۰ نفر

تحقیق و تفحص مجلس از گمرک کلید خورد

۷ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۳
کد خبر: 318195
تحقیق و تفحص مجلس از گمرک کلید خورد

بعد از تصویب تحقیق و تفحص از گمرک در مجلس باید منتظر تشکیل کمیته های تخصصی در این زمینه باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، با پیگیری های انجام شده از سوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و شفافیت مجلس تحقیق و تفحص از گمرک رأی آورد و نمایندگان مجلس این طرح را تصویب کردند.

در این رابطه، زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام خبر تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد گمرک،  در زمینهٔ تخلفات مالی، قاچاق کالا، تبانی و تخطی از قانون، گفت: برخی نمایندگان ، تحقیق و تفحص از عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران را درخواست کرده بودند. بر این اساس در نشست امروز کمیسیون اقتصادی، این تقاضا بررسی شد.

محورهای پنج‌گانه تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

1_ برای جلوگیری از قاچاق کالا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

2_ علت حجم بالای قاچاق کالا از مبادی رسمی گمرک چیست؟

3_ برای اجرای قانون ارتقاء سلامت اداری و برخورد با متخلفین از کارکنان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

4_ علت عدم کارآمدی ساماندهی گمرکی و سوءاستفاده از آن از طریق ارزیابی از دور و اقدامات به‌عمل‌آمده جهت اصلاح سریع آن چیست؟

5_ گمرک جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از قاچاق سازمان‌یافته از مبادی رسمی (گمرک) ازجمله اختلاس و تبانی در استرداد سپرده‌ها، جعل اسناد گمرک، جعل آرای هیات‌های حل اختلاف گمرک، واگذاری سامانه جامع گمرکی و انعقاد قراردادها اعم از باسکول، انبار و سایر موارد و همچنین کارشناسان مجازی چه اقداماتی انجام داده است؟

گفتنی است، طی روزهای آینده، باید منتظر تشکیل کمیته های تخصصی در خصوص تحقیق و تفحص از این دستگاه حاکمیتی باشیم. به نظر میرسد با انجام دقیق تحقیق و تفحص هایی از این دست و احصا مشکلات و چالشها، زمینه لازم برای کاهش تخلفاتی مثل قاچاق کالا در کشور فراهم خواهد شد.