۰ نفر

در جلسه علنی مجلس تصویب شد:

اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان برای روستاها

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۲
کد خبر: 454441
اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان برای روستاها

نمایندگان مجلس با کلیات اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان به روستاها و راه های شهری موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در جلسه علنی امروز چهارشنبه کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک بند تبصره ۱ قانون بودجه ۹۹ کشور به تصویب رسید.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح این طرح گفت: یکی از روش هایی که در طول چند سال اخیر برای کمک به اجرای طرح های عمرانی به ویژه روستاها و شهرهای کوچک انجام شد، تامین قیر برای انجام کارهای عمرانی بود. چون کارهای عمرانی آنگونه که باید توسط دولت پیگیری نمی شود و معمولا در روستاها از لحاظ آسفالت راه ها با مشکلات مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به مشکلات دولت در تامین اعتبارات عمرانی با مصوبه مجلس در تامین قیر می توان بخشی از مشکلات را حل کرد. ما در این طرح شرکت ملی نفت را موظف به دادن یک میلیون تن قیر رایگان با منبع مالی ۴۰۰۰ میلیارد تومان کردیم. این میزان در طرح ابتدایی دو میلیون تن بود که کمیسیون برنامه برای اجرایی شدن آن میزان را به یک میلیون تن کاهش داد.

مفتح درباره نحوه توزیع این میزان قیر گفت: ۵۰ درصد برای راه های فرعی و آسفالت روستایی و بازآفرینی طرح های شهری و مسکن مهر، ۲۱ درصد برای بنیاد مسکن جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و محوطه مساجد در روستاها، ۱۷ درصد برای معابر شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر، ۵ درصد به سازمان نوسازی برای مدارس و دانشگاه فرهنگیان، ۴ درصد به وزارت کشاورزی برای اجرای عملیات خاک و ۳ درصد به سازمان بسیج سازندگی برای آسفالت بین مزارع، محوطه پایگاه بسیج و پاسگاه نیروی انتظامی اختصاص می یابد.

وی درباره چگونگی تامین این میزان قیر توضیح داد: دولت باید این مبلغ را به شرکت ملی نفت از محل بودجه های عمرانی بدهد. ما تمام راه ها را رفتیم که این قانون ضمانت اجرایی شدن داشته باشد. لذا اگر دولت نتوانست از محل بودجه های عمرانی این میزان اعتبارات را تامین کند از محل اوراق اسلامی انجام می دهد. زمان تعیین شده برای اجرای این طرح تا پایان آذر ۹۹ است. تلاش ما بر این بود که علی رغم تمامی مشکلات در بودجه عمرانی حرکت ویژه ای در مناطق روستایی برای محرومان صورت گیرد.

در این زمینه بخوانید

قیر تهاتری در خدمت مردم یا توزیع رانت

تصویب طرح مجلس باعث ایجاد ۶۰۰میلیون دلار رانت می‌شود

نماینده دولت هم با یادآوری اینکه روش های سال های گذشته درباره اختصاص قیر غیر معقول بود، گفت: در این طرح قرار شده ۴۰۰۰ میلیارد تومان از طرح های تملک دارایی سرمایه ای کاهش پیدا کند. یعنی باید اعتبارات از طرح های عمرانی کشور کم شده و پول آن برای قیر داده شود.