۰ نفر

رئیس کمیسیون آموزش مجلس

8هزار روانشناس و مربی پرورشی استخدام می‌شود

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴
کد خبر: 452029
 8هزار روانشناس و مربی پرورشی استخدام می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه برای استخدام ۸ هزار روانشناس و مربی پرورشی تلاش می‌کنیم،گفت: شورای عالی آموزش و پرورش تأثیر‌گذاری لازم را ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ علیرضا منادی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه مصوب مجلس دارد، اظهار کرد: اما اینکه چه کسانی سیاستگذار برای این وزارتخانه هستند باید گفت، در قانون این موضوع مشخص شده است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین را نوشته و بر اساس آن آموزش و پرورش موظف است فلسفه آموزش را بر اساس آموزه‌های قرآن مجید و ائمه و اندیشه امام راحل اجرایی کند و آموزش و پرورش در مسیر اجرای سند تحول قرار گرفته است.

مجلس 5 هزار میلیارد تومان به بودجه رتبه‌بندی اضافه کرد

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش متشکل از بزرگان این حوزه است و تکالیفی را برای این وزارتخانه مشخص می‌کند؛ مجلس نیز از دیگر نهادهای سیاستگذار است، هر سال دولت بودجه آموزش و پرورش را در قالب بودجه سنواتی تقدیم مجلس می‌کند، بودجه دولت عددی است که مشکل دارد و مجلس اینجا وارد می‌شود و در چند سال اخیر10 هزار میلیارد تومان از محل یک درصد سود شرکت‌های دولتی به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرده است یا در بحث رتبه‌بندی معلمان ورود کرده و اخیراً 5 هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه آموزش و پرورش اضافه شده است یا مثلا 22 هزار نفری که در آزمون نهضتی‌ها شرکت کردند با قانون مجلس قرار شد استخدام شوند.

منادی در پاسخ به اینکه آیا تصمیمات مجلس به نفع آموزش و پرورش است؟ گفت: سیاستگذاری متنوع نیست و مجلس به دنبال آ ن است که وزارت آموزش و پرورش وظایفش را با توجه به قوانین بالادستی به درستی انجام دهد و معترضیم در دولت‌های مختلف خیلی کوتاهی شده است و یکی از سوء مدیریت‌ها این است که چراغ اصلی آموزش و پرورش را معلم روشن می‌کند اما معلم خیلی دیده نشده است.

هدف رتبه‌بندی تقسیم پول نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال 91 تا الان حقوق معلمان پنج برابر شده اما باز هم معلم در جایگاه و منزلت اجتماعی درست خودش قرار ندارد. پس مجلس از ابزارهای نظارتی خودش درباره قوانین استفاده می کند، مراتب از وزیر سوال می‌کند، استیضاح میکند که چرا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد؛ در رتبه‌بندی آموزش و پرورش پول خوبی داد و ما معترضیم هدف از رتبه بندی این نیست که پول بدهیم و هدف منزلت است.

وی با بیان اینکه به استخدام‌ها معترضند، افزود: تا سال 1401 حدود 320 هزار نفر از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و اگر مجلس نبود و قانون استخدام نهضتی‌ها و حق‌التدریس ها را نمی‌گذاشت  این کمبود معلم را از کجا می‌خواستند تامین کنند؟

شورای عالی آموزش و پرورش تاثیرگذاری لازم را ندارد

منادی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش با وجود اینکه افراد کارشناس در آنجا هستند تاثیرگذاری لازم را ندارد همچنین یک نقصان در مجلس وجود دارد، مجلس و وظیفه قانونگذاری و نظارت را دارد اما به نظارت توجهی نمی‌کند هم اکنون در مجلس یازدهم به شدت به دنبال این هستیم خیلی قانونگذاری نکنیم و به سمت نظارت برویم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بعد از شروع به کار کمیسیون 30 قانون مهم را استخراج کردیم که برای هرکدام یک نماینده و برای هردستگاه یک نفر را از کمیسیون مامور و مسئول کردیم که برحسن اجرای آن قوانین نظارت کنند، تصمیم گرفتیم شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم دو عضو ناظر مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش تشریفاتی هستند دنبال این نیستیم با دولت درگیر و حال دولت را بگیریم و به دنبال تعامل هستیم تا کار انجام شود. قبول داریم شورا باید به عنوان کارشناس قوی حرفهایش شنیده شود و قانونی که تصویب می‌کنیم نظرات شورای عالی آموزش و پرورش را هم بگیریم، قانون‌های زیادی تصویب شده و هم اکنون وقت نظارت است.

وی افزود: چرا دائم آموزش معلم ناراضی است و تربیت دانش‌آموزان مورد بی توجهی قرار گرفته؟ دنبال این هستیم کنکور را حذف کنیم، هر جمعی اراده، توانایی و خروجی‌هایی دارد و امیدواریم خروجی مجلس یازدهم این باشد به سمت حذف کنکور برویم، 8 هزار میلیارد تومان که هم اکنون دو برابر شده سود مالی کلاسهای کنکور است و چه افرادی پشت ماجرای کنکور، کتاب‌های رنگارنگ و کلاس‌های کنکور هستند؟

برای استخدام 8 هزار روانشناس و مربی پرورشی تلاش می‌کنیم

منادی با بیان اینکه وقت و زمان ویژه‌ای برای ورود به این بحث‌ها در کمیسیون خواهیم گذاشت، گفت: اکنون اراده مجلس انقلابی است که با دولت در یکسال مانده با تمام قدرت تعامل کنیم که کار کند. اکنون به دنبال آن هستیم که 8000 دبیر پرورشی و روانشناسی را سازمان امور استخدامی مجوز بدهد.

وی افزود: البته آنطور نبوده که اصلا نظر مشورتی اعضای شورای عالی اخذ نشود. ما در قانون نداریم که تا موردی در شورای عالی آموزش و پرورش موافقت نشود؛ ما آن را تصویب نکنیم ، اما این تاکید وجود دارد که نظر و چراغ سبز شورای عالی آموزش و پرورش را برای مصوبات بگیریم. وقت آ ن است بررسی کنیم چرا معلمان ناراضی‌اند؟ کیفیت آموزش و پرورش به شدت در کشور افت پیدا کرده است و یکی از کارها این است که در افزایش کیفیت معلمان دقت کنیم و دانشگاه فرهنگیان در اوج قرار بگیرد تا هر فردی که می‌خواهد وارد آموزش و پرورش بشود از اینجا بگذرد.

منادی گفت: در جامعه باید به سمتی حرکت کنیم که فرزندانمان به درستی تربیت شوند . یک زمانی معاونت پرورشی را حذف کردند، در حالی که پرورش یک کفه آموزش و پرورش است. باید معلم فیزیکی تربیت کنیم که در کنار آن درباره مباحث پرورشی نیز توانمند باشد و آموزه‌ها را به بچه ها منتقل کند.به د نبال دانش آموزی هستیم که به سمت حیات طیبه برود و نه دانش‌آموزی که سکولار باشد. لازمه آن این است که این هماهنگی‌ها صورت پذیرد، تلاش ما این خواهد بود که به این نقطه برسیم.