۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رسیدگی به انتصابات پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجلس/ نمایندگان از پاسخ وزیر قانع شدند

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 330542
رسیدگی به انتصابات پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجلس/ نمایندگان از پاسخ وزیر قانع شدند

انتصابات سال گذشته پالایشگاه ستاره خلیج فارس و عزل و نصب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ سبب شد تا امروز وزیر نفت به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برود و به نمایندگان طراح سوال در این مورد پاسخ دهد. در پایان هرچند نمایندگان پاسخ های وزیر را قانع کنندا دانستند اما نماینده سوال کننده از پاسخ ها قانع نشد.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ وزیر نفت امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر و به دو سوال ازسوی نمایندگان اصفهان و داراب پاسخ داد.

در بخش ابتدایی این پرسش و پاسخ ، سالک نماینده اصفهان از انتصابات روزهای ابتدایی شروع به کار معاون جوان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش  و اقدامهای وی در عزل‌ و نصب ها غیرقانونی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و دلایل آن سوال طرح کرد. وی همچنین اظهار داشت این عزل و نصب‌ها شبانه و در روز تعطیل بوده که این خلاف مقررات است .

سالک در عین حال نسبت به وضعیت نابسامان پالایشگاه خلیج فارس هم اشاره ای کرد که 5 سال است این پروژه معطل مانده و بازرسی بر آن صورت نمی‌گیرد، تا جایی که  وزیر مجبور شد مدیر منتخب خود را برکنار کند.در بخش  دیگری از صحبت های این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد واردات بنزین با وجود ادعای تولید و خودکفایی این محصول در داخل کشور سوال شد.

 بیژن زنگنه پس از قرارگیری در جایگاه مجلس نسبت به سوالات اینگونه پاسخ داد و گفت :با هیچ کسی عقد اخوت ندارم،  بنده ممکن است فردی را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دلیل این که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برایم اهمیت ندارد که این فرد دوستم باشد و از این اقدام دلخور شود. اگر فردی بتواند قوی‌تر در جایگاهی عمل کند بنده او را منصوب خواهم کرد.بعد از سالها مدیریت در جریان امور شرکت ها و شرکت داری هستم. شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس مشمول قانون تجارت است و طبق این قانون تنها اعضا هیئت مدیره می‌توانند عزل و نصب‌ها را کنترل کنند.

 در ضمن اینکه هیچ گونه تغییری در اعضای هیئت مدیره صورت نگرفته است و خود اعضا هستند که تصمیم می‌گیرند مدیرعامل چه شخصی باشد و ماده 100 قانون تجارت گویای این مسئله است که مدیرعامل هرگونه شرکتی طبق نظرهیئت مدیره آن سازمان انتخاب خواهد شد.

بیژن زنگنه تعطیلی دفتر مرکزی شرکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تهران را کاری خوب عنوان کرد و افزود باید بقیه دفاتر مربوط به پالایشگاه های استان ها نیز در تهران تعطیل شود.

وزیر نفت درباره مسئله بنزین هم افزود: تحریم آمریکا این ضرورت را ایجاب می کرد که نگذاریم آمریکا از عدم توانایی ما در تولید بنزین سوءاستفاده کند.  در شرایط کنونی کشور بنزین از نان شب واجب‌تر است و ما درتلاشیم تا در تولید آن خودکفا شده و دیگر بنزین وارد نکنیم، همچنان که در بودجه ۹۸ نیز هیچ پولی برای واردات بنزین در نظر نگرفتیم و طی سالهای اخیر فاز ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره تکمیل شده و فاز ۳ در حال راه اندازی است.

سوال دومی هم که ازوزیر نفت پرسیده شد مبنی بر برنامه‌های این وزارت خانه جهت اقدامات اجرایی برای ارتقای صنعت و دانشگاه است.

بیژن زنگنه در پاسخ به این سوال گفت: مهمترین الویت ما توجه به بازیافت نفت و گاز است. هر یک درصد بازیافت معادل 8 میلیارد بشکه است و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. ما با 9 دانشگاه مهم کشور در این باره ارتباط داریم و با آن‌ها قرارداد10 ساله امضا کرده ایم

در پایان زمان بررسی و طرح این سوالات، علی‌رغم قانع نشدن محمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از توضیحات بیژن زنگنه، نمایندگان از پاسخ وزیر نفت درباره تغییرات در هیأت‌مدیره شرکت نفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس قانع شدند.