۰ نفر

کارت زرد مجلس به وزیر علوم

۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 304005
کارت زرد مجلس به وزیر علوم

در جلسه علنی امروز مجلس و پس از ارائه توضیحات وزیر علوم در پاسخ به سوال مشترک نمایندگان تبریز و ارومیه، نمایندگان سوال کننده پاسخ های منصور غلامی را قانع کننده ندانستند و خواستار به رای گذاشته شدن توضیحات وزیر شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس سوال مشترک نادر قاضی پور و محمدحسین فرهنگی نمایندگان ارومیه و تبریز از وزیر علوم در خصوص اینکه چرا در سطح بندی و اجرای برنامه‌ آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) برخی دانشاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها محلی اعلام شده است، مطرح شد.

وزیر علوم در پاسخ به سوال نمایندگان ارومیه و تبریز: وزارت علوم برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های محلی محدودیتی ندارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که وزارت علوم برای دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای محدودیتی ندارد.

منصور غلامی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر اسفند ۹۴ وزارت علوم موظف به ساماندهی آموزش کشور شد، گفت: این بحث از سال ۹۵ به طور جدی آغاز شد. در قالب چند عنوان و راهبرد موضوع ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی دانشگاه‌ها پیگیری شد که بر اساس آن چندین آیین نامه اجرایی نوشته شد. از جمله اینکه برای مناطق مختلف کشور در آموزش عالی بسته‌بندی و منطقه‌بندی انجام شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر آن به عنوان هدایت آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور مقرر شد به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه و محلی تحت عنوان ماموریت‌گرایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حرکت کنند. در همین راستا وزارت علوم در کارگروه‌های تخصصی متعدد در حوزه‌های مناطق مختلف دانشگاه‌ها، گروه‌های خاصی را قرار داد تا این تکالیف را به عنوان ماموریت‌های علمی و تحقیقاتی تعریف شده پیگیری کند.

غلامی با تاکید بر اینکه تکالیف دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت‌هایشان تعیین شده است، عنوان کرد: در این راستا برای دانشگاه‌های بزرگ ماموریت‌های بین‌المللی ذکر شده است. البته این بدان معنا نیست که آنها تکلیف منطقه‌ای و محلی ندارند.

وی در ادامه افزود: هر دانشگاه ظرفیت و توان علمی برای انجام تکالیف منطقه‌ای و بین‌المللی داشته که وزارت علوم از آن حمایت می‌کنند، کمااینکه در برنامه ساماندهی آموزش عالی بر لزوم حمایت از دانشگاه‌های کوچک با ماموریت‌های محلی هم تاکید شده است.

این عضو کابینه با بیان اینکه هر دانشگاه ماموریت‌های محلی خود را دارد، گفت: بدان معنا که انتظار از دانشگاه‌ها آن است که در محل استقرار خود نسبت به حل مسائل و مشکلات مبتلابه در آن منطقه تاثیرگذار باشد. طبیعتا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، تحصیلات تکمیلی لازم برای حل مشکلات منطقه و محل را دارند.

غلامی در ادامه افزود: ما تلاش کردیم در دانشگاه‌های کوچک از اساتید جوان، نخبه و دانشمند استفاده کنیم تا نسبت به حل مسائل اهتمام ورزند. ما از این ظرفیت استفاده کردیم کما اینکه نمونه‌های دیگری در حل مسائل و مشکلات به دانشگاه‌ها سپرده شد.

وی خاطرنشان کرد: ماموریت‌های محلی داده شده به دانشگاه‌ها به آن معنا نیست که رشد و توسعه آن دانشگاه محدود شود. ما از ظرفیت‌های دانشگاه به بهترین شکل استفاده می‌کنیم.

غلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم مصوبات مجلس را در کارگروه‌های تخصصی برای اجرا دنبال می‌کند، گفت: ما حداقل یک سال اول را به بررسی چگونگی اجرای این مصوبه پرداختیم و اهتمام لازم را برای استفاده از اساتید جوان در مجموعه‌های داخل استان و منطقه به کار گرفتیم تا از ظرفیت آنها به بهترین شکل استفاده شود.

وزیر علوم با بیان اینکه باید کمک کنیم تا از ظرفیت دانشگاه‌های کوچک و اعضای هیات علمی جوان برای حل مسائل منطقه استفاده شود، اظهار داشت: البته وزارت علوم در دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای محدودیتی ندارد و در دانشگاه‌ها توان پذیرش دانشجو ایجاد شده کما اینکه شورای گسترش با نگاه حمایتی به دانشگاه‌های کوچک و دوردست مجوزهای لازم برای پذیرش دانشجو را می‌دهد.

غلامی در پایان عنوان کرد: لذا محلی تعریف کردن یک دانشگاه به معنای آن نیست که پذیرش دانشجو در سراسر کشور نداشته باشند.

نمایندگان از توضیحات وزیر علوم قانع نشد/ کارت زرد مجلس به غلامی

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سوال مشترک نمایندگان ارومیه و تبریز قانع نشدند.

در جلسه علنی امروز مجلس و پس از ارائه توضیحات وزیر علوم در پاسخ به سوال مشترک نمایندگان تبریز و ارومیه، نمایندگان سوال کننده پاسخ های منصور غلامی را قانع کننده ندانستند و خواستار به  رای گذاشته شدن توضیحات وزیر شدند.

در ادامه نمایندگان با ۵۳ رای موافق، 132 رای منفی و  ۸ رای ممتنع از ۲۳۲ نماینده حاضر توضیحات وزیر علوم را قانع کننده تشخیص ندادند.

وزیر علوم در پاسخ به سوال نمایندگان بافق و خمینی شهر: توسعه کمی مراکز آموزشی مهار شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش در پنج سال گذشته توسعه کمی مراکز آموزشی را مهار کرده و ارتقای کیفیت این مراکز را در برنامه‌های خود مورد توجه قرار داده است.

 در جلسه علنی امروز مجلس، منصور غلامی در پاسخ به پرسش محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز و سید جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در خصوص علت گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف و برنامه این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی، گفت: این یک سوال جدی کارشناسی است و موضوع مهمی است که چندین سال است وزارتخانه در این باره تلاش کرده است.

وی در ادامه افزود: در طول سال‌های اول انقلاب یعنی در دو دهه اول تعداد مجموع مراکز آموزش عالی که بخشی از قبل فعال بود ۶۵ موسسه دولتی و ۷۵ موسسه غیردولتی بود که مجموعا ۱۴۰ واحد مرکز و دانشگاه بود.

غلامی با اشاره به افزایش چشمگیر مراکز آموزشی از سال 1384 تا 1392 اظهار داشت:

یکی از مبانی آن اقبال عمومی به تحصیل در دانشگاه‌ها بود به نحوی که خانواده‌ها تحصیل دانشگاهی را جزو برنامه‌های خود قرار داده‌اند و این حرکت وسیع در پاسخ به این اقبال شکل گرفت و شاهد گسترش واحدهای آموزش عالی بودیم، اما این موضوع ‌که این کار عقبه کارشناسی داشت یا نه، جای بحث دارد.

این عضو کابینه با اشاره به افزایش جمعیت دانشجویی پذیرفته شده در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ گفت: بنابراین این مراکز با اقبال مواجه بود، اما با کاهش جمعیت داوطلب ورود به دانشگاه‌ها شاهد کاهش تدریجی و اقبال به مراکز کوچک‌تر از طرف داوطلبان بودیم که باعث شد نگرانی‌ها خود را نشان دهد. همین موضوع می‌تواند در تصمیم برنامه ششم برای ساماندهی این وضعیت موثر بوده باشد.

غلامی با بیان اینکه اقبال جمعیت زیاد برای ورود به دانشگاه دلیل توسعه مراکز آموزش عالی بود، عنوان کرد: ثقل صدور مجوز برای این مراکز هم در همان بازه زمانی بوده است. اما از سال ۱۳۹۲ هم مجوز تشکیل مراکز آموزشی جدید جز در موارد تبدیل وضعیت برخی مراکز صادر نشد.

وی در ادامه افزود: در واقع مصوبه شورای عالی اداری بخشی از فعالیت‌های آموزشی که توسط سایر دستگاه‌ها صورت می‌گرفت و خارج از نیاز آنها بود را متوقف کرد و همین مصوبه توسعه مراکز علمی – کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی را محدود کرد.

وزیر علوم اظهار داشت: در مورد پژوهشکده‌ها هم علی‌رغم این‌که وظیفه قانونی و سازماندهی آنها انجام تحقیق و پژوهش بود، شاهد جذب دانشجو بودیم که با این مصوبات محدود شد.

غلامی با تاکید بر اینکه مجموعا در پنج سال گذشته تلاش زیادی برای مهار توسعه کمی بخش‌های آموزشی صورت گرفت، گفت: آنچه اکنون در وزارت علوم به عنوان عملکرد قابل ارائه است، این است که کنترل گسترش کمی، نظارت و ارزیابی مستمر برای اعمال قانون و استفاده هدفمند از ظرفیت‌های ایجاد شده صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که بخشی از مجموعه‌های ایجاد شده از منابع دولتی و خصوصی استفاده کرده است، اظهار داشت: به هرحال ظرفیت‌ها و امکاناتی فراهم شده و ما باید از آن بهره‌برداری مطلوب کنیم که این کار باید با صبر، شکیبایی و برنامه مدون انجام شود. این کار شروع شده و بخش قابل توجهی در حال ساماندهی است.

غلامی با اشاره به توجه این وزارتخانه به پژوهش گفت: ما به دانشگاه‌های کوچک مشوق می‌دهیم که به حل مسائل صنعت جامعه کمک کنند. همچنین مجموع مصوبات در شورای گسترش و مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم در راستای این است که توسعه کمی را بدون دلیل و منطق ادامه ندهیم و از ظرفیت‌ها برای هم‌افزایی استفاده کنیم.

وزیر علوم در پایان ارتقای کیفیت مراکز آموزشی را از اهداف وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و گفت: ممکن است برخی مراکز در طولانی مدت نیاز به حمایت داشته باشند تا شاخص کیفی برای ارائه‌ خدمات مطلوب را پیدا کنند، لذا از نمایندگان می‌خواهیم به استفاده بهینه از این مراکز کمک کنند.

کارت زرد دوم مجلس به وزیر علوم/ نمایندگان توضیحات غلامی را قانع کننده ندانستند

نمایندگان مجلس توضیحات وزیر علوم و تحقیقات درباره دلایل گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها را قانع کننده ندانستند و به این ترتیب منصور غلامی دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

در نشست علنی امروز مجلس سوال محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و سید جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد.

گفتنی است پس از ارائه توضیحات منصور غلامی، نمایندگان سوال کننده پاسخ های وی را قانع کننده ندانستند و توضیحات وزیر علوم به رای نمایندگان گذاشته شد.

در ادامه نمایندگان مجلس با 58 رأی موافق، 130 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر توضیحات وزیر علوم را قانع‌کننده ندانستند و دومین کارت زرد را در یک روز به منصور غلامی دادند.