۰ نفر

وزیر نیرو در پاسخ به سوال نماینده زابل:

کاهش رسوب و تبخیر از سدها در دستور کار است/ تبخیر از سطح مخازن طبیعی ۶ درصد است

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
کد خبر: 305755
کاهش رسوب و تبخیر از سدها در دستور کار است/ تبخیر از سطح مخازن طبیعی ۶ درصد است

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو اقدامات متعددی را برای کاهش تبخیر از مخازن طبیعی و تله‌اندازی رسوب ها از چاه نیمه ها انجام داده است، گفت: کاهش رسوب و تبخیر از سدهای کشور در دستور کار این وزارتخانه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه امروز مجلس، رضا اردکانیان در پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل درباره اقدامات وزارت نیرو در زمینه مقابله با تبخیر و رسوبگذاری سدهای ایران، اظهارداشت: ما سالانه به طور متوسط ۶۰ درصد بارش را به صورت تبخیر از دست می دهیم و تبخیر از سطح مخازن طبیعی در ایران حدود ۶ درصد است.

اردکانیان در ادامه افزود: جهت وزش باد غالب هم نقش موثری در تبخیر از مخازن طبیعی دارد و دمای بالا و رطوبت پایین منجر به تبخیر قابل ملاحظه ای از مخازن طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه روش های مختلفی برای کاهش تبخیر از مخازن طبیعی وجود دارد، گفت: ما این روش ها را در مقیاس کوچک آغاز کرده ایم و بهترین شیوه، مدیریت مخازن است که با این روش می توانیم فعالیت های خوبی را در جهت کاهش تبخیر از مخازن طبیعی داشته باشیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو درصدد استکه این پروژه ها و روش های کاهش تبخیر از مخازن طبیعی را گسترش دهد، اظهار داشت: اکثر سدهای ما در مناطق کوهستانی و کم‌تبخیر هستند اما در سیستان، گودهای طبیعی وجود دارد که منجر به افزایش میزان تبخیر از مخازن طبیعی شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مسئله تبخیر از مخازن طبیعی و رسوب از سدها اهمیت زیادی دارد، گفت: بر این اساس، ما در طراحی سدها و انتخاب جایگاههای آنها به مسئله تله‌اندازی برای رسوب ها توجه ویژه ای می‌کنیم.

این عضو کابینه در ادامه افزود: علی رغم آنکه جنوب شرق کشور ما دارای چالش های متعددی از حیث آب است، اما مدیریت های خوبی در این مناطق در حال انجام است.

اردکانیان عنوان کرد: برنامه‌هایی برای کاهش رسوب سدها، تبخیر از مخازن طبیعی، مطالعه آب ژرف و حل مشکلات آبهای مرزی در دستور کار داریم که امیدواریم با حمایت مجلس زودتر این اقدامات اجرایی شود.

این عضو کابینه با بیان اینکه روش های مختلفی هم برای چاه‌نیمه ها در نظر گرفته شده است، گفت: در این راستا اقدامات تکمیلی سازه ای از جمله ایجاد دریچه در این چاه ها در حال انجام است.

وزیر نیرو در پایان عنوان کرد: ما تاکنون جلسات متعددی برای حل مشکل تبخیر و رسوبگذاری سدهای کشور داشته ایم و از این به بعد با سرعت و تاثیرات بیشتری این جلسات دنبال خواهد شد.

نماینده زابل از به رای گذاشتن سوال خود انصراف داد

در پی وعده وزیر نیرو برای عمل به خواسته های نماینده زابل، حبیب الله دهمرده از به رای گذاشتن سوال انصراف داد.

در جلسه علنی امروز مجلس سوال حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل از وزیر نیرو در خصوص اینکه وزارت نیرو در رابطه با تبخیر و رسوب‌گذاری سدهای ایران چه اقدام موثری انجام داده است، مطرح شد که پس از توضیحات رضا اردکانیان و وعده وی برای عمل به خواسته های نماینده سول کننده، دهمرده از به رای گذاشتن سوال انصراف داد.

نماینده مردم زابل گفت: اگر وزیر مرد و مردانه قول دهد که مشکلات عدیده مردم سیستان را حل کند نیازی به رای‌گیری نیست. از شما می‌خواهم برای حل مشکلات مردم مانع‌تراشی نکنید.

در ادامه رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز قول داد خواسته‌های نماینده مردم زابل در مجلس را عینیت ببخشد.