۰ نفر

تلاش برخی مدیران بازنشسته برای افزایش درصد جانبازی خود

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 300831
تلاش برخی مدیران بازنشسته برای افزایش درصد جانبازی خود

در بخشی از تبصره یکم قانون پربحث و حاشیه منع به‌کارگیری بازنشستگان که روز گذشته رسما برای اجرا ابلاغ شد، آمده است: «جانبازان بالای پنجاه درصد (50%)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  آن‌گونه که از خبرها و اظهارنظرهای رسمی و نیمه‌رسمی به گوش می‌رسد، همین تبصره و به‌‌ویژه میزان تعیین‌شده برای درصد جانبازی برخی از مدیران کهن‌سال و بازنشسته را به تکاپو انداخته تا برای تداوم مدیریت خود دست به کار دست‌کاری در پرونده‌ها و درصد جانبازی خود شوند؛ موضوعی که یک نماینده مجلس هم می‌گوید: «موضوع را رصد کرده و در جریان آن هستیم». علاوه بر این، کار به جایی رسیده که رئیس کمیسیون پزشکی بنیاد شهید هم قرار است امروز با همین موضوع یک نشست خبری برگزار کند و در این‌باره توضیحاتی ارائه دهد. خبرهای جسته‌وگریخته و تأییدشده و تأییدنشده‌ای که به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که برخی مدیران بازنشسته‌ای که در کارنامه‌شان سابقه حضور در دفاع مقدس را دارند و در جبهه‌های جنگ به درصدی از جانبازی نائل شده‌اند، دربه‌در پیداکردن رابطه‌ای کوچک در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید هستند که بتوانند این درصد را به 50 برسانند تا بتوانند پشت میز مدیریتی‌شان با خیال راحت بنشینند.

تلاش‌ها بی‌فایده است

با این همه، اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نکته‌ای را می‌گوید که آب پاکی  روی دست همه کسانی که این قصد و نیت را دارند، می‌ریزد؛ نکته‌ای که علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، به این شرح است: «ما این موضوع را رصد کرده و در جریان آن هستیم. اما آنچه اهمیت دارد و این مدیران هم باید آن را در نظر داشته باشند، این است که شرایط مدیران پیش از ابلاغ قانون ملاک است. اگر بعد از ابلاغ قانون وضعیت افراد محتمل برای بازنشستگی به واسطه پیگیری‌های انجام‌شده تغییر کند، مورد قبول قرار نخواهد گرفت».  این یعنی اینکه اگر کسی توانست در این روزها و با پیگیری و رابطه درصد جانبازی خودش را دست‌کاری کند، هم فایده و تأثیری در سرنوشت مدیریتی‌اش ندارد و تلاشی بیهوده کرده است. در ابتدای تصویب این قانون از سوی رسانه‌ها تعداد مدیران بازنشسته تا حدود هزارو 700 نفر اعلام شد که رئیس سازمان اداری و استخدامی با تکذیب این عدد تعداد مدیران بازنشسته را 110 نفر اعلام کرد که به گفته او، 15 استاندار و 14 معاون استاندار بازنشسته در این فهرست قرار دارند. این درحالی است که پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، اعلام کرده بود: آماری از هزارو 700 الی هزارو 800 نفر از بازنشستگان دولتی به مجلس ارائه و مشخص شد که چه تعداد از نیروهای دولتی بازنشسته هستند. تقریبا تعداد زیادی از معاونان وزرا شامل این طرح می‌شوند. تلاش برای گفت‌وگو با دکتر طائبی، رئیس کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، بی‌ثمر بود و از طرف بنیاد شهید اعلام شد که  امروز، نشستی خبری در زمینه تخلفات احتمالی مدیران در پرونده‌های بنیاد شهید برگزار خواهد شد.

جانبازان چگونه تعیین درصد می‌شوند؟

شاید برای شما هم مثل ما این پرسش پیش آمده باشد که اساسا جانبازان چگونه تعیین درصد می‌شوند؟ طبق قانون کمیسیون پزشکی بنیاد شهید بر اساس قانون تسهیلات اجتماعی استخدامی جانبازان مصوب 30/1/74 تنها مرجع مجاز برای تعیین درصد جانبازان است که بر اساس آیین‌نامه مشترکی که بین بنیاد و نیروی مسلح تدوین  و در سال 89 از سوی هیئت دولت ابلاغ شده، تعیین درصد جانبازان صورت می‌گیرد. بر اساس همین بند قانون، تجدید نظر روی پروند‌ه‌ها هم باز با خود پزشکان کمیسیون بنیاد است. در بنیاد شهید،  کمیسیون‌های پزشکی  را در سه سطح بدوی، تجدیدنظر و عالی  تعریف کرده‌اند که اگر پرونده‌ای نیاز به تجدیدنظر داشت، یک گروه دیگر آن را بررسی کند. همچنین کمیسیون‌های پزشکی چند شعبه دارد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: اعصاب و روان، شیمیایی و زنان. کمیسیونی تحت عنوان استیناف نیز برای بازبینی رأی‌های داده‌شده وجود دارد.‌ هر جانبازی می‌تواند برای تغییر میزان جانبازی خود با توجه به گذشت زمان برای تجدیدنظر درباره  درصد جانبازی مجدد در کمیسیون شرکت کند.