۰ نفر

نمایندگان به مجلس نمی‌روند

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴
کد خبر: 431563
نمایندگان به مجلس نمی‌روند

ترس از کرونا باعث شده برخی نمایندگان در ماه های پایانی مجلس به دنبال استفاده کامل از مرخصی استحقاقی شان باشند، ‌هیأت رئیسه دیروز همه مرخصی‌ها را لغو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ غیبت سریالی جمعی از نمایندگان در نشست‌های علنی مجلس از 5 اسفندماه تا‌کنون سبب شده است، نصاب مجلس کمتر از 200نماینده باشد.

هرچند بنا به اعلام هیأت رئیسه مجلس 40تن از نمایندگان مبتلا به کرونا هستند و غیبت آنها در صحن علنی مجاز و موجه شمرده می‌شود اما در6 نشست گذشته بهارستان که بعد از شیوع کرونا برگزار شده است به‌طور متوسط 25نماینده غایب بوده‌اند. همین امر سبب شده اغلب نشست‌های بهارستان با 190 تا 199نماینده برگزار شود، یعنی علاوه بر 40نماینده مبتلا به کرونای مجلس،  50تا 60نماینده در جلسات مجلس حاضر نمی‌شوند. از این جمعیت به‌صورت میانگین 27نماینده غیبت غیرموجه دارند و بقیه در ‌ماه پایانی عمر مجلس دهم از باقیمانده مرخصی استحقاقی‌شان استفاده می‌کنند. (نشست‌های علنی مجلس با حضور دوسوم نمایندگان رسمیت می‌یابد.)

 نصاب شکننده مجلس بعد از داستان کرونا

 مجلس متشکل از 290کرسی است،  « اما نصاب » مجلس دهم به‌دلیل فوت 3 نماینده – محمدعلی حسین‌زاده، مرتضی صفاری‌نطنز و محمد نعیم امینی‌فرد نمایندگان مراغه، نطنز و ایرانشهر - و استعفای 3نماینده- کاظم جلالی، محمد دهقان و داریوش اسماعیلی، برای پذیرفتن سمت‌های دیگر ازجمله سفیری ایران در روسیه، عضویت در شورای نگهبان و معاونت وزارت صمت- به 284 نماینده رسیده است، اما حضور همه نمایندگان در یک نشست به امری بعید بدل شده است اگرچه تا پیش از فصل کرونا، حضور در نشست‌های تخصصی، حضور در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و ماموریت‌های نمایندگان سبب می‌شد نصاب مجلس شکنندگی قابل توجهی داشته باشد اما بازهم غیبت نمایندگان عددی بود که در هر نشست خودنمایی می‌کرد.

 بعد از دوم اسفند‌ماه که همزمان با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و تأیید رسمی شیوع کرونا در کشور آغاز شد، غیبت جمعی از نمایندگان در نشست‌های علنی مجلس بیشتر خودنمایی می‌کند و اسامی برخی غایبین در 5 نشست گذشته بهارستان مکررا باز تکرار می‌شود.

نشست پنجم اسفندماه مجلس نیز با غیبت 35 نماینده برگزار شد؛ این عدد منهای شمار نمایندگانی بود که قبل از ورود به صحن مجلس به‌دلیل داشتن علائم کرونا از ورود به صحن باز مانده بودند.حضور جمعی قریب به 40نفر در کمیسیون تلفیق سبب شده بود که نصاب آن نشست شکننده باشد، شکنندگی نصابی که در نشست روز بعد مجلس یعنی جلسه ششم اسفندماه بهارستان به‌خوبی هویدا شد و تنها 130نماینده در صحن مجلس حاضر شدند و مجلس به رسمیت نرسید و بررسی لایحه بودجه سال99 به سبک خاص و نوظهوری به کمیسیون تلفیق سپرده شد.  پیش‌تر قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند در این‌باره گفته بود در نشست پنجم اسفندماه از 100نماینده که تست گرفتند جواب آزمایش چنان بود که دیگر نمایندگان وحشت کردند و چنان ترسیدند که در نشست ششم اسفندماه حاضر نشدند و جلسه به نصاب نرسید. هرچند که دیگر کنار آمدن با کرونا ویروس در بین اقشار مردم دیده می‌شود و عامه مردم برای حضور در محل کارهایشان مجبورند در وسایل حمل‌ونقل عمومی بدون رعایت فاصله امن و به‌صورت فشرده در کنار هم قرار گیرند اما به رغم رعایت فاصله امن در صحن بهارستان دیروز 36نماینده غایب بودند و به صحن بهارستان نرفتند. نشست چهارشنبه گذشته مجلس نیز در غیاب 19تن از نمایندگان و با عدد 190نماینده آغاز به‌کار کرد. در نشست نوزدهم فروردین‌ماه مجلس که نخستین نشست مجلس بعد از تعطیلات کرونایی‌اش بود 19نماینده غایب بودند و نشست با حضور 198نماینده برگزار شد.

لغو مرخصی استحقاقی نمایندگان

به جز نشست ششم اسفند که عدد مجلس 130نماینده بود یعنی کمتر از نیمی از نمایندگان در صحن بهارستان حاضر شده بودند، شمار غایبان مجلس اما در نشست دیروز رکورد زد و به عدد 36نماینده رسید که در جای خود قابل تامل است ؛ همین هم سبب شد که هیأت رئیسه تصمیم به لغو مرخصی استحقاقی نمایندگان بگیرد. به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس مرخصی‌های استحقاقی نمایندگان تا اطلاع ثانوی لغو شده و حضور همه نمایندگان در جلسات صحن الزامی است. اسدالله عباسی افزود: البته نمایندگانی که به مأموریت اعزام می‌شوند از این قاعده مستثنا هستند، اما همانطور که گفتم سایر نمایندگان باید در جلسات صحن حضور پیدا کنند. لغو مرخصی استحقاقی نمایندگان در حالی است که شمار غیبت‌های غیرموجه آنها کم از افرادی که مرخصی استحقاقی می‌گیرند ندارد. حالا باید دید نمایندگان مجلس دهمی که تنها 56نماینده آن فرصت حضور در مجلس یازدهم را دارند در یک‌ماه آخر حضورشان چگونه رفت و آمد خواهند کرد و آیا عطای نمایندگی را یک‌ ماه زودتر از سرآمدن موعدش به لقای آن خواهند بخشید یا اینکه هیأت رئیسه برای حفظ شأن مجلس در این زمینه جدیت ویژه‌ای به خرج خواهد داد.