۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

کارت سوخت اولین گام در جهت فرهنگ‌سازی مصرف/ قاچاقچیان اصلی سوخت در امنیت هستند

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 373282
کارت سوخت اولین گام در جهت فرهنگ‌سازی مصرف/ قاچاقچیان اصلی سوخت در امنیت هستند

برخلاف تصور عمومی که نقش اصلی کارت سوخت را جلوگیری در قاچاق سوخت می دانند، وظیفه این سامانه رصد، پایش و فرهنگ سازی مصرف سوخت در کشور است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ از امروز سوخت‌گیری با کارت سوخت در 4 کلانشهر کشور اجرایی شد. البته در ابتدا قرار بود این طرح بصورت ملی و فراگیر در کل کشور به اجرا درآید که به دلیل محدودیت‌های زیرساختی از جمله کمبود کارت سوخت، فعلا  و در فاز اول به 4 کلانشهر محدود شد. همچنین در اخبار آمده که به دلیل عدم دسترسی تمام مالکین خودرو به کارت سوخت هایشان که قرار بود از طریق پست در اختیارشان قرار گیرد، فعلا کارت سوخت جایگاه داران از مدار خارج نشده است. اما سوال اصلی اذهان عمومی در خصوص چرایی راه اندازی مجدد این سامانه همچنان بی پاسخ مانده است.

در این رابطه کوروش کرم پور عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: کارت سوخت شروع حرکتی است که سیاست چگونگی مصرف سوخت در کشور را پایش خواهد کرد. به گفته این نماینده مجلس طبیعتا وقتی کاری به این بزرگی در کشور قرار است انجام شود، نقاط ضعفی را در حین اجرا خواهد داشت و مسئولین برای این موضوع باید پیش بینی های لازم را داشته باشند اگر هم نقاط ضعف باقی بماند، دستگاه های نظارتی از جمله مجلس برای جلوگیری از ایجاد دغدغه برای مردم، وارد عمل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: تصمیمی که مجلس بعنوان قانون تصویب می کند، برای ایجاد و بهبود شرایط جامعه است. در نتیجه این جز وظایف ذاتی مجلس است که بر روند اجرایی قوانینی مانند کارت سوخت نظارت داشته باشد.

کرم پور در خصوص تاثیر کارت سوخت بر کاهش میزان قاچاق نیز گفت: کارت سوخت صرفا برای مبارزه با قاچاق نیست و به نظر بنده شاید در حد 2 درصد بتواند در قاچاق سوخت موثر واقع شود. موضوع اصلی اینجاست که باید قبول کنیم در کشور فرهنگ درست مصرف کردن را ایجاد نکرده ایم. وی در این زمینه افزود: در حال حاضر نیاز مبریم داریم که در زمینه مصرف سوخت، رویه مناسب را فرهنگ سازی کنیم و تمام امکانات نظام برای این منظور بسیج شود. به عقیده این نماینده مجلس، کارت سوخت بیشتر جنبه فرهنگ سازی داشته و بازگشت به یک حرکت مناسب در جهت چگونگی مصرف بهینه سوخت در سطح کشور باشد.

کرم پور اظهار داشت مردم اینطور فکر نکنند که کارت سوخت برای مبازره با قاچاق است بلکه مهم ترین کارکرد آن نظام بخشی و پایش مصرف سوخت است.

وی در پایان به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: مبادی اصلی قاچاق فرآورده الزاماً از جایگاه های سوخت نیست. وی افزود: قاچاق بیشتر از سوی افرادی انجام می شود که احساس امنیت می کنند. مگر می شود فردی در بحث قاچاق سوخت سرمایه گذاری کلان داشته باشد و این قاچاق را بصورت عیان انجام دهد اما امنیت نداشته باشد. به گفته این نماینده مجلس، کسی به راحتی نمی تواند به سادگی دسترسی به اسناد، مدارک و قراردادها و نحوه بستن قراردادها و ورود و خروج به کشور را داشته باشد مگر اینکه شناخته شده باشد.