۰ نفر

تامین مالی جمعی مبتنی بر وام

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹
کد خبر: 706365
تامین مالی جمعی مبتنی بر وام

تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ یکی از روش‌های نوین برای جذب سرمایه مورد نیاز کسب و کارها است که روی پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود. کرادفاندینگ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یک نمونه آن تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام است. برای شناخت بیشتر این روش و کلیات بحث کرادفاندینگ، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ یکی از روش‌های نوین برای جذب سرمایه مورد نیاز کسب و کارها است که روی پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود. کرادفاندینگ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یک نمونه آن تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام است. برای شناخت بیشتر این روش و کلیات بحث کرادفاندینگ، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر وام

تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام که به اختصار آن را LBC می‌نامند، روشی جایگزین برای دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است که با بهره گیری از ظرفیت کرادفاندینگ انجام می‌شود. LBC به کسب و کارهای کوچک یا حتی خانواده‌هایی که نیاز به دریافت وام دارند این اجازه را می‌دهد که از طریق آن، با دور زدن پروسه‌های طولانی مدت بانکی، بتوانند وام مورد نظر خود را دریافت کنند.

تمامی این پروسه تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام عموماً بر روی پلتفرم‌های آنلاین کرادفاندینگ رخ می‌دهد و سازو کار خاص خود را دارد. این کار چه ریسک‌ها و فوایدی دارد و کرادفاندینگ چه کمکی به تکامل سیستم مالی یک جامعه خواهد داشت؟ هرچند که نمی‌توان LBC را جایگزینی برای وام‌های بانکی دانست اما شاید برای بسیاری از خانواده‌ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک، روشی بسیار مناسب‌تر برای جذب سرمایه مورد نیاز خود باشد.

انواع تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام

بگذارید ابتدا تفاوت اصلی تأمین مالی جمعی برای سرمایه گذاری و تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام را بررسی کنیم. کرادفاندیگ یا تأمین مالی جمعی به روشی برای تأمین مالی یک پروژه گفته می‌شود که در آن سرمایه گذاران با پرداخت پول؛ بخشی از مبلغ مورد نیاز را تأمین می‌کنند. سرمایه‌پذیر طبق شرایط باید پس از تأمین پول، کسب و کار را راه‌اندازی کرده یا توسعه دهد و اصل پول و سود را به سرمایه گذاران باز گرداند. در این مدل تأمین مالی جمعی شما به عنوان یک سرمایه‌گذار بخشی از ریسک را (با توجه به نوع پروژ) باید متحمل شوید. مانند شراکت در سرمایه گذاری یک کار که سود و ضرر آن برای همه سرمایه گذاران است.

اما تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام، همان‌طور که از اسمش مشخص است. پولی که تأمین می‌شود را به صورت وام در اختیار سرمایه‌پذیر قرار می‌دهند و سرمایه گذاران اصل پول و میزان سودشان تضمین شده است. هرچند ریسک این مدل بسیار کمتر است اما سود آن نیز به شدت پایین‌تر از روش‌های معمول است. جالب است بدانید که تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام نیز چند مدل مختلف دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

  • تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام همتا به همتا (P2P): مدل P2P این‌گونه کار می‌کند که تعدادی زیادی سرمایه‌گذار به صورت شخصی مبلغی را در قالب وام به سرمایه‌پذیر پرداخت می‌کنند. مشکل عمده در این مدل این است که سرمایه‌پذیر باید با افراد زیادی درگیر باشد و دائماً باید با تک تک سرمایه گذاران جلسات متعددی را برگزار کند
  • تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام‌های خرد بر اساس پلتفرم: این مدل بیشترین شباهت به تأمین مالی جمعی را دارد که ما در ایران می‌شناسیم. یعنی یک پلتفرم کل پول مورد نیاز سرمایه‌پذیر را از طریق ارائه طرح آن به عموم جذب می‌کند و سرمایه‌پذیر فقط باید با آن پلتفرم در ارتباط باشد.
  • تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام از طریق اوراق قرضه: بسیاری از شرکت‌ها بجای استفاده از پلتفرم برای تأمین مالی جمعی، اقدام به عرضه اوراق قرضه می‌کنند این اوراق معمولاً با تاریخ سررسید و سود مشخص است که هنگام سررسید، خریداران اوراق می‌توانند سود و اصل پول خود را باز پس گیرند.

کرادفاندینگ

تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام چگونه کار می‌کند؟

فرایند تأمین مالی جمعی مبتنی بر بدهی تا حدودی بر اساس نوع پلتفرمی که آن را انجام می‌دهد ممکن است متفاوت باشند. اما شما به عنوان یک مجموعه سرمایه‌پذیر که می‌خواهیم تأمین مالی مبتنی بر وام داشته باشید باید یک الگوی مشخص را طی کنید که این مسیر به ترتیب در ادامه آورده شده است.

1-     مشخص کردن نیاز

شما به عنوان یک مجموعه که می‌خواهیم از طرق کرادفاندینگ وامی را دریافت کنید ابتدا باید مشخص کنید که چرا به پول نیاز دارید؟ چه میزان پول لازم دارید؟ چه مدت زمان برای بازپرداخت آن لازم دارید؟

قبل از انتخاب پلتفرم و رفتن در پروسه تأمین وام باید پلن مالی را بر اساس سؤالات بالا برنامه‌ریزی کنید که بتوانید آن را به یک پلتفرم کرادفاندینگ ارائه دهید. مشخص کردن وضعیت مالی بر اساس توانایی مجموعه شما بسیار مهم است؛ زیرا تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام مانند تأمین مالی جمعی معمولی نیست که سرمایه گذاران در سود و ضرر با شما شریک باشند، بلکه شما موظف هستید اصل سرمایه و سود را طی مدت زمان مشخص برگردانید، پس دیدن واقعیت‌های مالی و توانای مجموعه شما به شدت در برنامه‌ریزی که برای آن انجام می‌دهید مهم است.

2-انتخاب پلتفرم

مرحله دوم شما انتخاب یک پلتفرم صحیح است. شما باید سابقه آن پلتفرم را به خوبی بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که همه چیز در آن پلتفرم به صورت شفاف انجام می‌شود. برخی از پلتفرم‌ها کارمزدهای بسیار بالایی را دریافت می‌کنند که ممکن است برای شما به صرفه نباشد. بسیار مهم است که واقع بینانه به آن نگاه کنید. در ایران پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی زیادی وجود ندارد و اکثر آنها مبتنی بر وام عمل نمی‌کنند. وب‌سایت دونگی یکی از بهترین پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی است که امکان جذب سرمایه مبتنی بر اوراق قرضه را برای شما فراهم می‌کند.

3- ارسال پیشنهاد

پس از یافتن یک پلتفرم خوب. شما باید طرح پیشنهادی خود را برای اجرا به آن پلتفرم ارائه کنید. کارشناسان آن پلتفرم پیشنهاد شما و میزان اعتبار شما را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و گاهی تغییراتی در پیشنهادات اعمال می‌کنند که از شما می‌خواهند آن را بپذیریم. باید به دقت پیشنهاد پتلفرم را بررسی کنید و به خاطر گرفتن وام زیر بار هر نوع پیشنهاد سنگینی نروید. همه چیز را به خوبی بررسی کنید، کارمزدها، نرخ‌های بهره، زمان، وثایق بانکی و ...

4-     راه‌اندازی کمپین

اگر تمامی مراحل بالا را با موفقیت بگذرانید، وقت آن می‌رسد که کمپین خود را در آن پلتفرم راه‌اندازی کنید. معمولاً در پلتفرم‌های معتبر مانند دونگی حدود ۲ الی ۳ ماه زمان لازم است تا پول مدنظر برای شما جمع شود. سرعت جمع شدن سرمایه به جذابیت طرح شما برای سرمایه گذاران بستگی دارد. شما در حین جمع شدن مبلغ باید مدام برنامه خود را برای مرحله اجرا به دقت بررسی کنید و آماده باشید تا مرحله اجرایی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

مزایایی در یافت وام مبتنی بر کرادفاندینگ

معایب دریافت وام مبتنی بر کرادفاندینگ

راه آسان‌تر از دریافت وام بانکی

همه سرمایه گذاران علاقه‌مند به سودهای کم کرادفاندینگ مبتنی بر وام نیستند

فرایند اجرای سریع‌تر از روش‌های سنتی

تضمین‌های لازم برای اطمینان از توانایی بازپرداخت شما

سنجش اعتبار از روی عملکرد گذشته شما

برخی از مردم با دید یک کسب و کار ورشکسته به شما نگاه می‌کنند که نتوانسته‌اید از بانک وام بگیرید

علاقه سرمایه گذاران به ایجاد کسب و کار واقعی از این طریق

 

 

کرادفاندینگ

جایگزین تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام چیست؟

هرچند که تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام یک روش مناسب برای دریافت وام و گسترش یک کسب و کار است. اما تنها راه ممکن نیست. شما می‌توانید از تأمین مالی جمعی مبتنی بر سرمایه گذاری برای جذب سرمایه خود استفاده کنید؛ که در آن سرمایه گذاران ریسک‌پذیر حاضر هستند روی طرح شما سرمایه گذاری کرده و در ریسک شما نیز شریک شوند.

در این روش که در پلتفرم دونگی نیز انجام می‌شود، طرح های سرمایه گذاری را پس از تأیید کارشناسان روی پلتفرم قرار می‌دهد. سرمایه گذاران مختلف پس از خواندن طرح، تصمیم می‌گیرند که روی کار شما سرمایه گذاری کنند یا خیر. مزیت این کار این است که شما ریسک را بین خودتان و سرمایه گذاران تقسیم کرده‌اید و حجم بسیار زیادی از مسئولیت مالی به وجود آمده را کاهش داده‌اید.

به همین دلیل کسب و کارهایی که در ایران هستند می‌توانند با مراجعه به سایت تأمین مالی جمعی دونگی از شرایط تأمین مالی برای توسعه پروژه‌ها و کسب و کارهای خود استفاده کنند. پیشنهاد مناسبی برای تأمین مالی جمعی خود آماده کرده و به پلتفرم دونگی جهت تأیید ارائه کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تأمین مالی جمعی برای کسب و کارها دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تأمین مالی سرمایه مورد نیاز کسب و کارها تا 25 میلیارد تومان
  •  سرعت بالا در تأمین مالی جمعی با میانگین 2 ماه زمان
  • تقسیم ریسک بین کسب و کارها و سرمایه گذاران
  • عدم نیاز به ارائه وثایق بانکی

سؤالات متداول

آیا در تأمین مالی مبتنی بر وام، اصل پول تضمین می‌شود؟

پولی که سرمایه‌پذیر از تأمین مالی جمعی دریافت می‌کند به صورت وام بوده و باید در زمان مشخص با نرخ بهره مشخص آن را برگرداند.

تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام بهتر است یا سرمایه گذاری؟

برای کسب و کارها استفاده از تأمین مالی جمعی مبتنی بر سرمایه گذاری بهتر است. زیرا نیاز به تضمین اصل پول نیست و سرمایه گذاران در سود و ضرر شریک هستند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.