۰ نفر

با توجه به تجربه کاربران از فیلترهای قبل؛

شکست دوباره فیلتر شبکه های اجتماعی رقم خواهد خورد

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 677509
 شکست دوباره فیلتر شبکه های اجتماعی رقم خواهد خورد

یکی از مهمترین اهداف اعمال فیلترینگ، سوق مردم به جایگزین کردن پلتفرم های خارجی با داخلی است. اما، کارشناسان معتقدند؛ تجربه کاربران از فیلتر‌های قبل، کوچ دادن آن‌ها را به پلتفرم های داخلی و هر هدف دیگری که پشت فیلترینگ است را سخت کرده است.

سپیده قاسمی – اقتصاد آنلاین؛ رسانه‌ها از کاهش قابل توجه درآمد اپراتور‌های تلفن همراه کشور در پی فیلترینگ خبر داده‌اند. محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به این اخبار در صفحه شخصی خود نوشت:

"اگر این آمار صحت داشته باشد، می‌توان محاسبه کرد که پهنای باند بین‌الملل ایران حداقل به میزان ۴۰۰۰ گیگابیت کاهش داده شده است، در حالی که سایت tehran-ix.ir رشد متوسط کمتر از ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند داخلی را گزارش می‌کند.

این یعنی با وجود اعمال محدودیت‌های شدید، حداکثر ده درصد تبادل اطلاعات کاربران ایرانی به سوی پلتفرم‌های داخلی سرازیر شده است".

به گفته کارشناسان؛ هر چند اعداد اعلام شده از سوی وزیر اسبق ارتباطات بدون ذکر منبع موثق چندان قابل استناد نیست اما، نتیجه‌ای که آذری جهرمی از افت چشمگیر درآمد اپراتور‌ها گرفته ، درست است و تأکید بر این واقعیت دارد که فیلترینگ نتوانسته اهداف مورد نظر را حداقل در سوق دادن کاربران به جایگزینی پلتفرم‌های خارجی با داخلی محقق کند و نتیجه قابل توجه آن زیان برای کسب و کار‌ها و کاربران فضای مجازی بوده است.

جلال ترابی، کارشناس فناوری، در گفتگو با اقتصاد آنلاین در اینباره گفت: بدون شک داده‌های اعلام شده توسط وزیر اسبق ارتباطات از منابع موثقی مانند شرکت ارتباطات زیر ساخت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهاده‌های معتبر است، چراکه نمی‌توان تنها به یک منبع برای برآورد میزان کاهش پهنای باند بین‌الملل و استفاده کاربران از پلتفرم‌های داخلی اکتفا کرد.

وی معتقد است؛ فارق از آنکه داده‌های حاصل از محاسبه وزیر سابق دقیق باشد یا خیر، آنچه مشهود است درستی تمایل اکثریت کاربران به باقی ماندن در پلتفرم‌های خارجی است.

ترابی با اشاره به تجربه فیلتر پیام‌رسان خارجی تلگرام با هدف سوق کاربران به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، افزود: در اردیبهشت سال ۹۶ فیلتر تلگرام اتفاق افتاد و در ماه‌های بعد یعنی خرداد و تیرماه سعی شد محدودیت‌های اعمال شده بر این شبکه اجتماعی شدیدتر شود اما، به مرور کاربران با استمرار راه برای ماندن در این شبکه اجتماعی را برای خود باز کردند.

به گفته وی؛ تجربه کاربران از فیلتر‌های گذشته موجب شده است که، امروز کار برای تحقق اهداف فیلترینگ که مهمترین آن کوچ دادن آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی داخلی است، سخت‌تر شود.

ترابی اضافه کرد: البته شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز در این مدت نتوانسته‌اند اعتماد و زیر ساخت‌های مناسب برای جذب کاربران را ایجاد کنند.

وی بر این باور است، افزایش قابل توجه تقاضا برای فیلترشکن‌ها علاوه بر تمام تهدید‌های که به همراه دارد بیانگر یک واقعیت است که، کاربران تمایل به ماندن در پلتفرم های خارجی دارند و از این پس تعداد بیشتری امکان دسترسی به پلتفرم‌ها و سایت‌های فیلتر شده را خواهند داشت و دور از انتظار نیست که شاهد رشد استفاده کاربران از آن‌ها باشیم.

این کارشناس، بار دیگر نتیجه‌ای که وزیر سابق ارتباطات گرفته است بدون توجه به میزان دقت در داده‌های اعلامی را نزدیک به واقعیت و قابل استناد دانست.