۰ نفر

لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در چه مرحله‌ای است؟

۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبر: 432053
لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در چه مرحله‌ای است؟

کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی به صلاح نیست و در این زمینه به تورم ۴۰درصدی و بی ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، و حجم کم اسکناس و سکه در مقایسه با نقدینگی ۲۲۰۰هزار میلیارد تومانی اشاره می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه دولت مبنی بر "حذف چهار صفر از پول ملی" در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً مصوبه کمیسیون اقتصادی به هیئت رئیسه در صحن علنی ارجاع شد گفت: با توجه به تعطیلی ۵۰ روزه مجلس و شرایط خاص کشور مشخص نیست که این موضوع در اولویت مجلس فعلی قرار گیرد یا اینکه به مجلس بعدی واگذار شود.

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر چندانی در وضعیت اقتصادی کشور ندارد افزود: ما حتی اگر امروز هم این موضوع را مصوب و به شورای نگهبان ارسال کنیم و شورا هم تایید کند بانک مرکزی بالغ بر یک سال زمان نیاز دارد تا شرایط تعریف اسکناس ها و اعداد و ارقام رایج در کشور را تغییر دهد بنابراین پیگیری این موضوع در شرایط اقتصادی و کرونایی خیلی ضروری نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تبادلات پولی در ایران به صورت الکترونیکی انجام می شود و در بسیاری مواقع نیز نیازی به جابجایی اسکناس نداریم گفت: این موضوع، هزینه جابجایی و حمل پول را تا حد زیادی کاهش داده است.

این نماینده مجلس در رابطه با زمان مناسب برای کاهش صفرهای پول ملی مطرح کرد: زمانی که شرایط داد و ستد پول الکترونیکی ارتقا پیدا کند سریعتر می توانیم این طرح را اجرا کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط تورم ۴۰ درصدی و شرایط کرونایی امروز که بخش ضعیف و کم درآمد جامعه فشار مضاعفی را تحمل می کنند به صلاح و نفع کشور نیست.

سرپرست اسبق وزارت امور اقتصاد و دارایی افزود: گرچه "حذف چهار صفر از پول ملی" عملیات پرداختها و حسابداری را تسهیل می کند اما در شرایطی که حجم نقدینگی ما بیشتر از ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و تنها ۵۰ هزار سکه و اسکناس در دست مردم است عملا موضوعیتی ندارد ضمن اینکه عمده معاملات مردم هم اکنون از طریق درگاه های الکترونیکی و کارت های اعتباری انجام می شود.