۰ نفر

با انحلال کمیسیون مشترک؛

بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس امیدوار کننده‌ است؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 627194
بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس امیدوار کننده‌ است؟

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات معتقد است؛ برای آنکه موافقان طرح صیانت متوجه شوند این طرح سیاسی نیست، یک سال هزینه مالی و اجتماعی صرف شد، اما با انحلال کمیسیون مشترک و بازگشت طرح صیانت به مجلس می توان امید داشت، از وزن سیاسی طرح کاسته و به وزن فنی آن اضافه شود.

اقتصاد آنلاین_ سپیده قاسمی؛ طرح موسوم به صیانت یکی از بحث‌برانگیزترین طرح‌های اخیر مجلس به شمار می‌رود چراکه با واکنش گسترده کاربران،کارشناسان، مسوولان و برخی نمایندگان مجلس روبرو شد، واکنش‌هایی که عمدتا منفی بود.

این طرح، نخستین بار روز ششم تیر ماه ۱۴۰۰ با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» مطرح شد پس از آن عنوان این طرح در کنار برخی تغییراتی محتوایی به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تغییر یافت و تصمیم بر این گرفته شد که بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی با نام کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد.

کلیات این طرح سوم اسفند ماه سال گذشته با اکثریت آرا و عجولانه در کمیسیون تصویب شد، اما معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با صدور نامه‌ای، مصوبه طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه مجلس را باطل اعلام کرد.

پس از آن بود که ۱۸۵ نفر نمایندگان مخالف طرح صیانت درخواست بازگشت طرح را به صحن علنی مجلس مطرح و کلید انحلال کمیسیون مشترک زده شد. 

امروز از مجلس خبر رسید که با موافقت اکثریت نمایندگان، کمیسیون مشترک منحل شد. انحلال این کمیسیون با توجه به اینکه اکثریت اعضای آن را موافقان طرح تشکیل می دانند، خبر خوبی برای نمایندگان ، کاربران و کسب و کارهای فضای مجازی مخالفان طرح بود.

اما انحلال کمیسیون مشترک طرح صیانت و بازگشت آن به مجلس تا چه اندازه می تواند امیدوار کننده باشد؟

غیبی مهدی غیبی کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با اقتصاد آنلاین معتقد است؛ این اتفاق را می توان خبری خوب دانست چراکه حداقل از وزن سیاسی طرح کاسته و به وزن فنی آن افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنچه تا امروز برای طرح صیانت اتفاق افتاد بیشتر تحت تاثیر سیاسی زدگی بدون درک منطق اصلی طرح بوده است.

غیبی با تاکید بر اینکه سیاسی زدگی و عملکرد غیر منطقی دلایل بازگشت طرح ازر از کمیسیون به صحن بوده است، افزود: رفتارهای غیرمنطقی و سیاسی زدگی اعضای کمیسیون تا حدی بود که هیچکس حاضر نبود مسئولیت تصویب طرح را به گردن بگیرد.

به گفته وی طرح صیانت بیش از هر چیز نیازمند نگاه عقلانی، تکنیکی و فنی و در نظر گرفتن شرایط کشور است.

غیبی با اشاره به هزینه مالی و اجتماعی اصرار بر تصویب طرح در کمیسیون، اظهار کرد: در یکسال اخیر هزینه مالی و اجتماعی زیادی به دولت و مجلس تحمیل شد، در حالی که می شد راهکارهای کم هزینه تری برای قانونمندی بیشتر فضای مجازی در نظر گرفت.

این کارشناس؛ بسیار امیدوار است که نمایندگان با سیاست‌زدگی کمتر و پرداختن بیشتر به موضوعات فنی و تکنیکی طرح صیانت را بررسی کنند.

غیبی اضافه کرد: حالا نمایندگان مجبور هستند تلاش بیشتری برای منطقی کردن هر بند طرح به کار بگیرند چرا که همگی آن ها باید پاسخگوی مردمی باشند که اغلب کاربر فضای مجازی و مخالف طرح هستند.

این کارشناس با بیان اینکه ما نیز بر لزوم مدیریت فضای مجازی باور داریم، گفت: نمایندگان موافق طرح باید بپذیرند که مخالفان طرح دشمن نیستند و مردم و کارشناسانی هستند که انتظار اعمال منطق در تصویب طرح به جای سیاسی زدگی هستند.