۰ نفر

مجلس از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 264880
مجلس از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شد

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد سوال نماینده ارومیه و نماینده تهران قانع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در نشست علنی امروز مجلس و در جریان رسیدگی به سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان با 70 رأی موافق، 115رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر این سوال را وارد ندانستند و از پاسخ‌های قاضی زاده هاشمی قانع شدند.

گفتنی است در جریان طرح این سوال، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال نادر قاضی‌پور از وزیر بهداشت مبنی بر اینکه چرا با وجود تولید صافی دیالیز در کشور مجوز واردات صادر می‌شود؟ گفت: در اجرای ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه‌های شماره 82642/626 مورخ 1395.1.20و 50066/23 مورخ 1396.6.19 هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند سوال مذکور با حضور آقایان قاضی‌پور، محجوب و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه مورخ 1396.8.2کمیسیون مطرح شد.

علی نوبخت حقیقی در ادامه افزود: کارخانجات ایرانی حدود 10 میلیون صافی دیالیز در کشور تولید می‌کنند و مصرف داخلی حدود 4 میلیون است،چرا با این وجود مجوز واردات صافی دیالیز به کشور داده می‌شود. این سیاست منجر به هدررفت سرمایه ملی و ضربه به اشتغال و تولید داخلی می‌شود.

نوبخت همچنین با اشاره به پاسخ های وزیر بهداشت اظهار داشت: وزیر اعلام کرد که علی رغم احترام به تولیدکنندگان داخلی از آنجا که اختلاف کیفیت و قیمت محصول وارداتی مورد نظر نسبت به تولیدات داخلی  معنی‌دار است و این محصول تنها توسط 2 یا 3 تولیدکننده داخلی تولید می‌شود، نمی‌توان آن را به هر قیمتی به بهانه حمایت از تولید داخل خریداری کرد؛ لذا در شرایطی که کشور از لحاظ نقدینگی دچار مشکل جدی است؛برای دفاع از مصرف‌کننده و مدیریت هزینه‌ها مجوز واردات صافی دیالیز داده شده است تا تولیدکنندگان قیمت خود را تعدیل کنند.

وی در مورد نتیجه مباحث مطرح شده در کمیسیون متبوعش اظهار کرد: سوال کننده از پاسخ مذکور قانع نشد و کمیسیون تخصصی با تشخیص ملی بودن قلمرو سوال مراتب را جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی تقدیم کرد.

پزشکیان: اجرا نشدن قوانین موجب هرج‌ومرج در حوزه بهداشت شده است

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از پاسخ های وزیر بهداشت درباره علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قانع شد.

در نشست علنی امروز مجلس پس از مطرح شدن سوال علیرضا محجوب از وزیر بهداشت و ارائه پاسخ از سوی قاضی زاده هاشمی، نماینده تهران از رای‌گیری درباره قانع کننده بودن توضیحات وزیر انصراف داد و تاکید کرد که  قائل به رای گیری درباره سوال نیست.

در ادامه مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت، خطاب به وزیر بهداشت گفت: حرفهای نادر قاضی پور درست نبود و بحث های مناسبی انجام نشد، اما آقای وزیر فاز دوم بحث هایی که شما مجلس را خطاب قرار دادید، هم درست نبود.

پزشکیان در ادامه افزود: بنده چون در اینباره موضع داشتم حرف نزدم، ولی معتقدم اگر قانون را درست اجرا می کردید، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به این گرفتاری‌ها دچار نمی شدند و هرج و مرج به وجود نمی آمد.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه مجلس و کمیسیون بهداشت به صورت علمی و کارشناسی عمل کرده است، گفت: البته ما مقصر هستیم، چون اگر از همان ابتدا می ایستادیم و اجازه تخلف را نمی دادیم اکنون شاهد این اتفاقات نبودیم.