۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،

اصلاحات مدنظر رهبری در بودجه ۱۴۰۰لحاظ می‌شود/ ساختار بانکی نامناسب دلیل اصلی بروز فساد است

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
کد خبر: 462170
اصلاحات مدنظر رهبری در بودجه ۱۴۰۰لحاظ می‌شود/ ساختار بانکی نامناسب دلیل اصلی بروز فساد است

جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رهنمودهای اقتصادی مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت در پیش گرفتن اصلاحات اقتصادی در حوزه ساختار بانکی، بودجه ای، مالیاتی و خصوصی سازی واقعی به این نکته اشاره می کند که در جریان بررسی بودجه سال1400 باید اصلاحات مدنظر رهبری هم در بطن بودجه و هم در سایر حوزه ها لحاظ شود تا اقتصاد ایران با یک ساختار بودجه ای تازه تر و پویاتر و انجام اصلاحات لازم وارد قرن جدید خورشیدی شود و دوران تازه ای را آغاز کند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ جعفر قادری با اشاره به مهمترین محورهای تشریح شده توسط مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با دولتمردان به این نکته اشاره می کند: فکر می کنم محورهایی که توسط مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت در پیش گرفتن اصلاحات بودجه ای، مالیاتی ، بانکی و اجرای درست سیاست های ذیل اصل 44 که در واقع مردمی کردن اقتصاد است، مطرح شدند در واقع مهمترین چهارچوب های اجرایی و مدیریتی است که می تواند شاکله کلی نظام اقتصادی کشور را در مسیر رشد مستمر قرار دهد. در واقع مقام معظم رهبری با دست گذاشتن بر روی ارکان اساسی اقتصاد، نقشه راه کشور را در مسیر پیشرفت، تعیین و حرکت در مسیر آن را یک اولویت دانستند.

در این زمینه بخوانید

ارائه طرح اصلاح قانون اصل‌۴۴ به مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم شیراز با اشاره به اولین فراز از صحبتهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت اصلاحات بودجه ای تاکید کرد: بودجه با توجه به اینکه مهمترین سند مالی کشور است و همه فعالیت های یکساله دولت در بخش های مختلف در این سند مالی منعکس می شود، اگر پویا باشد و سمت و سوی کلی آن به سمت اشتغال و کاهش درآمدهای نفتی باشد؛ مبتنی بر مالیات باشد؛ اگرعدالت اجتماعی در آن بازتاب پبدا کند، فعالیت های بخش خصوصی را تسریع بخشد و پروژه های عمرانی و دانش بنیان، سهم بیشتری در آن داشته باشند و... ما را بسمت یک اقتصاد پویا، سالم و عادلانه هدایت می کند.

قادری در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین اصلاح ساختار بودجه در هر اقتصادی، کلیدی است و مجلس و دولت بصورت توامان باید به این موضوع ورود کنند تا قبل از ارائه بودجه 1400 این موارد اصلاحی مورد نظر در آن لحاظ شود. تلاش دولت و مجلس باید این باشد تا بودجه 1400 با مورد توجه قراردادن این موارد اصلاحی تدوین شود و مشکلات اقتصادی برآمده از مشکلات بودجه ای که تاثیرات تورمی دامنه داری هم دارد  به حداقل برسد.

او در خصوص دومین موضوع یعنی ضرورت اصلاح در بخش های مالیاتی تاکید کرد: جامعه ای که نتواند هزینه های جاری خود را تامین کند و تنها بخواهد به درآمدهای نفتی و درآمد حاصل از فروش ثروت های طبیعی، تکیه کند، الگوی رشد آن پایدار نیست. جامعه ای که بخواهد از طریق ثروت های خدادادی خود را اداره کند، میراث قابل توجهی برای آیندگان نخواهد گذاشت. بنابراین بحث نظام مالیاتی از این منظر که باید مبتنی بر عدالت باشد، فرار مالیاتی در آن به حداقل برسد، انگیزه کار و تلاش را از بین نبرد و مبتنی بر واقعیت و... تنظیم شده باشد، باید مورد تصویب و توجه تصمیم سازان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد: بحث دیگر، اصلاح نظام بانکی است؛ چرا که بخش قابل توجهی از منابع کشور در اختیار نظام بانکی است و از طریق این ساختار مالی و پولی توزیع می شود. لطفا به آمار دقت کنید: کل بودجه سال 99 حدود 580 هزار میلیارد تومان است، در صورتی که در سال بیش از هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته می شود.

 قادری در ادامه گفت: در واقع اگر بانک ها منابع را به سمت تولید سوق دهند و ظرفیت اقتصاد را توسعه بدهند، قطار اقتصاد در مسیر درست خود حرکت خواهد کرد. در سوی مقابل اگر بانک ها در مسیر درستی قرار نداشته باشند و روابط ناسالم و غیر شفافی در مناسبات بانکی وجود داشته باشد، کل اقتصاد کشور در اتمسفری غیر شفاف و ناسالم قرار می گیرد.

نماینده مردم شیراز موضوع مردمی کردن اقتصادی را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: ما نیاز داریم که اقتصادی مردمی داشته باشیم. همانطور که در جنگ، تحریم ها، فعالیت های سیاسی و فرهنگی وانتخاباتی به سمت مردم رفتیم و نتیجه درخشان آنرا دیدیم، در فعالیت های اقتصادی هم اگر مردم را مشارکت دهیم و مردم را در سود فعالیت های اقتصادی شریک کنیم؛ خود مردم می دانند که چطور باید تحریم ها را دور زد و آنرا بی اثر ساخت، می دانند که چطور باید یک اقتصاد درونزا و برون نگری را دایر کرد، می دانند چطور باید انگیزه ها را در جامعه بالا ببرند و...

قادری در بخش پایانی صحبتهایش خاطرنشان کرد: در این مسیر اصلاح سیاستهای ارزی، بورسی و گمرکی هم می تواند تاثیرات خاص خود را داشته باشد. بهرحال بورس نشان داد که اگر مردم را وارد بازی اقتصاد کنیم و به آنها اعتماد کنیم و بستر مناسب برای بالندگی آنها را فراهم کنیم، کشور خود اتکا می شود و دیگر لبخند و اخم سایر کشورها تاثیری در اقتصاد و معیشت کشورمان نخواهد داشت.