۰ نفر

حذف ۴۲۰ هزار کارفرما در ۱۴ سال

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۱۵
کد خبر: 271484
حذف ۴۲۰ هزار کارفرما در ۱۴ سال

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران از سال ۸۳ تاکنون تعداد کارفرماها از یک میلیون و ۲۳۳ هزار نفر به ۸۱۲ هزار نفر کاهش یافته که نشان می دهد نتوانسته ایم شرایط محیطی را برای تولید کننده و کارفرماها ایجاد کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هادی قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نرخ ارز اکنون پایین‌تر از نرخ تعادلی است بنابراین نمی‌تواند برخی درخواست ها را برای دریافت ارز به نرخ دولتی پاسخ دهد و مشکل ایجاد می کند.

این نماینده مجلس افزود: ما می خواهیم نرخ 4 هزار و 200 تومان ثابت بماند و دولت باید بازار متشکل میانی را برای تثبیت این نرخ ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ­نوسانات قیمت ارز ریسک سرمایه گذاری خارجی در کشور را افزایش می دهد گفت: دولت باید سیاست مدیریت و کاهش تقاضای ارز داشته باشد.

قوامی افزود: در سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون یورو تقاضای دولت برای ارز خرید 10 قلم کالایی بوده است که نمونه آن در داخل تولید می شود.

وی گفت: باید برای کاهش تقاضای ارز این گونه موارد متوقف شود.

قوامی افزود: بر اساس آمار مرکز آمار ایران از سال 83 تاکنون وضع اشتغال روبه بهبود است اما تعداد کارفرماها از یک میلیون و 233 هزار نفر به 812 هزار نفر کاهش یافته است و این نشان می دهد نتوانسته‌ایم شرایط محیطی را برای تولید کننده و کارفرماها ایجاد کنیم.

وی گفت: باید برخی تقاضاهای دولت و مردم برای افزایش درآمدهای داخلی و کاهش نیاز به ارز به سمت کالاهای ایرانی سوق یابد.

قوامی افزود: ناچاریم برای بهبود شرایط تولید کنندگان مقداری تورم را بپذیریم.

وی گفت: گزارش تفریغ­ بودجه دیوان محاسبات درست بوده و 17 هزار میلیارد تومان از درآمد دولت به خزانه واریز نشده است.

قوامی افزود: این موضوع موجب کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی در سال 95 شد.