۰ نفر

معرفی تاثیرگذارترین کسب‌ و کارهای نوآور در زندگی دیجیتال؛

نوآورانه ترین شرکت های هوش مصنوعی جهان کدامند؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۲۰
کد خبر: 620594
نوآورانه ترین شرکت های هوش مصنوعی جهان کدامند؟

هوش مصنوعی که زمانی تنها در داستان‌ های علمی تخیلی وجود داشت، امروزه به قدری پیشرفت کرده که قادر است با استفاده از الگوریتم های مختلف به تمام دنیای ما نفوذ کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، تاثیر هوش مصنوعی بر جامعه به قدری افزایش پیدا کرده است که انگیزه تحقیق در بسیاری از زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی گرفته تا موضوعات امنیت، کنترل، نظارت و اعتبار را فراهم کند.

مجله فست کمپانی (Fast Company) با انتشار فهرست کامل نوآورانه‌ترین شرکت‌ها در سال ۲۰۲۲، به سازمان‌هایی که در راستای ایجاد فضایی منعطف‌تر در کسب‌وکار، صنایع و فرهنگ تلاش می‌کنند، می‌پردازد. مجله فست کمپانی شرکت‌هایی را انتخاب کرده‌ است که با ابتکارات خود بیشترین تاثیرگذاری را داشته‌اند و همچنین بررسی کرده که چگونه این شرکت‌ها از هوش مصنوعی از روش‌های نوآورانه برای بهبود زندگی بشریت بهره گرفته‌اند.

LIVEPERSON: شرکت هوش مصنوعی LivePerson›s Conversational  که در شماره ۲۱ فهرست مجله Fast Company قرار دارد، در زمینه آموزش روبات‌ها و کمک به عوامل انسانی فعالیت می‌کند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا خدمات مشتری‌مدارانه خود را از طریق چت آنلاین و پیام‌های متنی تنظیم کنند.

این شرکت در سال ۲۰۲۱ توانایی جدید خود را که ادغام هوش مصنوعی مکالمه در سیستم‌های تجاری بود، معرفی کرد و تمرکز اصلی را بر پشتیبانی خدمات پس از فروش قرار داد.

امروزه این هوش مصنوعی در اختیار تمام فروشنده‌ها، از دونات‌فروشی گرفته تا الماس‌فروشی قرار دارد. به عنوان مثال، کمپانی قهوه آمریکاییDunkin کدهای QR را به بسته‌بندی مواد غذایی در ۹هزار فروشگاه اضافه کرد و به مشتریان اجازه داد که با چت کردن با یک روبات، نظرات و انتقادات خود را منتقل کنند. بدیهی است که تجارت تنها قلمرو جدید هوش مصنوعی مکالمه‌ای نیست.

Bella Health، یک روبات غربالگری کووید-۱۹ است که در ۵۰۰ مکان منتخب به اجرا گذاشته شد و به شناسایی عفونت‌ها قبل از انتشار ناخواسته از سوی کارمندان به همکاران کمک کرد. به‌طور کلی حدود ۴۰ درصد مکالمات خودکار انجام شده در پلتفرم LivePerson وجود داشته است.

Grammarly: به لطف هوش مصنوعی پیشرفتهGrammarly، انتظارات از این فناوری بسیار فراتر از کمک به مردم برای جلوگیری از اشتباهات دستوری اولیه رفته است.

این هوش مصنوعی که در ابتدا برای به کارگیری نوشتن هوشمندانه‌تر به خدمت گرفته شد، اکنون قادر به تجزیه و تحلیل متن از نظر لحن و قواعد منسجم است. امروزه به جای اینکه تنها مشکلات را علامت‌گذاری کند، بازنویسی‌ کامل جمله را پیشنهاد می‌دهد و در عین حال معنای مورد نظر را حفظ می‌کند.

Grammarly همچنین با تغییراتی که در نحوه استفاده مردم از زبان همراه بوده، خود را ارتقا داده و شروع به بررسی اصطلاحات و اتهامات فرهنگی مانند «ویروس چینی» کرده است.

OPENAI: در ماه مه ۲۰۲۰ شرکت OpenAI هوش مصنوعی GPT-۳ را معرفی کرد؛ ابزاری برجسته که می‌تواند برنامه‌نویسی شبیه انسان را تولید کند و به دنبال آن در سال ۲۰۲۱ سه فناوری جدید و مهم ارائه داد که بر اساس پیشرفت‌های GPT-۳ ساخته شده‌ است.

Codex زبان طبیعی را به کد رایانه‌ای ترجمه می‌کند و مهندسی نرم‌افزار را تسهیل می‌کند. Dall-e توضیحات نوشته شده را به تصویر تبدیل می‌کند و Clip می‌تواند مجموعه‌ای از عکس‌ها را بدون آموزش تشخیص سوژه‌های خاص شناسایی کند.

Adobe: فیلترهای هوش مصنوعی جدید ادوبی به حدی خود را ارتقا داده‌اند که تنها انگشتان شما برای فشردن دکمه به زحمت خواهند افتاد تا جلوه‌های بصری منتخب خود را اعمال کنید. در حالی که پیش از آن، فردی متبحر با تجربه ساعت‌ها کار و سال‌ها تخصص در ویرایش تصویر نیاز بود که این خدمات را ارائه دهد؛ اکنون با استفاده از این تکنولوژی، می‌توانید به سرعت چهره سوژه عکس را از حالت غمگین به حالت شاد عوض کنید یا جهت زاویه نگاه سوژه را تنظیم کنید.

به ‌راحتی عکس سیاه و سفید را با ظرافتی شگفت‌انگیز به صورت رنگی درآورید و خاطرات را زنده کنید. این فیلترها که بخشی از مجموعه فناوری‌های هوش مصنوعی ادوبی با نام «Sensei» است، از شکل پیشرفته‌ای از یادگیری ماشینی به نام شبکه‌های ‌GAN‌ استفاده می‌کند.

LINKSQUARES: با شروع همه‌گیری کووید-۱۹، واژه LinkSquares بیشتر به گوش جهانیان خورده است. این هوش مصنوعی با خودکارسازی فرآیند قراردادها، نیاز به حفظ و ثبت دستی همه‌چیز از شرایط و ضوابط گرفته تا تعهدات قانونی و تاریخ‌های تمدید را از بین می‌برد.

با انجام این کار، کاربران می‌توانند ارزیابی ریسک و سایر فرآیندهایی را که نیاز به درک کامل قرارداد دارند، بدون وابستگی به مشاوره‌های پرهزینه ساده‌سازی کنند.

در سال ۲۰۲۱ ادغام‌های جدید با Salesforce و DocuSign به مشتریان LinkSquares کمک کرد تا طیف وسیعی از خدمات را در جریان کاری روزانه خود در دست بگیرند. همچنین این شرکت با ارائه ویژگی‌های جدید، مسائل کلیدی مانند اطمینان از انطباق با قانون، حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان را تقویت کرد. اکنون LinkSquares پس از گذشت دو سال و با عقد بیش از ۳ میلیون قرارداد به رشد بیش از هزار درصدی خود رسیده است.

سیترین انفورماتیک: شرکتCITRINE به تولیدکنندگان مواد شیمیایی کمک می‌کند تا مدت زمان روند تولید محصولات جدیدی که پایدارتر و کم خطرتر هستند، کاهش یابد. این شرکت ادعا می‌کند که این پلتفرم می‌تواند فرآیند تحقیق و توسعه را در مقایسه با روش‌های سنتی که بیشتر به آزمون و خطا متکی هستند، تا ۹۸ درصد سرعت بخشد.

شرکت سیترین در سال ۲۰۲۱، ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را اضافه کرد که برای پیش‌بینی عملکرد مواد جدید و ارزیابی اینکه آیا تحقیقاتی مختلف به اهداف کلیدی توسعه محصول دست خواهند یافت یا خیر، اضافه کرد. این ویژگی به رشد ۵۰۰ درصدی سالانه شرکت کمک کرده است.

EIGHTFOLD: برای بسیاری از کارگران، رشد شغلی به دلیل عدم دسترسی به فرصت‌های شبکه‌ای از دست می‌رود. مرکز شغلی جدید Eightfold که با هوش مصنوعی تکامل یافته است، قصد دارد زمین بازی را برای همه یکسان کند. بر اساس تجزیه و تحلیلی که روی حدود یک میلیارد شغل و یک میلیون مهارت انجام شده است، Eightfold به جست‌وجوگران شغلی در زمینه‌های مختلف توصیه‌های شغلی کرده است.

امروزه با راه‌اندازی پلتفرم‌های Career Hub و Eightfold، مشتریان دولتی مانند ایالت ایندیانا، کشور نروژ و وزارت کار ایالات متحده برای کمک به ارتقای مهارت شهروندان خود، قرارداد همکاری بسته‌اند. همچنین با سازمان غیرانتفاعی OneTenکه ماموریت آن کمک به پیشبرد شغل یک میلیون سیاه‌پوست آمریکایی بدون مدرک است، همکاری صورت گرفته است.

DARKTRACE: هوش مصنوعی خودآموز Darktrace با توانایی درک ماشین‌ها، فرآیندها و سازمان‌ها، حملات سایبری و علائم غیرعادی را تشخیص می‌دهد.

این هوش مصنوعی بیشتر برای تامین امنیت شرکت‌ها استفاده می‌شود. این شرکت با اشاره به کارآمدی خود می‌گوید: «در سال ۲۰۲۱، زمانی که گروه هکر و باج‌افزار REvil از نقص نرم‌افزار مدیریت فناوری اطلاعات پرمصرف برای رمزگذاری داده‌های شرکت‌ها و درخواست پرداخت برای آزاد کردن آنها استفاده کرد، هیچ یک از مشتریان این شرکت توسط فناوری Darktrace به دام نیفتادند.»

همچنین شرکت Darktrace مشغول ایجاد قابلیت‌های جدید برای گسترش زیرساخت‌ها از سیستم‌های ایمیل گرفته تا تجهیزات کارخانه است. این شرکت مستقر در کمبریج انگلستان، برای اینکه از تهدیدهایی که هنوز در راه است در امان بماند، تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی خود را در سال ۲۰۲۱ دو برابر کرد.

SCALE: وقتی الگوریتم‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین با داده‌هایی مواجه می‌شوند که خارج از سناریوهای معمولی قرار می‌گیرند، اغلب خراب می‌شوند.‌Scale  ابزار جدیدی است که برای کمک به شرکت‌ها در انتخاب کارآمد بهترین داده‌ها طراحی شده است.

کاربرد گسترده فناوری این شرکت نشان می‌دهد که مشتریان مختلفی از پی‌پال، پینترست و اتسی گرفته تا نیروی هوایی ایالات متحده از این هوش مصنوعی بهره می‌گیرند.

IMMUNAI: یکی از دلایل اصلی گرانی داروهای جدید این است که بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی دارویی در این مسیر شکست می‌خورند. Immunai قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های ۱۰هزار برابر بیشتر از تکنیک‌های سنتی، فرآیند داروسازی را بهینه کند تا بتواند سیستم ایمنی بدن انسان را بهتر درک کند و در نتیجه منجر به درمان‌های هدفمندتر با شانس موفقیت بیشتر شود.