۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

چشم انداز مشخصی برای خروج مسکن از رکود نداریم/ رونق بازار مسکن در سال۹۷ بعید است

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 264680
چشم انداز مشخصی برای خروج مسکن از رکود نداریم/ رونق بازار مسکن در سال۹۷ بعید است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هنوز سیاست گذاری و چشم انداز مشخصی برای خروج از رکود در حوزه مسکن وجود ندارد، گفت: با توجه به میزان درآمد و کاهش قدرت خرید مردم، بعید است که در سال۹۷ بازار مسکن از رکود چند ساله خود خارج شود.

عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سالی که پیش رو داریم، آسان نیست، اظهار داشت:  طبیعتا نوسانات ارزی، شرایطی که در سایر بازارها وجود دارد و تغییر و تحولات سطح جامعه تاثیرات خود را بر بازار مسکن برجا می‌گذارد، منتها مشکل فعلی بازار مسکن افزایش یا کاهش قیمت ها نیست بلکه مشکل، رکودی است که بر این بازار حاکم شده و خروج از این رکود دشوار به نظر می‌رسد.

حسین زاده در مورد این موضوع که گفته می‌شود در نیمه دوم سال 97 رونق نسبی در بازار مسکن حاکم می‌شود، عنوان کرد: من چندان نسبت به این پیش بینی خوشبین نیستم، زیرا میزان درآمد و قدرت خرید مردم و وضعیت و فیمت مسکن تناسب چندانی با هم ندارند و تمام مساکن اضافی فروخته نشده هم متعلق به کسانی است که چند خانه دارند و بنابراین نمی‌توان خیلی به رونق خرید و فروش مسکن در نیمه دوم امسال خوشبین بود.

وی در ادامه افزود: اگر این رکود دچار تحول یا تحرکی شود، قاعدتا در میزان خرید و فروش مسکن تغییراتی صورت می‌گیرد، اما مساله این است که ما هنوز سیاست گذاری و چشم انداز مشخصی برای خروج از رکود در حوزه مسکن نداریم.

نماینده نقده و اشنویه در مجلس خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشورهای مختلف برنامه های متعددی در حوزه مسکن دارند و حتی تسهیلاتی هم که به افراد پرداخت می‌کنند، از سیاست گذاری های کلان آنها در این زمینه پیروی می‌کند، اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم سیاست گذاری های شفافی در این حوزه داشته باشیم.

حسین زاده با تاکید بر اینکه در اغلب کشورها از سیاست های مشخص و الگوها و مدل های متفاوتی در حوزه مسکن تبعیت می‌شود، گفت: در سایر کشورها میزان درآمد ماهیانه افراد را حساب می‌کنند، بعد به نسبت درآمد ماهیانه افراد، درآمد سالیانه را در نظر می‌گیرند و 30 درصد قدرت بازپرداختی افراد را برای تسهیلات در سنوات آتی حساب می‌کنند. اما در کشور ما به یکباره به همه افراد 200 میلیون تومان وام مسکن پرداخت می‌شود که هم نحوه بازپرداخت این 200 میلیون تومان کمی‌مبهم است و هم این موضوع که این میزان وام چه تناسبی با قدرت خرید مردم در نقاط مختلف شهری دارد، جای بحث دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در مجموع باید گفت که در کشور ما روش های اتخاذ شده در بازار مسکن فاقد الگوست و یک روش عمومی‌است که نمی‌تواند جوابگو باشد.