۰ نفر

کف پرداختی مزد ۹۹باید ارتقا یابد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۳۷
کد خبر: 433332
کف پرداختی مزد ۹۹باید ارتقا یابد

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: الزام قانونی برای تشکیل جلسه شورای عالی کار وجود دارد و باید کف پرداختی کارگران ارتقا یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «علیرضا محجوب» روز سه شنبه در نشست خبری هفته کارگری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره دستمزد ۹۹ کارگران و دخالت مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای عالی کار، گفت: قانون کار مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما مجلس شورای اسلامی می‌تواند در همه موارد ورود کند و مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز در دوره ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی مصوب کرد که مجلس می‌تواند قانونگذاری کند.

وی افزود: روال مجلس شورای اسلامی دخالت نیست اما مجمع تشخیص مصحلت نظام این اختیار را به ما می‌دهد در مواردی که نیاز باشد قانونگذاری کنیم.

رییس فراکسیون کارگری مجلس افزود: سال گذشته نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت اعلام کردند که مبنای دستمزد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و قطعیت آن روشن بود اما در جلسه‌ بعدی شورای عالی کار که در سال جدید برگزار شد این میزان نادیده گرفته شد.

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: شورای عالی کار باید تشکیل جلسه دهد و کف پرداختی را ارتقا دهد تا تبصره ۱۲ بودجه ۹۹ قابلیت اجرا برای بازنشستگان و بیمه شدگان تامین اجتماعی داشته باشد.

وی اظهارداشت: چهارشنبه هفته گذشته طرحی در مجلس شورای اسلامی به امضای ۱۸۲ نماینده مجلس رسید که خواستار افزایش حداقل دستمزد کارگران تا سقف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و از شورای عالی کار هم می‌خواهیم که مصوبه مزد ۹۹ را مورد بازنگری قرار دهد.

محجوب درباره واگذاری سهام شستا در بورس نیز گفت: شیوه واگذاری سهام شستا دچار خطا است اشکالات اصلی موجود در این واگذاری نیازمند بحث های مفصل است که باید با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی مورد بحث قرار گیرد. به همین دلیل در هفته کارگر با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی موضوع این واگذاری مورد بحث واقع خواهد شد و به نظر نمی‌رسد که اختلاف نظری میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی در مورد انتقادهای مطرح به واگذاری وجود داشته باشد.

وی افزود: البته الزاماتی برای عرضه سهام این شرکت وجود داشته است که منکر آن نیستیم اما معتقد هستیم که برای یک مجموعه بزرگ عرضه سهام راههای عقلائی‌تری نیز وجود داشته است.

در ادامه این نشست برنامه‌های هفته کارگر اعلام شد که اهم این برنامه‌ها شامل نشست نمایندگان کارگری  و کارفرمایی و بحث در خصوص مزد و معیشت، واگذاری شستا در بورس، اهدای ماسک به جای گل برای کارگران، برگزاری مراسم به صورت مجازی، گردهمایی زنان کارگر به صورت مجازی و همایش بررسی امنیت شغلی کارگران از اهم برنامه‌های این هفته که از پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه است.