۰ نفر

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

کاهش رشد جمعیت بزرگ‌ترین تهدید کشور است

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱:۲۳
کد خبر: 453862
کاهش رشد جمعیت بزرگ‌ترین تهدید کشور است

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش نرخ رشد جمعیت را باید از بزرگترین تهدیدهای پیش روی کشور دانست و در این خصوص باید شاهد بازنگری در سیاست‌های جمعیتی باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فاطمه محمدبیگی اظهار داشت: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه ریزی کشور در حوزه رشد جمعیت، برنامه ها در این رابطه آنطور که باید و شایسته است، پیش نرفته است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر چه طی یک دهه اخیر موضوع رشد نرخ جمعیت در سیاست های کشور گنجانده شده اما هنوز اقدام جدی و عملی در این راستا را شاهد نبوده ایم.

وی افزود: به منظور پیگیری سیاست های جمعیتی مد نظر مقام معظم رهبری و همچنین رفع خطر کاهش رشد جمعیت، در پی ایجاد کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده در مجلس هستیم که این هفته رای گیری آن انجام می شود و امیدوارم نمایندگان به آن رای مثبت دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با روند فعلی ایران به یکی از پیرترین کشورهای دنیا در ۳۰ سال آینده تبدیل خواهد شد، گفت: جمعیت کشور باید افزایش یابد تا در دهه های ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ با یک کشور سالمند و با مشکلات زیاد در حوزه بیمه تامین اجتماعی و مسایل درمانی روبرو نباشیم. 

وی از نیروی انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه های هر کشور یاد کرد و گفت: نرخ رشد جمعیت کشور در وضعیت فعلی ما را در دهه های آتی از حیث برخورداری از نیروی انسانی جوان دچار مشکل می کند بنابراین  در سطح کشور باید شاهد اجرای سیاست های جمعیتی به منظور جلوگیری از ایجاد این چالش باشیم که این موضوع می تواند از طریق تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود دنبال و عملیاتی شود.

محمدبیگی با بیان اینکه مشوق های فرزندآوری در جامعه باید تقویت شود و در همین رابطه باید سبک زندگی ازدواج دیرهنگام و فرزندآوری کمتر را از جامعه خود دور کنیم،افزود: در کنار این موضوع و توجه به مسایل اقتصادی و ازدواج و اشتغال جوانان، باید از ظرفیت نهادهای فرهنگی و دینی به شکل بهتری استفاده کرد.

نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میهن اسلامی ما مملو از منابع خدادادی و ثروت است که می تواند پاسخگوی ۲ برابر جمعیت کنونی کشور باشد،افزود: نیازمند استفاده مناسب تر و توجه به بهره وری در منابع خدادادی هستیم.