۰ نفر

عضو فراکسیون ورزش مجلس یازدهم

مسبب قرارداد ویلموتس باید خسارت او را هم بپردازد/ این نمونه‌ای از قراردادهای خسارت‌بار در تمام بخش‌های کشور است

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۳
کد خبر: 461216
مسبب قرارداد ویلموتس باید خسارت او را هم بپردازد/ این نمونه‌ای از قراردادهای خسارت‌بار در تمام بخش‌های کشور است

عضو فراکسیون ورزش مجلس یازدهم با اشاره به قرارداد ویلموتس و مشکلاتی که بدلیل انعقاد قراردادهای غیرتخصصی در حوزه های ورزشی، صنعتی، بازرگانی و...بروز می‌کند از ضرورت ایجاد ساختاری حقوقی در کشورمان سخن می‌گوید که قراردادهای مهم را قبل از امضا مورد بررسی دقیق قرار دهد تا تجربیاتی از جنس قرارداد ویلموتس تکرار نشود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس ضمن تشریح مشکلاتی که بدلیل قراردادهای غیرکارشناسی شده و شبهه دار ایجاد شده می‌گوید: باید توجه داشت که قرارداد ویلموتس یکی از نمونه قراردادهای خسارت باری است که در بخش‌های گوناگون اقتصادی، ورزشی، صنعتی و ...منعقد می‌شود، اما چون قراردهای حوزه صنعت، بازرگانی و...در رسانه ها بازتابی ندارد؛ انعکاس چندانی پیدا نمی‌کنند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل قراردادهای زیان بار چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید، گفت: در این زمینه نیازمند ساختار جدیدی هستیم که تمام قراردادهای مهم قبل از انعقاد در آن کمیته مورد بررسی قرار بگیرد. همانطور که مثلا قراردادهای حوزه نفت قبل از امضا در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موافقت مجلس امضا می‌شود.

حسین زهی در ادامه گفت:در مورد قرارداد ویلموتس همانطور که در مجلس تاکید کردم، مجلس به بحث ورود خواهد کرد تا متخلفان و مسببان این خسارت شناسایی شوند و پاسخگوی عملکرد خود باشند. در نهایت هم شخصی که باعث و بانی انعقاد این قرارداد بوده باید شخصا خسارت اعلام شده را بپردازد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس در ادامه گفت: به هرحال آقای ویلموتس تنها 6بازی روی نیمکت تیم ملی نشسته است، 2باخت، دو مساوی و 2پیروزی نه چندان مهم برابر تیم‌هایی چون کامبوج و هنگ کنگ بدست آورده است و حدود 2ملیون یورو هم قبلا گرفته است. با یک چنین کارنامه‌ای و با یک چنین زمانی آیا معقول است که بازهم 6میلیون یوروی دیگر هم بعنوان خسارت پرداخت شود؟ به هرحال باید مشخص شود پشت پرده این قرارداد چه بوده و چه کسانی باعث تحمیل یک چنین تعهداتی شده‌اند.

حسین زهی در پاسخ به این پرسش که به هرحال ورود نهادهای سیاسی به مقوله فوتبال خطر تعلیق از سوی فیفا را در پی دارد، مجلس چه راهکارهایی را اندیشیده تا هم موضوع بررسی شود و هم خطر تعلیق متوجه فوتبال کشور نشود؛ گفت: در فراکسیون ورزش این موضوعات مورد توجه قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا از طریق ارتباط با نهادهای مسوول بین المللی دلایل بررسی‌ها برای آنان تشریح شود. فراموش نکنید، در هر جای دنیا زمانی که فسادی رخ دهد نهادهای نظارتی ورود می‌کنند؛ بررسی‌های مجلس هم متوجه فساد است و این بررسی‌ها ارتباطی با ساختار مدیریتی فدراسیون فوتبال ندارد.

در این زمینه بخوانید

واکنش وزیر ورزش به پرونده ویلموتس

قرارداد ویلموتس از مصادیق ترکمانچای است

رای صادره در پرونده ویلموتس قطعی نیست

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر کشورهایی که فدراسیون مستقل دارند؛ ساختار مالی و اقتصادی آنها هم مستقل است؛ مجمع مستقلی دارند و به ان مجمع پاسخگو هستند. اما فدراسیون‌ها در ایران از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و طبیعی است که نهادهای نظارتی باید بر روی عملکرد هزینه‌های عمومی نظارت کند. اما در عین حال باید مراقب باشیم که به گونه‌ای رفتار نشود که حساسیت‌های نهادهای بین المللی را برانگیزد و باعث تعلیق فوتبال شود.