۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

مدیریت هلدینگ خلیج فارس، نماد لابی‌گری سیاسی/ پتروشیمی محل آزمون و خطا نیست

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 342207
مدیریت هلدینگ خلیج فارس، نماد لابی‌گری سیاسی/ پتروشیمی محل آزمون و خطا نیست

درحالی صنعت استراتژیک پتروشیمی این روزها برای کشور نقش حیاتی بازی می‌کند که بزرگترین هلدینگ این صنعت تحت راهبری فردی غیرمتخصص و بی‌تجربه در این حوزه از روزهای اوج خود فاصله می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، صنعت پتروشیمی از صنایع استراتژیک، مادر و اشتغال زا است که به عنوان تغذیه کننده سایر بخشهای صنعت می تواند به عنوان موتور حرکت اقتصاد کشورهای در حال توسعه نقش اساسی ایفا کند. این صنعت با قدمتی بیش از ۴۰ سال در ایران مدیران توانمند و کارآزموده‌ای را تربیت کرده که می‌توانند در شرایط سخت کنونی راهبری مجموعه‌های بزرگ پتروشیمی را به درستی انجام دهند.

اما در این حوزه نیز شاهد حضور مدیران غیرمرتبط هستیم که صرفا به کمک لابی‌گری‌های سیاسی پایشان به این صنعت کلیدی و البته جذاب باز شده است. یکی از شرکت‌های بزرگ و ‌ارزشمندی که هم اکنون درگیر این جریان ها شده، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است که به دلیل حجم بالای تولید و فروش محصولات، با ارزش‌ترین شرکت حاضر در بورس تهران است. اما با روند مدیریتی که در این شرکت با روی کار آمدن مدیرعامل فعلی در پیش گرفته و از همان بدو ورود با جشنواره امضا، مدیران توانمند این شرکت را تغییر داده است، نمی‌توان به روزهای درخشان این هلدینگ عظیم امیدوار بود.

از سویی دیگر باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که زمانی‌ می‌توانیم در بازارهایدجهانی محصولات پتروشیمی با رقبای بزرگی همچون «سابیک» عربستان به آوردگاه برویم که در صنعت پتروشیمی داخلی از حضور مدیران کار بلد و آزموده شده‌ای بهره ببریم. اما متاسفانه مثل اینکه قحطی مدیر در صنعت پتروشیمی سبب شده تا از صنعت راه‌آهن و مترو، مدیر وارد کنیم. در چنین‌شرایطی نباید توقع داشته باشیم رقیب سابیک عربستان در بازارهای جهانی به این زودی‌ها از ایران قد علم‌ کند.

در این باره علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بعد از تجربه واگذاری ناموفق در صنعت پتروشیمی، تصمیم به تجمیع این واحدها در یک هلدینگ را گرفتیم. تمام تلاش برای این بود که یک مجموعه ارزشی و تخصصی به نام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس  بنا نهاده شود. اما متاسفانه با روی کار آمدن مدیران ناتوانی که از روی شایسته سالاری به این منصب گمارده نشده‌اند شاهد عقب گرد این مجموعه بزرگ از اهدافش هستیم.

وی به منظور مثالی از ناکارآمدی مدیران هلدینگ خلیج فارس به مدیرعامل این شرکت اشاره کرد و گفت: وی از مدیران بازنشسته راه‌آهن است که از صنعت پتروشیمی کمترین اطلاعی ندارد و فاقد تخصص در حوزه نفت و پتروشیمی است.

بختیار همچنین در ادامه افزود: در یک مجموعه ارزشی و پیشرو، بحث اصلی، حفظ مدیران و‌ کارشناسان خبره آن مجموعه است.

به گفته بختیار، با روی کارآمدن مدیر عامل جدید در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، بخش عمده‌ از مدیرانی که سال‌ها در این صنعت کسب تجربه کرده بودند از مجموعه هلدینگ کنار گذاشته شدند. وی دلیل اصلی این امر را عدم آشنایی مدیرعامل فعلی هلدینگ خلیج فارس با صنعت پتروشیمی و مدیران باتجربه این حوزه می‌داند. به گفته بختیار زمانی‌که شما فردی غیرحرفه‌ای از حوزه راه‌آهن را به صنعت استراتژیک پتروشیمی وارد می‌کنید، جز آزمودن راه‌های خطا و تجربیات تلخ گذشته نباید انتظار دیگری از این فرد داشته باشید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس و کمیسیون انر‌ژی با علم به راهبردی بودن نقش هلدینگ خلیج فارس، تدبیری برای بهبود اوضاع مدیریتی این مجموعه ندارد، گفت: متاسفانه ما بعضاً در کشور مشکلاتی از سوی لابی‌های سیاسی داریم که اجازه نمی‌دهد شایسته‌سالاری در بین مدیران رعایت شود. بختیار معتقد است که وزن لابی‌گری سیاسی در حال حاضر بیشتر از فاکتور شایسته سالاری بوده که فرصت را از مدیران توانمند می‌گیرد.

وی همچنین افزود: ما قطعا مدیران شایسته و کارآزموده‌ای داریم که می‌توانند مجموعه هلدینگ خلیج فارس را به نحوه شایسته‌ای مدیریت کنند. اما روی کار گذاشتن فردی هرچند مدیر اما غیرمتخصص در حوزه پتروشیمی می‌تواند صدمات و لطمات جبران‌ناپذیری را به این مجموعه‌ها و صنعت وارد کند که نتیجه آن در سال‌های آینده روشن می‌شود که آن زمان نیز برای چاره‌جویی بسیار دیر است.