۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

سردرگمی کشاورزان به دلیل اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی/ خطر دور شدن از خودکفایی گندم

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 310941
سردرگمی کشاورزان به دلیل اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی/ خطر دور شدن از خودکفایی گندم

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به رغم گذشت حدود دو ماه از آغاز سال زراعی جدید را نشان دهنده بی‌توجهی دولت به بخش کشاورزی دانست.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین گفت: بر اساس قانون و همچنین به موجب برنامه ششم توسعه، دولت موظف است قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را قبل از آغاز کشت محصول به کشاورزان اعلام کند.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که باید نرخ خرید تضمینی قبل از آغاز کشت اعلام شود و حداقل متناسب با نرخ تورم افزایش داشته باشد، متاسفانه دو سال است که دولت نسبت به تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص گندم بی لطفی می‌کند.

محمودزاده با بیان اینکه دیر اعلام شدن و عدم افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب سردرگمی و بلاتکلیفی کشاورزان شده است، اظهار داشت: این موضوع می‌تواند خودکفایی و تولید محصولات کشاورزی به خصوص گندم را با چالش و مشکل مواجه کند؛ به گونه‌ای که در سال زراعی گذشته این مساله موجب کاهش میزان تولید محصول گندم به میزان یک میلیون تن شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس در ادامه عنوان کرد: امسال هم اگر قیمت خرید تضمینی اعلام نشود یا دیر اعلام شود، کشاورزان به سراغ کشت محصولات دیگری خواهند رفت و بنابراین این احتمال قوی وجود دارد که از خودکفایی محصولات استراتزیکی مانند گندم دور شویم و در نتیجه نیاز بیشتری به واردات پیدا کنیم.

محمودزاده با بیان اینکه هر سال قیمت نهاده ها و ماشین آلات کشاورزی افزایش پیدا می‌کند، گفت: این افزایش قیمت ها در سال جاری بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده و این موضوعی است که دولت باید برای تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در نظر بگیرد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان عنوان کرد: امسال باید قیمت خرید تضمینی تمام محصولات مشمول خرید تضمینی حداقل 20 درصد افزایش پیدا کند و در مورد محصول گندم نرخ خرید حداقل 1750 تومانی در نظر گرفته شود.