۰ نفر

برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹
کد خبر: 658658
برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

در سالیان اخیر برای اینکه بخواهیم اپلیکیشن های موبایلی بسازیم نیاز به یک متخصص و افرادی داشتیم که در این زمینه اطلاعات و دانش کافی را داشته باشند و با توانایی‌هایی که دارند انواع برنامه تحت گوشی‌های تلفن همراه طراحی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سلام نو، بعدها ابزارهای متعددی ابداع شدند که با آنها توانستیم با استفاده از محیط گرافیکی و با قابلیت‌های کشیدن و رها کردن اپلیکیشن های موبایلی بسازیم. در حال حاضر نرم افزارهای جذاب و کاملی ساخته شده‌اند که می‌توانیم انواع اپلیکیشن های موبایل مانند سیستم عامل اندروید را بدون حتی یک خط برنامه نویسی طراحی کنیم. این‌گونه نرم افزارها اکنون متعدد هستند و هرکدام مزایای خاص خود را دارند تا کاربران بتوانند هرکدام را که خواستند انتخاب و استفاده کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی آشنا کنیم و از ویژگی‌های کاربردی هرکدام نام ببریم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با سیستم عامل اندروید Android

در حال حاضر کمتر کسی است که نام اندروید را نشنیده باشد و حتی پدر و مادرهایمان که خیلی از سیستم عامل و اپلیکیشن های اندرویدی نمی‌دانند هم اکنون با آن کار می‌کنند و از خدمات برنامه‌های اندروید استفاده می‌کنند.

سیستم عامل اندروید به عنوان یک نرم افزار جامع کامپیوتری است که جهت تعامل منابع بین سخت افزار و نرم افزار بر روی دستگاه‌های موبایل هوشمند نصب می‌شود. در اصل سیستم عامل‌ها به سخت افزار کمک می‌کند تا به صورت یکپارچه در کنار هم قرار گرفته و شرایطی را برای انتقال و پردازش اطلاعات بخش‌های نرم افزاری فراهم کنند. سیستم عامل اندروید در ابتدا توسط اندی رابین برنامه نویسی و طراحی شد و شرکت گوگل که به ظرفیت بزرگ این سیستم عامل پی برد امتیاز آن را در سال ۲۰۰۵ خریداری کرد و از آن پس این سیستم عامل تحت مالکیت گوگل توانسته از بازار بزرگ سیستم عامل‌های موبایل را با بیش از ۶۰ درصد کاربران به‌دست بگیرد.

اپلیکیشن های اندرویدی در حال حاضر به‌عنوان یکی از جدایی‌ناپذیرترین ابزارهای زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و هر کدام از خدمات سازمان و نهادهای دولتی و خصوصی در حال حاضر اپلیکیشن تحت اندروید منتشر کرده‌اند تا مشتریان آنها به‌راحتی بتوانند از سرویس‌های آنها استفاده کنند. از جمله برنامه‌های برتر در زمینه یادگیری علوم دانشگاهی و عمومی می‌توانیم به اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس اشاره کنیم که با ارائه فیلم‌های آموزشی جامع توانسته است به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی کشور معرفی شود.

چرا طراحی اپلیکیشن های اندرویدی مهم است؟

امروزه اکثر مشاغل و کسب و کارها و همچنین استارتاپ هایی که می‌شناسیم، خدمات و محصولاتشان را به صورت اینترنتی و مجازی ارائه می‌کنند. البته تا قبل از ظهور انواع اپلیکیشن های اندرویدی، اکثراً از طریق وبسایت های آنها می‌توانستیم از سرویس‌های مورد نظر استفاده کنیم. ولی با پیدایش اپلیکیشن های اندرویدی و گوشی‌های هوشمند می‌توانیم با انواع خدمات و محصولات افراد و شرکت‌های خصوصی و همچنین سازمان‌های دولتی آشنا شویم و به آنها دسترسی داشته باشیم. در این بین هم افراد زیادی تقاضای استفاده از اپلیکیشن بجای وب‌سایت و همچنین مراجعه حضوری را دارند و به علت مشکلات شهری، آلودگی، رفت و آمد، هزینه‌های حمل و نقل و... بیشتر درخواست استفاده از خدمات به صورت غیرحضوری را دارند.

برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

با این حساب می‌توانیم درک کنیم که چرا درخواست انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی و همچنین استفاده از نرم افزارهای اندرویدی بالا است. ویژگی مهمی که اپلیکیشن های اندرویدی دارند این است که دیگر نیاز نداریم برای انجام هر نوع خدماتی حتماً به صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کنیم و بدون حضور در این اماکن می‌توانیم در خانه با مشاهده کالا و خدمات مورد نظر آنها را سفارش دهیم. از طرفی کارفرمایان و صاحبان مشاغل می‌توانند بدون هیچ مشکلی بابت میزبانی از مشتریان و ازدحام در فروشگاه‌ها، به کاربران خود سرویس دهند و راه‌های ارتباطی فعالی با آنها برای مراجعه مجدد داشته باشند.

استفاده از هوش مصنوعی موجود در اپلیکیشن های اندرویدی می‌تواند به مدیران کمک کند تا میزان بازدید هرکدام از محصولات و خدمات و سرویس‌های معرفی شده را مشاهده کنند و گزارش‌های مربوط به محبوب‌ترین و بی استفاده ترین موارد را به مدیران ارشد خود ارائه دهند. ارتباط دوطرفه بین مشتریان و مدیران شرکت‌ها دیگر با استفاده از روش‌های هزینه بر نخواهد بود و دیگر نیازی به استفاده از پیامک و تماس تلفنی و تبلیغات حضوری نیست و تنها کافی است با ارسال اطلاعیه و اصطلاحاً نوتیفیکیشن ها، کاربران را از وقوع اتفاق و رویدادهای جدید مطلع کنیم. که این روش می‌تواند در زمان انجام کار و همچنین بار مالی تبلیغات برای شرکت‌ها صرفه جویی زیادی را به وجود بیاورد. تمامی مزایای فوق که تنها بخشی از آنهاست، صاحبان مشاغل و کارفرمایان را ترغیب خواهد کرد تا به طراحی انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی روی بیاورند و از خدمات این نرم افزارهای هوشمند بهره‌مند شوند.

طراحی اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

اگر تا قبل از مطالعه این مقاله فکر می‌کردیم که طراحی اپلیکیشن اندروید سخت و زمان‌بر است درست فکر کرده بودیم ولی در حال حاضر که می‌خواهیم درباره ساخت برنامه‌های اندروید بدون برنامه نویس بگوییم باید بدانیم که هر کسی می‌تواند به‌راحتی اپلیکیشن مناسب کار و حرفه‌ی خود را طراحی و اجرا کند و همچنین برای استفاده‌ی سایر افراد و کاربران در مارکت های فروشگاهی مانند کافه بازار در ایران و گوگل پلی به صورت جهانی آن را منتشر کند. هدف اصلی از اینکه بخواهیم اپلیکیشن های اندرویدی بسازیم را در بالا اشاره کردیم ولی برای اینکه چرا بخواهیم آن‌ها را بدون برنامه نویسی طراحی کنیم بحث مجزایی است.

این موضوع خبر بسیار خوبی برای همه کسانی است که تجربه‌ی کار با نرم افزارهای طراحی اپلیکیشن اندروید و همچنین کد نویسی زبان‌های برنامه نویسی مناسب اندروید را ندارند و تقریباً عموم افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. در وهله اول مهم‌ترین دلیلی که ما را ترغیب خواهد کرد تا از روش‌های جدید برای طراحی اپلیکیشن اندروید استفاده کنیم بحث زمان انجام کار و همچنین هزینه‌ی تمام شده طراحی اپلیکیشن است که در هر دو مورد می‌توان گفت به صورت قابل ملاحظه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه می‌توانیم انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی را طراحی و اجرا کنیم. حال اگر شما هم در زمینه‌ی طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی کاملاً مبتدی هستید باید خوشحال باشید که روش‌های جدید برای این کار به کمک شما آمده‌اند و دیگر نیازی به سپری کردن وقت خود برای کسب آموزش زبان‌های برنامه نویسی سخت و پیچیده ندارید و می‌توانید اپلیکشن های خود را به صورت تمام و کمال با استفاده از محیط و رابط کاربری گرافیکی و با بهره بردن از ابزارهای Drag&Drop انجام دهید.

برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

همچنین تمامی اجزاء و المان‌های بکار رفته در اپلیکیشن مانند: رنگ، متن، فونت، تصاویر و بنر، فیلم و کلیپ و انواع محتوا را خودتان با سلیقه شخصی بارگذاری کنید و بعدها آنها را مجدد ویرایش و شخصی سازی کنید. کاربرد اپلیکیشن های اندرویدی طراحی شده نه تنها برای استفاده افراد و اشخاص محدود به یک مجموعه، شهر و یا کشور می‌تواند باشد بلکه می‌تواند برای سیستم‌های بزرگ تجارت جهانی هم مورد استفاده قرار بگیرد که این مورد بستگی به نوع کاربرد نرم افزار و اپلیکیشن های طراحی شده دارد.

مهمترین ویژگی های انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

بعد از اینکه با اهداف و دلایل طراحی برنامه‌های اندرویدی آشنا شدیم می‌خواهیم در مورد برخی از مزایا و ویژگی‌های برنامه‌های ساخت اپلیکیشن اندروید بدون هرگونه برنامه نویسی صحبت کنیم. تقریباً رابط کاربری همه‌ی نرم افزارها و برنامه‌هایی که با استفاده از آنها می‌توانیم اپلیکیشن های اندرویدی را بدون برنامه نویسی طراحی کنیم با ابزارها و امکانات گرافیکی ساخته شده‌اند و این ویژگی باعث می‌شود که کاربران هنگام کار با اپلیکیشن سازها خسته نشوند و تنوع بالای آنها بتواند افراد را به سوی خود جذب کند. باید این نکته را بدانیم که برای هر نوع سلیقه و کاربردی ابزارهای متعددی وجود دارد که به‌راحتی بتوانید از آنها استفاده کنید تا اپلیکیشن های کامل، بدون خطا و عیب نرم افزاری، با بیشترین امکانات و با سرعت را بسازید.

انواع کاربرد اپلیکیشن هایی که ساخته می‌شوند معمولاً درباره موارد فروشگاهی، خبری، وبلاگی، آموزشی و... است که برای هرکدام استایل و قالب‌های مجزایی مهیا شده است. همچنین نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم که بعدها با آن مواجه می‌شویم، امکان تغییر و ویرایش اطلاعات و محتوا به صورت کامل به‌عنوان به‌روزرسانی توسط خود سازندگان اپلیکیشن ها است. یعنی دیگر به طراحان نرم افزار و افراد ثالثی نیاز نخواهیم داشت که این وظیفه را برای ما انجام دهند و هزینه‌های اضافی بر ما تحمیل کنند.

مزایای برنامه های ساخت اپلیکیشن اندرویدی بدون برنامه نویسی

در ادامه به بررسی برخی از مزایای انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی اشاره خواهیم کرد.

طراحی برنامه برای چندین پلتفرم

اگر هرکسی بخواهد برای سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌های مختلف اپلیکیشن طراحی کند باید با تمام زبان‌های برنامه نویسی آنها آشنا باشد که این خود باعث هزینه‌ای بابت آموزش و گذراندن وقت مورد نیاز است. ولی با استفاده از نرم افزارهای اپلیکیشن ساز می‌توانیم برای چندین نوع پلتفرم برنامه‌های مختلفی را طراحی کنیم و خروجی‌های متفاوتی را برای سیستم عامل‌های اندروید، iOS و... بگیریم.

برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

کم شدن هزینه های تمام شده

از جمله مهم‌ترین مزیت‌هایی که می‌توانیم با استفاده از برنامه‌های ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی به آن برسیم، کم شده هزینه‌های تمام شده برای تولید نرم افزار است که نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و بازدهی شرکت‌ها خواهد داشت. هزینه کردن برای طراحی و تولید اپلیکیشن بار مالی خاص خود را دارد که با روش جدید می‌توانیم از میزان آن به‌شدت بکاهیم.

افزایش یافتن سرعت انتشار برنامه ها

از مواردی که برای انتشار نسخه‌های یک اپلیکیشن مورد اهمیت است افزایش یافتن سرعت انتشار برنامه‌های اندرویدی است. با روش جدید توسط اپلیکیشن سازها می‌توانیم سرعت منتشر شده و به‌روزرسانی برنامه‌ها افزایش دهیم.

نیاز نداشتن به طراحان و توسعه دهندگان

تا قبل از این اگر می‌خواستیم کوچک‌ترین تغییری را در اپلیکیشن ها بدهیم مجبور بودیم به طراحان و برنامه نویسان آنها واگذار کنیم که امری زمان‌بر و هزینه بردار بود. ولی در حال حاضر با استفاده از انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی می‌توانیم بدون نیاز به توسعه دهندگان خودمان کار به‌روزرسانی نرم افزارهای اندرویدی را انجام دهیم.

معایب ساخت اپلیکیشن های اندرویدی بدون برنامه نویسی

در کنار مزایای مورد برای اپلیکیشن ساز باید به برخی معایب آنها هم اشاره کنیم. در ادامه برخی از معایب را بررسی می‌کنیم.

نداشتن نوآوری و خلاقیت

یکی از معایب مورد اشاره مربوط به نداشتن خلاقیت و نوآوری در این نوع برنامه‌های اپلیکیشن ساز است که هرچند وقت یک‌بار محتویات برنامه‌شان را آپدیت می‌کنند که برای طراحی اپلیکیشن های نوین و بروز خلاقیت و نوآوری جدیدی ندارند

در دسترس نبودن پشتیبان نرم افزاری

هنگام کار با هر نرم افزاری نیاز داریم تا یک پشتیبان به سؤالات و مشکلات ما رسیدگی کند ولی در این روش اپلیکیشن ساختن ما به هیچ پشتیبان نرم افزاری دسترسی نخواهیم داشت.

قالب و تم های تکراری و یکنواخت

از جمله مواردی که در ظاهر یک اپلیکیشن اهمیت دارد قالب و Theme های مورد استفاده است که در برنامه‌های اپلیکیشن ساز این قالب‌ها تکراری بوده و تنوع زیادی ندارند.

عدم توانایی لازم در طراحی ساختار برنامه ها

چون ساختار و استانداردهای برنامه‌ها را شرکت سازنده آن تعیین می‌کند ما نمی‌توانیم به صورت تخصصی بر روی اپلیکیشن هایی که می‌سازیم تغییرات ساختاری اعمال کنیم و فقط می‌توانیم از عناصر و المان‌های تعریف شده استفاده کنیم.

معرفی انواع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

در این بخش می‌خواهیم بعد از بررسی مزایا و ویژگی‌های برنامه‌های اپلیکیشن ساز به سراغ معرفی برخی از این نوع پلتفرم‌ها برویم و با آنها آشنا شویم. برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بهترین نرم افزارهای ساخت اپلیکیشن برای اندروید شناخته شده‌اند.

برنامه Appy Pie

برنامه Appy Pie

برنامه‌ی Appy Pie به صورت یک پلتفرم با میزبانی ابری است که محبوبیت بالایی در بین توسعه دهندگان و طراحان برنامه‌های گوشی‌های تلفن همراه دارد. هنگام کار آب این پلتفرم هیچ نیازی به برنامه نویسی و مهارت‌های مورد نظر نخواهید داشت. این برنامه دارای قالب‌ها و ویژگی‌های زیاد و متنوعی است که از قبل طراحی شده‌اند و چون به صورت یک برنامه تحت وب راه اندازی شده به‌روزرسانی آن توسط شرکت سازنده منظم و جدیدتر خواهد بود.

برنامه AppMySite

برنامه AppMySite

با استفاده از محیطی جذاب و کاربرپسندی که برنامه‌ی AppMySite دارد بدون اینکه دانشی درباره برنامه نویسی اندروید داشته باشیم می‌توانیم اپلیکیشن های بروز و با قابلیت‌های بالایی طراحی کنیم. تحویل سریع برنامه، ادغام شدن با شبکه‌های اجتماعی، پشتیبانی کردن از درگاه‌های پرداخت، پشتیبانی کردن از چند پلتفرم از جمله ویژگی‌های جذاب این برنامه است.

برنامه AppstronautME

کسب کارها و طراحان نرم افزارهای اندرویدی با استفاده از این برنامه می‌توانند فقط در چند دقیقه انواع برنامه‌های مورد نیاز خود را طراحی کنند به صورتی که هیچ بخشی برای کد نویسی آن اختصاص ندارد و فقط با آبجکت‌ها گرافیکی و المان‌های متنوع تعریف شده می‌توانید این کار را انجام دهید. برای شروع با این برنامه که تحت وب می‌باشد تنها کافی است در وب‌سایت آن ثبت نام کرده و اطلاعات مورد نظرتان را که شامل محتوای متنی، عکس، فیلم، آدرس شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات پرداخت حساب بانکی و ... است را بر روی فضای ابری برنامه‌ی AppstronautME آپلود کنید.

برنامه NativeScript

برنامه NativeScript

برنامه‌ی NativeScript را می‌توان یکی از پلتفرم‌های نوین دانست که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید طراحی شده است که شامل کتابخانه و فریمورک های جاوا اسکریپت Vue.js و TypeScript است. از این پلتفرم می‌توانیم برای طراحی و ساخت انواع اپلیکشن های اندرویدی و آی او اس استفاده کرد. تم‌ها و قالب‌های جذابی در آن تعبیه شده و امکان طراحی تم‌های جدید هم در آن به صورت سفارشی سازی شده فراهم شده است.

جمع بندی درباره ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی

در این مقاله سعی کردیم شما را با موضوع برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی آشنا کنیم و در مورد مزایا، کاربردها و ویژگی‌های آنها صحبت کردیم. برای اینکه بتوانیم به صورت حرفه‌ای برای خودمان و شرکت‌هایی که به این نوع اپلیکیشن‌ها نیاز دارند برنامه طراحی و تولید کنیم، می‌توانیم با استفاده از آموزش‌های پروژه محور فرادرس شروع به یادگیری نحوه انجام طراحی برنامه‌های جالب و جذاب کنیم.