۰ نفر

عضو‌ کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد ؛

ناپایداری نفت در کانال نزولی/ محصولات پتروشیمی قربانی بعدی جنگ نفتی خواهند بود

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
کد خبر: 423310
ناپایداری نفت در کانال نزولی/ محصولات پتروشیمی قربانی بعدی جنگ نفتی خواهند بود

آتش جنگی که عربستان بر آن دمیده سوزاننده اما کوتاه مدت خواهد بود چراکه تصمیم برای کاهش قیمت نفت تنها از سوی یکی از اعضای اوپک بوده و اجماعی بر آن نیست اما این کاهش قیمت گریبان فرآوردهای نفتی و پتروشیمی را هم خواهد گرفت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بازار جهانی نفت یکی از سخت ترین روزهای تاریخ خود را سپری می کند و این درحالی است که به نظر می رسد هیچ کدام از دو عامل کاهنده قیمت نفت یعنی شیوع کرونا و آتش زدن عربستان بر قیمت نفت قصد کوتاه آمدن ندارند .

اما در این میان برخی تحلیلگران معتقدند ریزش فعلی قیمت نفت دوام چندانی نخواهد داشت.

در این رابطه علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نکته ای که باید بدان توجه داشت ، افت همزمان عرضه و تقاضا در بازار نفت است . یعنی به دلیل شرایط اضطراری که شیوع ویروس کرونا بر اغلب کشورها داشته، تولیدکنندگان نفت خام نیز با محدودیت هایی روبرو خواهند شد و احتمالا شاهد افت عرضه اجباری نفت به بازار های جهانی خواهیم بود.

وی در خصوص تداوم روند نزولی قیمت نفت نیز معتقد است: از آنجاکه به نقطه اوج واگیری ویروس کرونا در دنیا نزدیک شده ایم، در روزهای آتی چندان نمی توان به رشد قیمت کامودیتی ها به ویژه نفت در بازارهای جهانی چشم امید داشت.

این نماینده مجلس در مورد افت احتمالی قیمت انواع محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی نیز گفت: به قطع و یقین در آینده نزدیک با کاهش قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی، نرخ محصولات این مجتمع ها نیز روند نزولی به خود خواهد گرفت.

بختیار همچنین با اشاره به شروع جنگ تمام عیار نفتی میان عربستان و روسیه نیز گفت: باید توجه داشت که تاثیر  آتش این جنگ شدید اما کوتاه مدت خواهد بود چراکه تصمیم به کاهش قیمت نفت از سوی تنها یک کشور گرفته شده و مورد اجماع اوپک نیست. درنتیجه نمی توان انتظار داشت که این تصمیم تاثیری پایدار بر قیمت جهانی نفت داشته باشد.