۰ نفر

انتقال آب‌های مرزی تاجیکستان، افغانستان و ایران توسط روسیه

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 294266
انتقال آب‌های مرزی تاجیکستان، افغانستان و ایران توسط روسیه

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با وجود این که در شهرهای شرقی کشور با بحران آب روبرو هستیم بخش زیادی از آب های مرزیمان به کشورهای منطقه می ریزد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، عبدالله حاتمیان  در خصوص کنترل چالش کمبود آب در شرق کشور گفت: یکی از مشکلات ما در شرق و شمال شرقی کشور به سد های ما برمی گردد؛ سد هایی که در این منطقه ساخته شده اند به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب، نه به آن صورت می تواند سیل آب ها را ذخیره کند و نه بعد از ذخیره قادر به نگهداری از آب است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در خراسان رضوی که یکی از استان های خشک کشور است منابع آبی خیلی زیادی داریم که از دسترس ما خارج می شوند. اما چون وزارت نیرو از تجهیزات کافی برخوردار نیست آمار دقیقی از آب های خروجی مرزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای نمونه ما توجه نداریم که خروجی آبی ما به سمت ترکمنستان چه مقدار است در زمان شوروی سابق کانالی به نام قره قوم از تاجیکستان تا روسیه فعلی کشید شد که  بیش از 4 هزار کیلومتر طول دارد، این کانال همه آب های مرزی تاجیکستان، افغانستان و ایران را جمع و به روسیه منتقل می کند.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: ترکمنستان کشور کویری است که اگر این کانال قره قوم و هرز آب های مرزی ایران نباشد، خشک خواهد شد. بنده معتقدم که آب می تواند برای ما ابزار چانه زنی در مقابل ترکمنستان باشد. ایران باید به این کشورها بفهماند که چه مقدار آب از سمت ایران به مرزهای آن ها می ریزد و ما می توانیم آن ها را مهار کنیم.

وی توضیح داد: خیلی از آب های مرزی ما پروتکل ندارند. ما به همه پروتکل هایی که در مورد رودها و منابع آبی بین المللی وجود دارد پایبند هستیم و در مقابل کشور ترکمنستان هم باید به پروتکل ها پایبند باشد اما آب هایی بسیار زیادی از مرزهای ما خارج می شود که پروتکل ندارند و لازم است که ما آن ها را به صورت ضرب الجلی مهار کنیم.

حاتمیان گفت: بحث کنترل آب های رودخانه های مرزی از 10 سال پیش مورد بحث بوده است که به همین منظور سدی در شهر درگز ساخته شد اما این سد به گونه ای طراحی شده  که فقط امکان انتقال آب زلال به پشت سد وجود دارد و دریچه های صد نیز به نحوی تعبیه شده است که با کمترین آب، دهنه آن مسدود می شود.

وی تاکید کرد: ما باید از سال ها قبل برای ذخیره این آب ها برنامه ریزی می کردیم تا امروز در شرایطی که در کشور با بحران آب روبرو هستیم و آب های زیرزمینی مان رو به اتمام است به این راحتی حجم عظیمی از آب های مرزی را از دست ندهیم. ما امروز نیاز به عملیات آبخیزداری داریم تا این آب ها را در مراتع نفوذ دهیم و قنواتمان را آز آن ها  تغذیه کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بحث دیگر این است که ما در دیپلماسی آب دچار ضعف هستیم و به همین دلیل نمی توانیم از کشورهای همسایه اجرای پروتکل ها را طلب کنیم. در مورد افغانستان نیز چون این کشور حکومت مقتدری ندارد، ورود و حل مشکل در مناطق مرزی کار مشکلی است اما به هر جهت ما باید موضوع آب را در کنار دیگر مراوداتمان با کشور افغانستان مطرح کنیم.