۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با اقتصادآنلاین؛

تنگه هرمز به خواست ایران امن خواهد ماند/ در جنجال توقیف نفتکش‌ها مقابله به مثل نمی‌کنیم

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷
کد خبر: 369599
تنگه هرمز به خواست ایران امن خواهد ماند/ در جنجال توقیف نفتکش‌ها مقابله به مثل نمی‌کنیم

​درحالی وزیر انرژی سعودی ها امنیت تردد نفتکش ها از تنگه هرمز را بر عهده خریدارن نفت انداخت که ایران در زمینه تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز ذره ای فروگذار نخواهد بود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بعد از جنجال آفرینی رسانه های غربی در متشنج خواندن اوضاع تنگه هرمز، وزیر انرژی سعودی ها در اخرین اظهارات ناشی از ضعف خود، تامین امنیت نفتکش های عبوری از تنگه هرمز را متوجه خریداران نفت دانست و گفت: عربستان سعودی بیش از این نمی تواند امنیت نفتکش ها در خلیج فارس و تنگه هرمز را تامین کند. 

در این رابطه محمدجواد جمالی نوبندگانی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قطعا ما بعنوان کشوری که دارای مرزهای طولانی در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز با مولفه های بالای قدرت چه از نظر جغرافیا و از چه از نظر جمعیت  و قدرت نظامی در منطقه شناخته می شویم. وی افزود: ما حتی در طول هشت سال دفاع مقدس که صدامی ها با استفاده از هواپیماها و جنگنده های اروپایی و امریکایی که در اختیارشان بود و با آن ها نفتکش ها و چاه های نفت ما را هدف قرار می دادند، خویشتن دار بودیم و عبور و مرور امن نفتکش ها در خلیج فارس و تنگه هرمز را تامین کردیم. الان هم ما بعنوان یک کشور قانون مدار، متعهد و دارای اقتدار می توانیم با کشورهای همسایه در رابطه با امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان اشتراک مساعی داشته و همکاری کنیم و از هرگونه تلاش در جهت کاهش تنش ها حمایت می کنیم.

وی در ادامه افزود: اما به نظر می رسد که تیم افراطی نزدیک به ترامپ و مشخصا صهیونیست ها و برخی از کشورهای منطقه با استفاده از نقطه ضعف رئیس جمهور امریکا که همانا دیپلماسی تجارت و پول است، سعی می کنند با تطمیع ترامپ، او را به صحنه درگیری بکشند. 

این نماینده مجلس در ادامه گفت: ما به رغم همه خویشتن داری هایی که از خود نشان داده ایم، در جریان دفع پهباد به امریکایی ها فهماندیم که هم تجهیزات خوبی داریم و هم اراده محکم و در تامین امنیت کشور ذره ای شک نمی کنیم. بنابراین ابتدا به ساکن ما خواهان تامین امنیت، صلح و دوستی در منطقه خلیج فارس هستیم ولی هرگونه تعرضی به ما صورت بگیرد با قدرت پاسخ می دهیم.

این نماینده مجلس با اشاره به شرایط سختی که امریکایی ها برای ایران بوجود آورده اند گفت: امریکا اعلام کرده است که تحریم ها علیه ایران، همه جانبه، سخت و هوشمندانه است. یعنی در حال حاضر وزارت خزانه داری امریکا به وزارت جنگ این کشور علیه ایران تبدیل شده است تمام تلاش امریکا و همپیماناش در فشار بر ایران برای به زانو درآوردن ایران است. آن ها معتقدند به زانو در آوردن جمهوری اسلامی یعنی زمین زدن تمام مقاومت منطقه و  تضعیف قدرت ایران  در خلیج فارس.