۰ نفر

با الحاق به FATF مشکلات بانکی حل می‌شود؟

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۱
کد خبر: 327156
با الحاق به FATF مشکلات بانکی حل می‌شود؟

یک نماینده مجلس گفت:خرداد ۹۵ قول داده شد تحریم ها تعلیق شود اما در عمل چنین نشد. اکنون هم هیچ مقامی تضمین نمی دهد در صورت تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن به FATF مشکلات بانکی ایران حل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین  به نقل از صداوسیما، حسینعلی حاجی دلیگانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه سیما گفت: در صورتی که در خرداد ۹۵ قول داده شد که تحریم های ایران تعلیق شود اما در عمل چنین نشد. این گفته را که در صورت نپیوستن به FATF مشکلات بانکی مان برطرف نمی شود، قبول ندارم.

وی افزود: مشکل اصلی در CFT است که در آن تعریف تروریسم محل مناقشه است. منشأ مشکلات بانکی ایران به تحریم های ثانویه و تحریم دلار از سوی امریکا بر می گردد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هیچ مقامی نمی تواند تضمین دهد در صورت تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن به FATF مشکلات بانکی ایران حل شود.

حاجی دلیگانی افزود: طرف مقابل هیچگاه در بهانه گرفتن از جمهوری اسلامی ایران کم نمی آورد و بدون شک درباره حقوق بشر، برنامه هسته ای و اصول و ارزش های انقلاب اسلامی بهانه خواهند گرفت.

وی گفت: چهار مخالف جدی پیوستن ایران به FATF، امریکا، رژیم صهیونیستی، آرژانتین و شورای همکاری خلیج فارس هستند.

حاجی دلیگانی تأکید کرد: برای پیوستن به FATF باید در نظر داشت که هزار و ۱۴۰ نفر از ایرانی ها در فهرست تحریمی وزارت خزانه داری امریکا هستند.

سید یاسر جبرائیلی کارشناس اقتصاد سیاسی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اینکه گفته شود در صورت نپیوستن به FATF مبادلات تجاری مان با دنیا قطع می شود، درست نیست.

وی افزود: CFT از سال ۲۰۰۰ اجرایی شده است و ما عضو آن نبوده ایم، اما مبادلات تجاری مان با کشورهای دنیا همچنان برقرار است.

جبرائیلی گفت: واقعیت این است که امریکا و اروپا در پی آن هستند که بخش تحریمی و غیرتحریمی را از هم جدا و در داخل شکاف ایجاد کنند. تجربه کره شمالی و پاکستان پیش روی ماست که با وجود پیوستن به FATF مشکلاتشان حل نشده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: ما در شرایط عدم تضمین و قطعیت درباره آینده هستیم و در این شرایط باید دقت بیشتری کنیم.

ابوذر ندیمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه گفت: این موضوع هم می تواند بهانه ای برای امریکا باشد که فشارهای بین المللی را به ایران وارد کند.

وی افزود: باید دانست که FATF صرفاً برای ایران طراحی نشده و مسأله ای است که برای تمامی کشورهای دنیا مطرح است.