۰ نفر

موافقت با لایحه موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری بین ایران و لوکزامبورگ‌

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 353250
موافقت با لایحه موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری بین ایران و لوکزامبورگ‌

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌ گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل سرمایه‌ گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ را بررسی کرده و در نهایت با ۱۶۹ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و پنج رای ممتنع با آن موافقت کردند.  

در تبصره این لایحه آمده است: در اجرای این موافقت‌نامه رعایت اصول هفتادوهفتم و یکصدوسی‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

نادر قاضی‌پور در مخالفت با این لایحه، بیان کرد: در این معاهده ما قصد داریم با کشوری قرارداد ببندیم که تا به حال از جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌الملل دفاع نکرده است. نماینده دولت باید توضیح دهد که نوشتن این موافقت‌نامه بین دو کشور چه منفعتی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. تاکنون ما حمایت سیاسی، مادی یا معنوی از سوی لوکزامبورگ در جامعه بین‌الملل از جمهوری اسلامی ندیده‌ایم. از سوی دیگر در این موافقت‌نامه در خصوص صادرات یا واردات مواد اولیه و یا بانک‌های مشترک بین دو کشور چیزی بیان نشده است.

حسن بهرام‌نیا در موافقت با این لایحه اظهار کرد: با توجه به این‌که رابطه سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی با سایر کشورها می‌تواند منافع کشور را تامین کند این لایحه فرصت خوبی را ایجاد می‌کند. باید سرمایه‌ گذاران کشورها با توجه به مقبولیت‌های نسبی برای کارآفرینی و سرمایه‌ گذاری تشویق شوند. ما تجربه تحریم‌ها را داریم و لذا نمی‌توانیم در رابطه‌های اقتصادی به کشورهای غربی اعتماد کنیم. باید روابط اقتصادی را با همسایگان در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داد: لوکزامبورگ یک کشور در شمال اروپا است که با آلمان به فرانسه و بلژیک هم‌مرز است. از نظر اقتصادی یکی از کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود. ما باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌ گذاری بین دو کشور استفاده کنیم. می‌توان از ظرفیت ایجاد شده در راستای بهبود وضعیت اشتغال و افزایش رشد اقتصادی بهره برد.

سیدجواد ابطحی در مخالفت با این لایحه بیان کرد: در روزی این موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که مصادف با فتوای تاریخی میرزای شیرازی است که به معاهده رژی باز می‌گردد. کمپانی تالبوت قراردادی را با ایران منعقد کرده بود که به دنبال آثار سوء آن مرحوم میرزای شیرازی در چنین روزی فتوای تاریخی و اثرگذار خود را صادر کرد و از آنجا بود که قدرت و نفوذ مراجع برای حمایت از حقوق مردم ثابت شد. لوکزامبورگ یک کشور کوچک است که به بهشت مالی اروپا و پایگاه پولشویی آنها معروف است. لوکزامبورگ کشوری است که با اشاره آمریکا برای ما گربه‌رقصانی کرد و همین چند وقت پیش بود که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را توقیف کرد، اما اکنون با این اقدام شما می‌خواهید به این کشور پاس گل دهید. از سوی دیگر موضع‌گیری‌های این کشور در روابط بین‌الملل علیه ما بوده است. آزموده را آزمودن خطاست.

علیرضا رحیمی در موافقت با این لایحه، بیان کرد: نکاتی که مخالفین مطرح کردند جای تعجب دارد و کنوانسیون‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ را به دوره قاجار بردند. قبلا زمانی که معاهده‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد پای کاپیتولاسیون به میان می‌آمد، اما امروز یک قدم به عقب‌تر رفته و معاهده رژی به میان آمده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این موافقت‌نامه اساس همکاری بین‌المللی و تعامل سازنده بین کشورها است. جمهوری اسلامی ایران موافقت‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه‌ای را با کشورهای مختلف دارد. کنوانسیون‌هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود پروسه قابل توجهی را در هر دو کشور طی می‌کند و در نهایت به مجلس شورای اسلامی می‌رسد. این موافقت‌نامه در دولت و سازمان سرمایه‌ گذاری خارجی با دقت بررسی شده است و مخالفین بیشتر نگاه سیاسی دارند.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: لوکزامبورگ مرکز تبادلات مالی در بخش غربی اتحادیه اروپا است که امتیازی برای مبادلات اقتصادی بین دو کشور محسوب می‌شود. ما باید زیرساخت‌های لازم را برای رابطه بخش خصوصی با کشورهای دیگر فراهم کنیم. نباید با میان کشیدن رژی یا کاپیتولاسیون زحمات دولت را به هدر دهیم. هر یک از ما باید فرزندان زمان خویش باشیم.

 سید جواد ابطحی در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بنده در صحبت‌های خود یادآوری کردم که امروز صدور فتوای میرزای شیرازی است و باید حواس‌مان جمع باشد که قراردادی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کنیم به سرنوشتی مانند معاهده رژی تبدیل نشود، اما آقای رحیمی گفتند که بنده به دوران قاجار برگشته‌ام باید در جواب ایشان بگویم که کسانی که در سفارت انگلیس افطاری خورده‌اند به دوره قاجار بازگشته‌اند. دولت لوکزامبورگ با اتحادیه اروپا است و در شرایطی که اتحادیه اروپا علیه ما شاخ و شانه می‌کشد آیا ما باید به آن کولی دهیم.