۰ نفر

طرح 2فوریتی رتبه‌بندی معلمان در انتظار لایحه دولت

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 432301
طرح 2فوریتی رتبه‌بندی معلمان در انتظار لایحه دولت

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دوفوریتی رتبه بندی معلمان در مجلس آماده شده است که منتظر ارائه لایحه آن از طرف دولت هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، قاسم احمدی لاشکی در مورد افزایش حقوق معلمان گفت: حقوق معلمان از سال ۹۲ تا سال۹۹ افزایش داشته است اما جمع این افزایش حقوق در طی چند سال اخیر مبلغ قابل توجهی نیست، معلمان سازنده و پرورش دهنده انسان هستند، باید به مسائل حقوقی در آموزش و پرورش بسیار توجه شود تا قدردان زحمات این قشر از جامعه باشیم که سرمایه اجتماعی یک کشور را پرورش می‌دهند؛ این افزایش حقوق رقم قابل توجهی نیست که ادعا کنیم معلمان لاکچری زندگی می‌کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش حقوق برای معلمان یکدست و یکپارچه نبوده است نیروی‌های رسمی و قراردادی همگی به یک میزان افزایش حقوق نداشته و حقوق یک اندازه دریافت نمی‌کنند.

رتبه بندی معلمان در قالب افزایش حقوق

وی ادامه داد: در مجلس نهم و دهم توانستم نظام رتبه بندی معلمان را تصویب و به مرحله اجرایی شدن برسانیم که براساس آن دو بار به حقوق معلمان تحت عنوان نظام رتبه بندی، افزایش حقوق در نظر گرفته شد که شامل حال کادر اداری آموزش و پرورش نشد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام رتبه بندی معلمان براساس ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه اجرایی نشد فقط یک افزایش حقوق بود، رتبه بندی معلمان مراحلی داشت که به مرحله عملیاتی شدن نرسید و در حال حاضر طرح دوفوریتی رتبه بندی معلمان در مجلس آماده شده است که منتظر ارائه لایحه آن از طرف دولت هستیم.

احمدی لاشکی ادامه داد: در نظام رتبه بندی، معلمان به ۵ دسته تصمیم می‌شوند از معلم پایه تا معلم راهبر همانند دانشگاه که از استادیار شروع شده تا استادی تمام و بر همین مبنا مشمول افزایش حقوق می‌شوند، اما در حال حاضر فقط یک افزایش حقوق ناچیز شامل حال معلمان شده است، معلمی که نتواند زندگی خود را اداره کند چگونه می‌تواند نیروهای متخصص برای جامعه پرورش دهد.

اگر بتوانیم رتبه بندی معلمان را به درستی اجرا کنیم رقمی قابل توجهی شامل حال معلمان خبره و نخبه می‌شود

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: اگر بتوانیم رتبه بندی معلمان را به درستی اجرا کنیم رقمی قابل توجهی شامل حال معلمان خبره و نخبه می‌شود که بدون شک مشمول حال همه معلمان نمی‌شود این افزایش حقوق براساس چند سال سابقه خدمت، نمره آزمون، کیفیت کلاس، میزان کار تحقیقاتی و پژوهش‌های ثبت شده در حوزه تخصصی و …. است.

احمدی لاشکی تاکیدکرد: بسیاری از مطالبات فرهنگیان در دوره وزیر حاضر آموزش و پرورش آقای حاجی میرزایی پرداخت شده و همین افزایش حقوق معلمان که به نام رتبه بندی تمام شده مبلغ بسیار کمی بود که جای تشکر و قدردانی دارد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: میزان حقوق باید هر ساله براساس تورم جامعه افزایش پیدا کند ولی منابع و بودجه کشور این اجازه را نمی‌دهد که چنین اتفاقی روی دهد، در سال‌های اخیر نتوانستم تورم را ثابت نگه داریم بر همین مبنا یک عددی را برای افزایش حقوق در نظر گرفته شد؛ امسال هم افزایش حقوق به میزان ۱۵ تا ۵۰ درصد است  که در آموزش و پرورش فقط شامل کادر اداری شد و معلمان مشمول این افزایش حقوق نشدند باید این افزایش حقوق مشمول حال معلمان هم  شود.