارد تا مسایل را از مجاری غیرشفاف آن پیش ببرد و این اقدام تبعات منفی برای جامعه در بر دارد، گفت: اگر مجلس در برابر اینگونه مسایل مقاومت نکند نتیجه آن مانند ارز 4200 تومانی خواهد بود که تولید کالاهای اساسی مانند گندم، برنج، گوشت قرمز و سفید و ... را کاهش و موجب خروج ارز بسیاری از کشور شد یا تبدیل به ماجرای بنزین می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: در صورت مقاومت مجلس در برابر تصمیمات آنی دولت و تصمیم برای انجام کارهای کارشناسی نسبت به آن موضوع، رئیس جمهور بلافاصله توپ را در زمین مجلس انداخته و اعلام می‌کند که دیگران اجازه نمی‌دهند که کشور را نجات دهیم.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به اینکه تصمیمات غیرکارشناسی دولت در طول این سال‌ها مانند موضوع خودرو، کالاهای اساسی، ارز، بنزین و ... آسیب بسیاری به مردم زده است، اظهار کرد: اکنون هم مجلس هیچ مخالفتی با فروش نفت به مردم ندارد، اما چند سوال درباره این طرح از رئیس‌جمهور انجام شده که منتظر پاسخ آن هستیم. ابتدا اینکه منابع حاصل از فروش نفت به مردم قرار است، در کجا هزینه شود؟ شغل برای مردم ایجاد شود یا هزینه‌های دولت پرخرج بوسیله آن پرداخت شود؟   

وی افزود: مردم بعد از خریدن نفت از دولت طی دو سال آینده چه سرنوشتی خواهند داشت؟ اگر کسی 200 میلیون بشکه نفت را از ملت نخرید، چه خواهد شد؟ صادرات انجام نشد و ظرفیت پتروشیمی‌ها هم افزایش پیدا نکرد، دولت چه تضمینی در قِبال مردم می‌دهد؟ و در صورت ارائه تضمین به خریداران نفت، این تضمین از کدام محل تامین خواهد شد؟

زنگنه تاکید کرد: طرح پیش فروش نفت به مردم تا روشن شدن پاسخ این سوال‌ها، هیچ نفعی برای ملت نخواهد داشت. براین اساس گشایش اقتصادی به نفع مردم انجام نشده و فقط دولت بوسیله آن کسری بودجه خود را جبران کرده است.

سرگردانی 260 هزار میلیارد تومان اوراق در دو سال بعد!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: دکتر قالیباف رئیس مجلس در جلسه سران قوا اعلام کرد که اجرای این طرح سرنوشت مبهمی را برای مردم رقم خواهد زد، ما به دنبال فروش قطعی نفت هستیم و مردم مالک آن باشند اما ابتدا باید ابهامات و سوالات این طرح به نفع مردم رفع و سپس اجرایی شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ضمن تاکید براینکه وزارت نفت با طرح پیش فروش نفت به مردم مخالف است، اظهار کرد: کارشناسان وزارت نفت اعلام کردند که این طرح دارای ابهاماتی است و به اندازه کافی کار کارشناسی روی آن انجام نشده حتی انجمن صادرکنندگان غیرنفتی هم به با طرح دولت در این مورد مخالف بودند.

وی با اشاره به دو دلیل عمده مخالفت مجلس و کارشناسان این حوزه با اجرای طرح پیش فروش نفت به مردم در شرایط فعلی گفت: اکثر مخالفت‌ها به این دلیل است که دولت می‌خواهد، منابع حاصل از فروش نفت را خرج هزینه‌های جاری خود کند و این یعنی بی توجهی به ثروت ملی کشور و خلاف بودجه سال 99 و اسناد بالادستی است.

زنگنه تاکید کرد: دیگر اینکه مشخص نیست که مردم با خرید 200 میلیون بشکه نفت چه سرانجامی خواهند داشت، دو سال دیگر 260 هزار میلیارد تومان اوراق خرید نفت در دست مردم وجود دارد که سررسید آن سر آمده و هیچ تضمینی هم برای مردم وجود ندارد پس با حل این مسایل، مجلس هیچ مشکلی با اجرای این طرح ندارد.