۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

تا اینجا دولت چقدر به کسب و کارهای اینترنتی بدهکار شده است؟

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبر: 674823
تا اینجا دولت چقدر به کسب و کارهای اینترنتی بدهکار شده است؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور، وعده جبران زیان خسارت کسب و کارهای را داده است که در پی محدودیت و مسدودیت‌سازی‌های اینترنتی اخیر، بخش زیادی از درآمد خود را از دست داده اند. اما، دولت تا اینجای کار چقدر به کسب و کارهای اینترنتی بدهکار شده است و برای جبران این خسارت چقدر باید هزینه کند؟

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، در هفته ابتدای ماه جاری بود که پس از اعتراض کسب و کارها اینترنتی به محدودیت و مسدودسازی ها، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به لطمه‌ای که به کسب‌وکارهای اینترنتی وارد شده است، گفت: «دولت هم اهتمام دارد با ابزارهایی که در اختیار دارد برای جبران این خسارت‌های وارده به مردم اقدام کند». 

این وعده در حالی است که، برآورد‌ها نشان از زیان سنگین کسب و کارهای اینترنتی دارد و این زیان با ادامه محدودیت و مسدودسازی‌ها در حال افزایش است. 

شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن موجب شد، جهان به سمت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های اینترنت برود. اینترنت بستری برای مردم مانده در قرنطینه شد تا از طریق آن نیازهای خود را تامین کنند و همین موضوع زمینه ساز رشد بیشتر کسب و کارها در فضای مجازی شد به نحوی که کارشناسان آن را انفجار تجارت الکترونیک در سراسر جهان توصیف کردند. 

ایران نیز از این تحول جهانی مستثنی نبود و کسب و کارهای اینرتنتی در کشور ما نیز پس از کرونا رشد قابل توجه‌ای را تجربه کردند. امروز کمتر کسی در کشور هست که با فروشگاه‌های آنلاین آشنایی نداشته باشد و خریدی از این فروشگاه‌ها نکرده باشد. 

طبق اعلام واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور، تنها تا ابتدای سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۵۰ هزار کسب و کار اینترنتی در کشور فعال بوده است که صاحبان آن‌ها با بهره بردن از اینترنت به کسب درآمد مشغول هستند. البته این آمار کسب‌وکارهایی که فقط بر روی شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت بودند را شامل نمی‌شد. 

در آخرین اقدامات برای مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور، دو شبکه اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام فیلتر شده اند. طبق گزارش‌های تشکل‌های فعال در حوزه فضای مجازی، اینستاگرام از اصلی‌ترین شبکه‌های اجتماعی حاضر در کشور است که بر بستر آن بخش بزرگی از کسب و کارهای اینترنتی به ویژه کسب و کارهای خرد فعال هستند. 

آخرین گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نشان می‌دهد، تنها در اینستاگرام دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار حضور دارند که حجم بازار آن ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. 

همچنین بررسی‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) نشان داد: این محدودیت‌ها، در هر روز بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به هر کسب‌وکار زیان مالی وارد کرده است. نصر در بررسی خود عنوان می کند، ۵۳ درصد کسب‌وکارها روزانه ۵۰ میلیون تومان، ۲۱ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸ درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به ۸ درصد روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. 

 نصر در این بررسی نتیجه گرفته است، اگر تعداد کارکنان را شاخصی برای بزرگی شرکت‌ها بدانیم، می‌شود گفت تقریبا همان ۸ درصدی که بالای ۲۰۰ نفر نیرو دارند احتمالا روزانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید و همان ۷۳ درصدی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید. 

خسارات وارده بر کسب و کارهای اینترنتی تنها بخشی از کوه یخ خساراتی است که مسدود و محدودسازی اینترنتی اخیر به کشور وارد کرده است چرا که طبق ادعای وبسایت جهانی «نت بلاکس»، قطعی اینترنت ساعتی ۱.۵ میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به ایران وارد می‌کند. 

با این حجم از زیان و انباشت آن با ادامه محدودیت و مسدودیت سازی‌های اینترنتی به نظر می‌رسد، وزیر اقتصاد راه دشواری برای جبران خسارت‌های وارده به مرد در پیش رو دارد چراکه برای جبران آن باید به دنبال منابع مالی عظیمی باشد.