۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

با فیلترینگ هم مردم در پلتفرم‌های خارجی باقی خواهند ماند

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳
کد خبر: 676098
با فیلترینگ هم مردم در پلتفرم‌های خارجی باقی خواهند ماند

کارشناسان معتقدند؛ پلتفرم‌های داخلی در سیکلی از بی‌اعتماد و عدم حضور قاطبه مردم گیر افتاده‌اند و شاید تنها درد اجبار عده‌ای از مردم را وادار به استفاده از پلتفرم‌های داخلی کند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار، در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد است؛ مقرر شده به روبیکا پهنای باند سه برابری نسبت به استارلینک بدهند و قیمت آن (تعرفه اینترنت) نیز کاهش یابد. او به مردم توصیه کرده تا کسب‌وکارشان را به پلتفرم روبیکا  بیاورند چرا که جایی مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد.

کارشناسان بر این باورند موضوعات مطرح شده درباره توسعه زیر ساختی برای شبکه‌های اجتماعی داخلی از جمله توسعه پهنای باند یا دیگر مورد، تنها فرع ماجرا است و برای جایگزینی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده خارجی با داخلی‌ها نیازمند یک اصل بسیار مهم یعنی، اعتماد و اقبال مردم است.

محمد رهبری، کارشناس شبکه‌های اجتماعی، با تأکید بر اینکه بحث کوچ دادن مردم از شبکه‌های اجتماعی خارجی به داخلی بسیار پیپچیده‌تر از آن است که تصور می‌شود، افزود: تقلیل مسأله کوچ به شبکه‌های اجتماعی داخلی به حل مشکلات زیر ساختی توسط مسئولان با عناوینی مانند، توسعه زیر ساختی و اختصاص پهنای باند بیشتر، تنها پرداختن به فرع و نادیده گرفتن اصل مشکل است.

وی تصریح کرد: اصل مشکل این است که، پلتفرم‌های داخلی دو ویژگی مهم شامل؛ اعتماد عمومی و حضور اکثریت کاربران در پلتفرم‌ها را ندارند.

به گفته رهبری؛ در پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شده برای جایگزینی پلتفرم‌های خارجی، این دو ویژگی اصلی و مهم وجود ندارد.

وی معتقد است؛ در حال حاضر پلتفرم‌های داخلی دچار سیکلی از بی‌اعتماد و عدم حضور اکثریت مردم شده‌اند.

رهبری تصریح کرد: تا زمانی برای این مشکل راه حلی وجود نداشته باشد، مسئولان نباید انتظار کوچ قاطبه مردم از پلتفرم‌های خارجی به داخلی را داشته باشند.

وی یادآور شد: شاید درد اجبار عده‌ای از مردم را وادار به استفاده از پلتفرم‌های داخلی کند اما، عموم مردم در پلتفرم‌های خارجی به رغم سختی فیلترینگ باقی خواهند ماند.

این کارشناس بر این باور است؛ حتی اگر اصل بر توسعه زیر ساخت‌های پلتفرم‌های داخلی نیز گذاشته شود، این توسعه در زمان کوتاهی که به اجبار فیلترینگ ایجاد شده است، اتفاق نخواهد افتاد.

رهبری تصریح کرد: باید زیر ساخت‌های پلتفرم داخلی که برای جایگزینی پلتفرم خارجی در نظر گرفته شده است به نحوی باشد که، توانایی میزبانی از میلیون‌ها نفر را داشته باشد، همچنین از نظر خصوصیت، امکانات و سرویس‌ها پلتفرم‌های داخلی باید توانایی در اختیار قرار دادن آن‌ها را همانند پلتفرم‌های خارجی برای کاربران داشت باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این توانایی‌ها در پلتفرم‌های داخلی وجود ندارد و توسعه آن‌ها هم زمان زیادی می‌طلبد.

این کارشناس بار دیگر تأکید کرد: حتی اگر حداکثر توسعه زیر ساختی پلتفرم‌ها داخلی نیز انجام شود، تا زمانی که دولت نتواند زمینه‌ اعتماد عموم مردم به این پلتفرم‌ها را فراهم کند، احتمال کوچ مردم به آن‌ها کم خواهد بود.