۰ نفر

عضو فراکسیون امید مجلس ؛

اتهامات مطرح شده در جلسه استیضاح ناشی از سومدیریت بود

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 292241
اتهامات مطرح شده در جلسه استیضاح ناشی از سومدیریت بود

عضو فراکسیون امید مجلس مطرح کرد: اتهاماتی که در جلسه استیضاح مطرح شد آنقدر گسترده بود که در فضای ملتهب جامعه فعلی می‌توان گفت استیضاح نظام بود، من همانطور که در روز استیضاح هم خطاب به رئیس مجلس با عصبانیت فریاد زدم این موضوع را ناشی از سوءمدیریت رئیس مجلس می‌دانم. همچنین زهرا ساعی معتقد است بی‌اخلاقی‌های جلسه استیضاح در تاریخ ثبت خواهدشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، غلامرضا حیدری،  نماینده مجلس در خصوص رفتارهای اخیر نمایندگان در جلسه استیضاح ربیعی و نقش سیاست‌های شورای نگهبان در احراز صلاحیت افراد در اینگونه رفتارها، اظهار داشت: آنچه در روز چهارشنبه در جلسه استیضاح رخ داد، عملا استیضاح دولت و مجلس و شاید هم نظام بود.

وی افزود: اتهاماتی که مطرح می‌شد آنقدر گسترده بود که در فضای ملتهب جامعه فعلی می‌توان گفت استیضاح نظام بود، من همانطور که در روز استیضاح هم خطاب به رئیس مجلس با عصبانیت فریاد زدم  و برای اولین بار در مجلس صدای خود را بلند کردم، گفتم این موضوع را ناشی از سومدیریت رئیس مجلس می‌دانم و اگر شما پشت صحنه این رفتارها هستید، چرا به برخی چندبار فرصت صحبت می‌دهید. در واقع رفتارهای این چنینی نمایندگان در خوش بینانه‌ترین حالت سوءمدیریت لاریجانی را می‌رساند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتارهای اخیر نمایندگان شبیه به رفتار احمدی‌نژاد در مجلس نهم بود، اضافه کرد: احمدی‌نژاد هم در جلسه استیضاح وزیر کار وقت با حرف‌های خود با اعتبار برادران لاریجانی بازی کرد، روز چهارشنبه هم با اتفاقاتی که رخ داد با حیثیت مجلس بازی شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به لایه‌های عمیق‌تر بازگردیم این افراد و رفتارهایشان دست پخت رد صلاحیت‌های گسترده هستند.

حیدری با اشاره به اینکه مشکل رفتارهای نمایندگان عمومیت پیدا کرده و به موضوعات مختلف هم بسط پیدا می‌کند، اظهار کرد: به عنوان مثال برای شخص بنده سوال است که پشت سونامی فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی چه کسانی ذی نفع بوده‌اند؟ چراکه به طور ناگهانی غارت شد و بعد از آن پیگیر شدند که چه کسی برده و چه کسی نه. اما حاصل آن بدبینی شدید و کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت است.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری بابت فسادهایی که مکررا به آن ها اشاره می شود و عدم کسب رای این طرح در مجلس یادآور شد: تجربه نشان داده کسانی که بی محابا و به راحتی آب خوردن آبروی دیگران را می‌برند، افراد مساله‌داری هستند.

وی افزود: در جلسه استیضاح هم برخی بی محابا با آبروی افراد بازی کردند، رفتارهای نمایندگان بسیار ابهام دارد. من به عنوان نماینده مجلس شرمنده مردم هستم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: طرح تحقیق و تفحص را شورای شهر تصویب کرده اما مجلس قوت بیشتری دارد. در خصوص مجلس تنها کاری که برای جلوگیری از فساد و برخی رفتارها می‌توان کرد اتمام رد صلاحیت‌های گسترده است.

وی با بیان اینکه من از موافقان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری بودم، خاطرنشان کرد: تا به امروز به طور مداوم با مسائل منفی رو به رو بودیم اما به هر حال باید امیدوار باشیم این مسائل رفع شوند.

بی‌اخلاقی‌های روز چهارشنبه در مجلس ثبت خواهد شد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی دیگر گفت:‌ بی‌اخلاقی‌های روز چهارشنبه در تاریخ مجلس شورای اسلامی ثبت خواهد شد.

زهرا ساعی، نماینده مجلس با اشاره به اتفاقات رخ داده در جریان استیضاح وزیر کار گفت: روز چهارشنبه اتفاقات خوبی در مجلس رخ نداد، اخلاقیات زیر سوال رفت و متاسفانه برخی از نمایندگان رعایت ادب و حرمت مجلس را نکردند و شأن مجلس را مخدوش کردند.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: هر روندی ساز و کار قانونی دارد و مجلس هم محل قانونگذاری و اجرای قانون است و باید بیشتر از همه رعایت کند. استیضاح حق نماینده است تا با طی کردن پروسه قانونی از وزیری که می‌خواهد سوال بپرسد، منتها اینکه به چه نحوی و با چه ادبیاتی ورود پیدا کند به این استیضاح و مسائلی را که بیان می‌کند مهم است. صحبت های مطرح شده در صحن مجلس را مردم گوش می کنند و رسانه های دنیا رصد می کنند.

ساعی ادامه داد: اینکه بخواهیم به کسی تهمت بزنیم تنها به این علت که خودمان را ثابت کنیم و بخواهیم حرفمان را به کرسی بنشانیم قطعا برای نمایندگانی که قسم خوردند و تعهد دادند نسبت به مردمی که به آنها رای دادند، به دور از اخلاق است. نمایندگان باید مواظب هر کلمه‌ای که از دهانشان خارج می‌شود باشند که هم بازتاب داخلی و هم بازتاب خارجی دارد.

نماینده تبریز در مجلس همچنین در خصوص اتهامات و توهین‌هایی که روز چهارشنبه از سوی یکی از نمایندگان علیه نایب رییس مجلس مطرح شد، گفت: این امر موجب رنجش قریب به اتفاق نمایندگان شده است؛ آقای پزشکیان در حوزه انتخابیه خود به پاکدستی مشهور هستند و ما این را از نزدیک دیده‌ایم.

ساعی افزود: روز چهارشنبه اتفاقاتی افتاد که در تاریخ مجلس ثبت خواهد شد و از آن به بدی یاد می‌شود. ما به شدت از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیر این مساله هستیم و از این هیات خواستیم که حتما پیگیر رفتار برخی نمایندگان باشند. افراد خاطی مشخص هستند؛ چه در ورود به استیضاح و چه در ادبیاتی که استفاده کردند، مسائلی که مطرح کردند، تهمت‌هایی که بدون سند گفته شد و شایسته نبود این میائل از پشت تریبون مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: در آستانه چهل سالگی انقلاب شایسته نیست چهره‌ای بد از مجلس خودمان ارائه دهیم. بعد از این زحماتی که تا به امروز برای این انقلاب کشیده شده و هزینه‌هایی که از جان و مال مردم برای حفظ نگهداری این انقلاب صورت می‌گیرد، من ساعی به عنوان نماینده نمی‌توانم هر سخنی را پشت تریبون مجلس به زبان بیاورم و باید بدانم وقتی به مجلس ورود پیدا می‌کنم در این جایگاه باید شأن جایگاهم را رعایت کنم چرا که این موضوع به کل نظام لطمه می‌زند.

ساعی افزود: ما در قوه‌ای مشغول به کار هستیم که هم قوانین در آن ثبت می‌شود و هم می‌تواند به قوای دیگر نظارت کند و از آنها سوال بپرسد، مجلس می‌تواند تک تک نهادها را زیر ذره بین بگذارد و عملکردشان را رصد کند. من در این خصوص هم با آقای پزشکیان و هم با آقای مطهری صحبت کردم؛ حتما هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خیلی جدی‌تر و با دقت بیشتر اتفاقات چهارشنبه را پیگیری و نتایج را اعلام کند که شاید از این طریق بتوان برخی افراد را که بی انضباطی می‌کنند، کنترل کرد.

ساعی در خصوص رد مجدد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: تحقیق و تفحص را نمایندگان تهران کلید زدند. قاعدتا این دوستان باید تعامل‌شان را با سایر نمایندگان افزایش دهند و توضیح دهند و دیگران را قانع کنند که چرا این اقدام باید صورت بگیرد. برخی همکاران ضرورت این امر را نمی‌دانند که ناشی از نگاه منطقه‌ای آنها است و ملی نگاه نمی‌کنند و اینکه چون حوزه انتخابیه آنها نیست فکر می‌کنند، مسئولیتی ندارند.

وی مانع دوم و مهمتر در خصوص عدم رای‌آوری تحقیق و تفحص از شهرداری را مباحث سیاسی دانست و گفت: برخی افراد که نمی‌خواهند این امر صورت بگیرد وارد مجلس شدند و برای عدم رای آوری این موضوع لابی کردند. سال 95 هم همین اتفاق افتاد همه این موضوعات را باید درصدی را برایش در نظر گرفت اینها از عواملی هستند که اگر در کنار هم قرار بگیرند بخش قابل توجهی از موانع پیش روی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را شکل می دهد. ساعی ادامه داد: دوستانی که لابی می کنند اگر از عملکرد خودشان مطمئن هستند بگذارند تا یک بار این امر مشخص شود.