۰ نفر

ماجرای جدید رجیستری؛

عضویت اجباری گوشی های مسافری در یک پیام رسان ناشناخته! / پای طرح صیانت در میان است؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴
کد خبر: 630775
عضویت اجباری گوشی های مسافری در یک پیام رسان ناشناخته! / پای طرح صیانت در میان است؟

مسافران خارجی برای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در سایت گمرک به اجبار باید عضو یک پیام رسان با نام "وی" شوند تا امکان دریافت کد تایید را پیدا کنند. عضویت در این پیام رسان که تا امروز نامی از آن نبوده است، موجب ناراضایتی کاربرانی شده است که نیاز به رجیستری گوشی های مسافری دارند.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ اخیرا برخی رفتارها با مسافران ورودی به کشور خبر ساز شده است، حالا ماجرای جدیدی مطرح می‌شود که نارضایتی بیشتر مسافران را به همراه داشته است. اجبار متقاضیان رجیستری گوشی مسافری برای عضویت در یک پیام رسان ناشناخته با نام "وی" برای دریافت کد تائید جدیدترین این موارد است که صدای مسافران وردی به کشور را درآورده و موجب واکنش‌های منفی آن‌ها شده است.

یکی از کاربرانی که به اجبار عضو پیام رسان "وی" شده نوشته است، "متاسفانه به اجبار از طرف سایت گمرک مجبور به نصب شدم و اصلا راضی نیستم." 

دیگری نوشته؛" اول از همه نرم افزار اصلا برای فارسی بهینه نشده است  و بعد از انتخاب زبان فارسی محتوا همچنان چپ چین است . سایت نرم افزار هم از فارسی پشتیبانی نمی کند. انگار سازنده فراموش کرده جامعه هدف ایران هستن. نرم افزار نیز از ui ساده استفاده میکند و تلاش میکند ui مانند نسخه ها ios پیام رسان ها خارجی باشد".

اما "وی" چیست؟

در توضیح این پیام رسان آمده است که، "وی" یک پیام‌رسان رایگان است که در دستگاه‌های اندرویدی و سایر تلفن‌های هوشمند قابل دسترس است. این برنامه جهت برقراری ارتباط به اتصال اینترنتی نیازمند است تا پیام‌های شما را برقرار سازد. از طریق این برنامه می‌توانید پیام ارسال کنید و عکس‌ها، ویدئوها و برخی فایل‌ها را انتقال دهید. شما می‌توانید با تشکیل گروه‌ها، با مخاطبین خود در گروه صحبت و تبادل اطلاعات کنید.

این برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا اگر دستگاه دیگری دارید، حساب کاربری‌تان را از آن‌ دستگاه نیز کنترل کنید. شما می‌توانید We را روی دستگاه‌ها و کامپیوتر‌های ویندوزی، آیپد، آیفون  در اختیار داشته باشید. نسخه های دیگر در سایت  https://deliver-co.ir قابل دریافت می باشد.

چرا پیام رسان "وی" ؟

چرایی استفاده از پیام رسان وی توسط گمرک برای ارسال کد تائید مشخص نیست، تنها در سامانه " پنجره تجارت فرامرزی ایران" در توضیحی کوتاه آمده است، احتراماً به اطلاع کلیه خدمت گیرندگان پنجره واحد تجارت فرامرزی و کاربران سامانه جامع امور گمرکی میرسانیم با توجه به اختلالات به وجود آمده در شبکه مخابراتی در ارسال پیامک و در جهت رفاه و آسایش کاربران محترم، کلیه خدمات پیامکی سامانه های گمرکی بر روی  پیام رسان وی  قابل استفاده خواهد بود. لذا در اسرع وقت نسبت به نصب نرم افزار مذکور اقدام فرمایید.

در واقع "پنجره تجارت فرامرزی ایران" با هدف استفاده گمرک ایران از فناوری های جدید برای انجام امور تجارت فرامرزی ایجاد شده است. 

ارتباط اجبار به نصب پیام رسانی داخلی با طرح صیانت؟

در بین دلایل اجبار به نصب پیام رسان داخلی بر روی گوشی های مسافری‌، برخی کاربران از این احتمال سخن می‌گویند که نصب این پیام رسان در راستای آمده سازی زمینه های اجرای طرح موسوم به صیانت است. این گمانه زنی از آنجایی نشات می‌گیرد که، بندهای در طرح صیانت وجود داشت که به دنبال قاعده‌مند کردن فعالیت پیام رسان‌ها در کشور بود و اولویت را با عناوین مختلف به اپلیکشین‌های داخلی می‌داد.

اما حسین امامی، مدرس ارتباطات در دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، معتقد است، نمی توان این موضوع را مستقیم به طرح صیانت ارتباط داد چراکه طرح صیانت هنوز در پیچ و خم‌های تصویب مانده و به مرحله اجرا نرسیده است.

وی تصریح کرد: نباید به تمام تصمیمات در حوزه‌های مختلف به دید شک و منفی نگاه کرد، نصب این پیام‌رسان می‌تواند فقط یک انتخاب در بین تمامی پیام‌رسان های داخلی با در نظر گرفتن شرایط خاص باشد.

امامی با یادآوری اینکه در برخی از کشور قبل از ورود به خاک آن‌ها نصب یک نوع اپلیکشین یا روشن نگاه داشتن بلوتوث اجباری است، افزود: این رویکرد به ویژه بعد از شیوع بیماری کووید وجود داشته است و بیشتر برای ردیابی محل‌های حضور فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه  اما این موضوع را مورد تاکید قرار داد که، قطعا بدون اجازه نهاده‌های نظارتی و امنیتی، گمرک تنها به خواست خود نمی‌تواند مسافران ورودی به کشور را مجبور به نصب این پیام‌رسان کند.

امامی معتقد است؛ در اصل رجیستری طرحی برای گوشی‌های است که تحت نظارت شرکت ارتباطات زیر ساخت ایران نیستند و لازم است یک نظارتی روی آن ها باشد.