۰ نفر

سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس؛

تکیه بر توان داخلی یک اصل کلیدی در اقتصاد است/ کارآفرین‌ها برای اخذ مجوز باید به هفتاد مرکز سر بزنند

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۳۶
کد خبر: 462102
تکیه بر توان داخلی یک اصل کلیدی در اقتصاد است/ کارآفرین‌ها برای اخذ مجوز باید به هفتاد مرکز سر بزنند

سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تکیه کردن بر توان داخلی و پرهیز از پیوند زدن اقتصاد کشور به موضوعات خارجی تاکید می کند که در شرایطی که کلید واژه توفیق اقتصادی، تقویت بخش خصوصی است، متاسفانه شاهد هستیم که یک کارآفرین برای اخذ مجوز باید کفش های آهنین به پا کند و به هفتاد مرکز سر بزند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ عضو هیات رییسه مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد درونزا می گوید: این بار اول نیست که مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تکیه کردن بر داشته های داخلی ، فرمایش هایی داشته اند، بلکه سالهای متمادی است که ایشان در این زمینه رهنمود می کنند. از همان روز نخستی که حضرت آقا، اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، تلاش داشتند تا بر روی این واقعیت تاکید کنند که باید روی پای خودمان بایستیم. ضرورتی که امروز رویکردهای علمی هم آنرا پذیرفته اند و بعنوان یک اصل اساسی در اقتصاد تدریس می شود.

نماینده مردم فلاورجان در ادامه خاطرنشان کرد: البته معنای این جمله این نیست که نباید برای حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی برنامه و نوآوری داشته باشیم و منافع کشور را دنبال نکنیم، بلکه موضوع اصلی این است که نباید تکیه اصلی مان به قدرت های شرقی یا غربی باشد. از بدو انقلاب هم شعار کشور این بود که نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به ظرفیت های اقتصادی کشور گفت: ایران با برخورداری از امکانات قابل توجه اقتصادی و ثروت های خدادادی و بهره مندی از 10درصد منابع جهانی در صورت تکیه بر داشته های داخلی و توانایی های درونی، می تواند چند کشور دیگر را هم اداره کند، اما متاسفانه معمولا دولت ها در ایران نگاه شان به خارج است و تصور می کنند که مسیر پیشرفت و توفیق از بیرون کشور می گذرد.

موسوی لارگانی در ادامه با اشاره به آسیب هایی که چنین رویکردهایی به اقتصاد می زند، گفت: این نگاه به بیرون هرچند در دولت های مختلف وجود داشته، اما نگاه دولت های یازدهم و دوازدهم یک مقدار بیشتر نسبت به دولت های قبلی به خارج از کشور است. بعضا حتی با صراحت این مطلب را عنوان می کنند که بدون ارتباط با خارج، نمی توانند کشور را اداره کنند. وقتی آمریکا اینگونه از برجام خارج می شود و به طرف های برجام بی احترامی می کند، دیگر ما باید نگاه مان به ظرفیت های درونی باشد، تا قدرتمند شویم و بعد با استفاده از این توانایی اقتصادی، سیاسی، صنعتی و... وارد مناسبات جهانی شویم. مگر کره شمالی با ترامپ مذاکره نکرد، چه اتفاقی افتاد؟ آنجا هم آمریکایی ها بدعهدی کردند و به تعهداتشان پشت کردند.

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص مهمترین موضوعات اقتصادی گفت: ایشان یک زمانی اشاره فرمودند که 80درصد مشکلات اقتصادی ما مربوط به داخل کشور است و شاید 20درصد مربوط به خارج باشد. مثلا در حوزه جذب سرمایه که مقام معظم رهبری هم در فرمایش های روز یکشنبه به آن اشاره کردند، سنگ اندازی های زیادی برای سرمایه گذاران صورت می گیرد. علی رغم اینکه کلید واژه نجات اقتصاد ایران، تقویت بخش خصوصی است و سرمایه های کشور را باید به طرف تولید، سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد غیر نفتی و...سوق دهیم متاسفانه شاهد هستیم که برای اخذ یک مجوز یک کارآفرین باید به هفتاد مرکز سر بزند.

 عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: من تعجب می کنم که آقای رییس جمهوری اعلام می کنند، زمان اخذ مجوز کسب و کار که قبلا بیش از 70مجوز از دستگاه های گوناگون نیاز داشت امروز به کمتر از سه مجوز و 72ساعت رسیده است؛ کاش آقای رییس جمهوری آدرس آن شهر و منطقه ای که یک چنین شرایطی دارد را به مردم و رسانه ها اعلام می کردند تا همه در جریان این تحول قرار بگیرند.

 موسوی لارگانی در ادامه گفت: در استان اصفهان که بنده خدمتگزار مردم هستم، هرچند مسوولان اجرایی استان، اخباری در خصوص راه اندازی  پنجره واحد و... اعلام می کنند، اما واقعیت آن است که این تسهیل امور در فرآیند اخذ مجوزها صورت نگرفته و فعالان اقتصادی برای راه اندازی کسب و کار خود باید کفش های آهنین بپوشند و از  پله های ادارات دولتی بالا و پایین بروند تا شاید روز و روزگاری موفق به اخذ مجوز شوند.

نماینده مردم فلاورجان همچنین اشاره کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات امروزشان فرمودند، «من در سال 97 به دولت گفتم ستاد یا کارگروهی تشکیل دهید تا هدایت سرمایه های عمومی به سمت تولید را تسریع بخشد.» چرا باید در طول 2سال گذسته یک چنین کارگروهی تشکیل نشده باشد؟ ما اگر می خواهیم در زمینه اقتصادی رشد مستمری را تجربه کنیم باید این بروکراسی کُشنده موجود در اتمسفر اقتصادی و فضای کسب و کار را از پیش روی تولید کننده، سرمایه گذار و صنعتگر برداریم و رهنمودهای مقام معظم رهبری یک چنین نقشه راهی را برای اقتصاد ایران مشخص می کند.

 موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: تولیدکننده ایرانی برای حضور در بازارهای صادراتی و رشد تولیدی نیازمند ثبات در بازارهای داخلی است. وقتی هر روز قیمت ارز دچار نوسان است و تبعات این نوسان سایربازارها را نیز متاثر می کند؛ تولید کننده داخلی چگونه باید برای چشم انداز آینده اش  برنامه ریزی کند؟

عضو هیات رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: وقتی بستر مناسب برای پویایی در تولید فراهم نشده چطور می توان از صنعتگر ایرانی توقع داشت که کالای باکیفیت و قابل رقابت با نمونه های خارجی بسازد؟ اقتصاد ایران اگر به دنبال رشد و پیشرفت پایدار است، باید تلاش کند تا بستر لازم برای رشد تولید و بهبود فضای کسب و کار را فراهم کند.