۰ نفر

اقتصاد ایران پس از خروج آمریکا از برجام

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 277858
اقتصاد ایران پس از خروج آمریکا از برجام

با خروج آمریکا از برجام این سوال مطرح است که اقتصاد ایران پس از این رخداد چه وضعیتی خواهد داشت و با چه مشکلات احتمالی مواجه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا اقتصاد کشورمان از خروج آمریکا از برجام تاثیر می گیرد و اینگونه نیست که این موضوع هیچ تاثیری بر کشورمان نداشته باشد. اما به هر حال باید قبول کنیم که خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد کشورمان بی تاثیر نیست. چون همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره کرده اند امروز جنگ علیه ایران، جنگ اقتصادی است و این جنگ از خزانه داری آمریکا اداره می شود.

این موضوع قطعی است که آمریکا اقتصاد ما را نشان گرفته و زمانی که یک کشور با این قدرت اقتصاد کشورمان را نشانه گرفته، قطعا تاثیر خود را بر مسایلی مانند برگشت ارز و تجارت برجا خواهد گذاشت و در جمیع جهات ما را با چالش هایی مواجه خواهد کرد.

اما اگر ما بتوانیم از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم و این موضوع را فقط در حد شعار باقی نگذاریم و همچنین بتوانیم از ظرفیت کشورهایی مانند چین و روسیه که با ما کار می کنند، استفاده کنیم، چالش ها و مشکلات را با سختی کمتری پشت سر خواهیم گذاشت. همچنین اگر بتوانیم کشورهای اروپایی را همراه با خود نگه داریم و تجارت و تبادلات خود را با این کشورها توسعه دهیم، اثرات منفی خروج آمریکا از برجام برای اقتصاد کشورمان کمتر خواهد شد. در حال حاضر هم ما مبادلات خوبی با برخی از کشورهای اروپایی داریم و اگر این همراهی و همکاری اروپایی ها را تداوم دهیم، شرایط بهتری برای اقتصاد کشورمان رقم خواهد خورد.  

اما در این میان نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر خود تحریمی و تحریم های داخلی مانند بوروکراسی های اداری و عدم هماهنگی ها که به دست خودمان به وجود آورده ایم را از بین ببریم، می توانیم بخشی از مشکلات ناشی از خروج آمریکا از برجام را پشت سر بگذاریم.

در مجموع در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده و مسئولان کشورمان در حال انجام مذاکراتی با کشورهای اروپایی برای چگونگی تداوم برجام پس از این رخداد هستند، باید توجه جدی به نحوه مدیریت داخلی داشته باشیم و با مدیریت اصولی و صحیحی که در بسیاری موارد از آن غافل بوده ایم، اقتصاد کشورمان را به سمت و سوی درستی هدایت کنیم.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی