۰ نفر

نماینده مجلس: گلخانه بزنید ۱۵۰میلیون تومان وام بگیرید

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۱۴
کد خبر: 370413
نماینده مجلس: گلخانه بزنید ۱۵۰میلیون تومان وام بگیرید

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس از تهیه طرحی در فراکسیون اشتغال و تولید ملی مجلس خبر داد که روستاییان می‌توانند با ایجاد گلخانه‌های کوچک به اشتغالزایی خرد دست بزنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، غلامرضا کاتب در همایش اشتغال و کارآفرینی با بیان اینکه این طرح در فراکسیون تخصصی مجلس تصویب شده اظهار کرد: براساس این طرح اگر افراد به طور مثال یک گلخانه ۳۰۰ متری بزنند می‌توانند تا ۱۵۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت دریافت و برای خود یک اشتغال پایدار ایجاد کند.

این عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس ادامه داد: نرخ سود این تسهیلات در مناطق کمتر توسعه‌یافته ۷ درصد و در مناطق دیگر ۹ درصد است.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس از آنچه کم‌اطلاعی افراد از قوانین می‌خواند به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور نام برد و افزود: گاهی ما قوانین خوبی در کشور داریم اما افراد به دلیل بی‌اطلاعی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

کاتب با اشاره به برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مشاغل روستایی و طرح‌هایی از این دست خاطرنشان کرد: با توجه به بزرگ بودن حیاط منزل بسیاری از خانه افراد می‌توانند با بهره‌گیری از این فرصت یک گلخانه کوچک بزنند. ضمن اینکه دیگر نیازی به امتیاز آب و برق و گاز جدید هم ندارند.

وی با انتقاد از سیستم بانکداری در کشور از آن به عنوان بلای جان تولیدکننده‌ها نام برد و گفت: سود بالای تسهیلات آسیب‌های جدی به تولیدکنندگان زده است.

این نماینده مردم از تصویب طرح دیگری در مجلس در همین ارتباط خبر داد و گفت: این طرح به تصویب فراکسیون تولید و اشتغال رسیده و اگر شورای نگهبان با آن مخالفت نکند با ابلاغ آن در یکی دو هفته آینده، تحولی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: براساس این طرح همه افراد حقیقی که تا ۵۰۰ میلیون و افراد حقیقی یا شرکت‌ها و نهادهایی که تا دو میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند می‌توانند از این قانون جدید بهره‌مند شوند و می‌توانند مشکلات مربوط به تسهیلات و اصل سودی که به صورت سود مرکب محاسبه شده را مرتفع کنند.

کاتب با بیان اینکه سود مرکب بانک‌ها از نظر من جایگاه قانونی و شرعی ندارد، افزود: تایید این طرح از سوی شورای نگهبان می‌تواند مشکل سود مرکب را برای همیشه حل کند.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس با اذعان به اینکه متاسفانه ربا در سیستم بانکی ما نهادینه شده ادامه داد: بخش عمده سود تولیدکنندگان از طریق سودهای بالا به جیب بانک‌ها می‌رود.

وی با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی فعلی گفت: این شرایط که ارزش پول ملی کاهش و قیمت ارز بالا یافته فرصت خوبی برای صادرات در کشور فراهم کرده و تولیدکنندگان باید از این فرصت استفاده کنند.

کاتب بر ضرورت توجه به خلاقیت و اندیشیدن تاکید و تصریح کرد: رشد و توسعه راهی جز زنده‌کردن اندیشه و تفکر در جامعه ندارد چرا که اندیشه‌های نو و ایده‌های جدید در جوامع در حال سقوط گم می‌شود.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس به مشکل اشتغال جوانان در ایران پرداخت و گفت: در این شرایط همه ما فارغ از اینکه ذیل کدام یک از قوای سه‌گانه هستیم باید برای نسل جوان تلاش کنیم.

وی به انتقاد از روند رو به رشد بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بیش از یک دهه گذشته  گفت: در سال ۸۴ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۲۰ درصد بیکاران کشور را به خود اختصاص می‌دادند اما این عدد در ۹۴ به ۴۰ درصد و در ۹۸ به حدود ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

نماینده گرمسار و آرادان با اظهار نگرانی از روند صعودی بیکاری فارغ‌التحصیلان به انتقاد از سیستم آموزشی در آموزش و پرورش و وزارت علوم پرداخت و گفت: نظام این همه در دانشگاه و آموزش و پرورش هزینه می‌کند اما دانشجویی که تربیت می‌شود فاقد مهارت و کارآفرینی است لذا چیزی نزدیک به ۵۰ درصد آنها بیکار می‌مانند.

کاتب ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در سطح کشور داریم.