۰ نفر

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی حذف کنکور را باید در دستور کار قرار دهد/ نحوه برگزاری کنکور سراسری باید به روزآوری شود

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 456886
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی حذف کنکور را باید در دستور کار قرار دهد/ نحوه برگزاری کنکور سراسری باید به روزآوری شود

علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در واکنش به مباحثی که در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری کنکور به دلیل شیوع کرونا در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی به راه افتاده به این نکته اشاره می کند که در شرایطی که موضوع حذف کنکور همواره یکی از اصول ترسیمی قوانین بالادستی کشور است و از سال 86 دستورالعمل های اجرایی آن تدوین و تصویب شده، اما بنا به دلایل گوناگون این ضرورت هرگز عملیاتی نشده است. ضرورتی که حدادی معتقد است باید از طریق نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی مجلس در قالب یک طرح مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت مجلس بهترین تصمیم را در خصوص آینده کنکور اتخاذ کند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم با اشاره به نقش کنکور در آینده حرفه ای افراد گفت: بحث برگزاری کنکور با توجه به نقشی که در زندگی حرفه ای و کاری اقشار مختلف و خانواده ها  بازی می کند از جمله موضوعاتی است که همواره در تیررس اظهارنظرهای مختلف قرار داشته است. یک بخشی از اصرارهایی که برای برگزاری کنکور انجام می شود به دلیل تلاش ها و کوشش هایی که جوانان و خانوادهایشان برای مطالعه دروس داشته اند و طبیعی است که این طیف از اقشار خواستار برگزاری کنکور در موعد مقرر خود باشند و از سوی دیگر هم طیف های دیگری از خانواده ها هستند که با توجه به شیوع کرونا در سراسر کشور نگران حضور فرزندانشان در جلسات عمومی کنکور هستند. در این میان، وزارت بهداشت هم می گوید که با رسیدن فصل پاییز ممکن است برگزاری کنکور سخت تر از امروز باشد.

حدادی با اشاره به ضرورت ساماندهی موضوع کنکور و رویکردی که مجلس در این خصوص دنبال می کند گفت: جدای از برگزاری یا عدم برگزاری کنکور امسال، موضوع حذف کنکور و اتخاذ یک شیوه کاربردی تر به جای روش فعلی، یکی از مسائلی است که اساسا در اسناد بالادستی گنجانده شده و قوانینی هم در ضرورت اجرای آن تصویب شده است، اما بنا به دلایلی، این اولویت تا به امروز در مسیر اجرایی شدن قرار نگرفته است. مسائلی که اخیرا در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری کنکور در کشور به راه افتاده است، فرصت مناسبی است که یکبار دیگر موضوع کنکور در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شود تا بهترین تصمیم درباره آن اخذ شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی این موضوع یکی از وظایف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است تا این موضوع را بصورت خاص و خارج از دستور بررسی کند و معایب، محاسن و آسیب های مرتبط با بحث کنکور را شفاف اعلام کنند. بخصوص مرکز پژوهش های مجلس که باید با استفاده از ابزارهای پژوهشی که در اختیار دارد، موضوع را موشکافانه بررسی کند تا بهترین تصمیم برای کنکور که به نوعی سرنوشت آینده کشور را در حوزه نیروی انسانی و مهارت آموزی مشخص می کند، گرفته شود.

او خاطرنشان می کند: از سال 86 تا کنون، فعالیت هایی جهت حذف یا تغییر شیوه برگزاری کنکور صورت گرفته است، بر این اساس که قرار بود در سه سال آخر تحصیل دانش آموزان در مدارس، آزمونی استاندارد برگزار شده و نمراتی که از این آزمون ها به دست می آید، ملاک سنجش و پذیرش در دانشگاه ها باشند، که بنا به دلایل گوناگون این دستورالعمل ها هرگز اجرایی نشد. با توجه به دغدغه های عمومی که در خصوص کنکور وجود دارد و تغییرات نسلی و فناورانه ای که ایجاد شده، ضروری است که موضوع کنکور از نظر روش اجرا به روز اوری شود.

حدادی با اشاره به این واقعیت که یکی از دلایل عدم اجرای قوانینی از جنس کنکور این است که قوانین بدون پیوست های پژوهشی و بدون موشکافی های دقیق  تنظیم شده اند، گفت: موضوع کنکور باید بصورت موشکافانه توسط آقای زاکانی و همکارانشان در مرکز پژوهشهای مجلس بررسی علمی شود تا بعد از بررسی پژوهشی و همه جانبه ، موضوع کنکور راهی کمیسیون های تخصصی و صحن شود. بدون تهیه این پیوست های پژوهشی رسیدن به اهداف مورد نظر امکان پذیر نخواهد بود.

در این زمینه بخوانید

قالیباف: تعویق کنکور ضروری است

برگزاری کنکور سراسری در اماکن ورزشی

‌طرح دوفوریتی مجلس برای تعویق کنکور

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم گفت:دلیل اینکه برخی قوانین در مسیر اجرایی شدن قرار نمی گیرند این است که طرح ها و قوانین بر اساس واقعیات جامعه تدوین و تصویب نشده اند. به نظرم بحث کنکور هم از جمله مواردی است که هر سال در زمان موعد برگزاری کنکور مطرح می شود و بعد از پایان آزمون تا سال بعد بایگانی می شود.

حدادی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا با برگزاری کنکور در روزهایی کرونایی موافق هستید، گفت: واقع ان است که دغدغه مردم دغدغه مجلس است. اما در خصوص برگزاری کنکور همه باید تابع نظرات کارشناسی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت باشند، زمانی که ستاد کرونا اعلام می کند که با اجرای پروتکل ها برگزاری ایرادی ندارد، فصل الخطاب است. اما شخصا معتقدم که با توجه به نگرانی تعداد زیادی از خانواده ها اگر برگزاری کنکور به تعویق بیفتد، بهتر است.