۰ نفر

گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۰:۰۵
کد خبر: 409125
گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها

بر اساس دستور جلسات هفتگی کمیسیون های مجلس، دوشنبه این هفته در خصوص گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس رای گیری خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بر اساس دستور جلسات هفتگی کمیسیون های مجلس، دوشنبه این هفته در خصوص گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از «نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» در کمیسیون اقتصادی مجلس رای گیری خواهد شد. 

اولین جرقه تحقیق از سازمان هدفمندسازی یارانه ها اول خرداد 96 با مصاحبه سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر روشن شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان هدفمندسازی یارانه ها، گفت: «کمیسیون اقتصادی بررسی تقاضای تحقیق و تفحص را در دستور کار نشست هفته جاری خود قرار داده است، چرا که بنابر درخواست متقاضیان که بنده نیز یکی از این افراد هستم، ابهاماتی در بخش درآمدی و هزینه ای وجود دارد که باید روشن و شفاف سازی شود».

در آذر 96، جبار کوچکی‌نژاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: «روند تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مجلس آغاز شده و اعضای این هیئت عزم جدی برای آن دارند تا مشخص شود که یارانه بخش تولید که از محل مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست آمده، در کجا هزینه شده است . آیا واقعا دولت پولی برای پرداخت یارانه‌های نقدی دارد یا خیر و در مرحله بعد نیز به دنبال شفاف شدن هزینه‌کردهای درآمدهای حاصل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها هستیم.»

هر چند در آن زمان شاید کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که تحقیق و تفحص از عملکرد یک شرکت نسبتا کوچک دولتی بیش از یک سال زمان بخواهد ولی در بهمن همان سال،کوچکی‌نژاد درباره روند تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح‌‌کرد: «سازمان هدفمندی در جهت همکاری با این هیئت خیلی بسته عمل می‌کند و سایر دستگاه‌ها هم همین کار را انجام می‌دهند. در کنار این مشکلات، ما گزارش‌های خوبی از سوی دستگاه‌های نظارتی دریافت نمی‌کنیم و در نتیجه دقت عمل در این تحقیق و تفحص بالا رفته و به همین دلیل کار بر روی این موضوع کمی سخت شده است».

سر انجام پس از نزدیک به دو سال، اردیبهشت ماه سال جاری گزارش هیئت تحقیق و تفحص از «نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شد. حال پس از گذشت بیش از 8 ماه بالاخره اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قصد رای گیری درباره این گزارش را دارند. در صورت نظر مثبت نمایندگان کمیسیون اقتصادی، نتایج این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

چندی پیش، جبار کوچکی‌نژاد درباره تعلل اعضای کمیسیون اقتصادی گفته بود: در حال حاضر برخی از آقایان به کمیسیون اقتصادی مجلس و همچنین هیئت مربوطه فشار می‌آورند که گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه در صحن مجلس قرائت نشود و در دستور کار مجلس قرار نگیرد. با این حال کمیسیون اقتصادی مجلس هم خیلی تلاش می‌کند تا ما در این تحقیق و تفحص کوتاه بیاییم و تحقیق و تفحص به صحن مجلس کشیده نشود؛ در این راستا حتی چندین نماینده را برای مذاکره با ما فرستاده‌اند و اما ما همچنان پای کار خودمان هستیم و اعلام می‌کنیم که باید این تحقیق و تفحص در صحن مجلس قرائت شود.

در این تحقیق و تفحص سرنخ‌هایی وجود دارد که در صورت بررسی آن اتفاقات عجیب و غریبی در کشور رخ می‌دهد یعنی اینکه تخلفات دراین بخش ۱۰ میلیارد و ۵ میلیارد نیست و این ارقام، ارقام بالایی است که برخی دست و پا می‌زنند تا فعالیت این کمیته را از دور خارج کنند. اگر این سرنخ‌ها از سوی مسئولین مورد بررسی قرار گیرد ما به یک باند‌های مخوفی می‌رسیم که همواره به دنبال زد و بند هستند.