۰ نفر

دومین جلسه شورای عالی فضایی برگزار می شود

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹
کد خبر: 610466
دومین جلسه شورای عالی فضایی برگزار می شود

رییس سازمان فضایی ایران از برگزاری دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم تا قبل از پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسن سالاریه به بیان اینکه جلسات شورای عالی فضایی زیر نظر رییس جمهوری برگزار می‌شود، اظهار کرد: شورای عالی فضایی، شورای بالا دستی حوزه فضایی است و برنامه ریزی‌های یکپارچه حوزه فضایی توسط این شورا مصوب و برای سازمان فضایی و سایر حوزه‌های فضایی کشور تکلیف می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شورا بسیاری از بازیگران این فناوری عضو هستند، اظهار کرد: جلسات این شورا به این صورت نیست که در هر ماه و هر سال و در هر زمانی برگزار شود، بلکه بر اساس موضوعات مطرح، برگزار می‌شود و در حال حاضر اولین جلسه این شورا در دولت سیزدهم در آذرماه برگزار شد.

سالاریه با اشاره به برگزاری دومین جلسه این شورا در دولت سیزدهم، خاطر نشان کرد: این جلسه تا قبل از پایان سال برگزار خواهد شد.

به گفته وی، برگزاری جلسات شورای عالی فضایی بر حسب موضوع است.

شورای عالی فضایی، نام عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل فضایی ایران است و زیر نظر رییس‌جمهور، به مسائل مربوط به این حوزه رسیدگی می‌کند.

رییس جمهور، رییس این شورا است و وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از اعضای این شورا هستند و  رییس  سازمان فضایی ایران به عنوان دبیر شورا، در جلسات این شورا حضور دارند. در غیاب رییس جمهور ریاست جلسه برعهده معاون اول رییس‌جمهور خواهد بود.

طبق مصوبه هیأت وزیران، شورای عالی فضایی برای سیاستگذاری در زمینه استفاده از فناوری‌های فضایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌، باید حداقل ۲ بار در سال به ریاست رییس جمهور تشکیل شود، اما در بیش از ۱۶ سال از زمان ایجاد شورای عالی فضایی، تشکیل جلسات آن در دولت‌های قبل  آن طور که باید جدی و مهم پیگیری نشد و به همین دلیل این شورا در ۱۱ سال اخیر جلسه‌ای تشکیل نداد.

اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم بعد از ۱۱ سال وقفه در روز ۵ آذرماه سال جاری برگزار شد. برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه فضایی از برنامه‌های جنبی این جلسه بوده است.