۰ نفر

چرا باید از آنتی ویروس ها استفاده کنیم؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۲:۲۹
کد خبر: 608784
چرا باید از آنتی ویروس ها استفاده کنیم؟

برنامه نویسان رایانه‌ای برای افزایش امنیت کاربران، آنتی‌ویروس‌ها را طراحی و به شهروندان خود عرضه می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آنتی ویروس‌ها، نرم افزارهایی هستند که از  رایانه و گوشی‌‌های هوشمند در برابر بدافزارها و حملات سایبری محافظت می‌کنند. به گفته محققان تکنولوژی، برنامه نویسان بسیاری از کشور‌ها برای جلوگیری از خارج شدن ارز و افزایش امنیت،  این نرم افزار‌ را به صورت بومی در کشور خود طراحی می‌کنند و در دسترس شهروندان قرار می‌دهند.

براساس گزارش‌ها، در یک دهه اخیر کشور‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی از جمله آمریکای شمالی، کانادا، مکزیک، روسیه، انگلیس، آلمان، اسلواکی، فنلاند و جمهوری چک به دلیل پیشرفت اقتصادی کشور خود  شروع به طراحی و عرضه  آنتی ویروس برای کامپیوتر‌ها کردند. همچنین این نرم افزارها  هر روز به روزرسانی می‌شوند تا از رایانه‌ها در برابر فایل‌‌های دانلود شده که ممکن است ویروس داشته باشند، محافظت کنند.

چرا از آنتی‌ویروس‌ها استفاده کنیم؟

کامپیوتر‌های بدون آنتی ویروس همچون خانه‌ای با درب باز هستند که سارقان به راحتی می‌توانند وارد آن شوند؛ به همین علت محققان تکنولوژی به کاربران رایانه‌ها توصیه می‌کنند تا برای جلوگیری از سرقت اطلاعات دستگاه‌های خود، آنتی ویروس تهیه و نصب کنند. گاهی اوقات برخی افراد از منابع ناموثق برنامه‌هایی را دانلود می‌کنند که به دلیل وجود ویروس باعث کاهش سرعت کامپیوتر، آسیب رساندن به فایل‌ها یا حذف آن‌ها، فرمت هارد دیسک، خرابی‌های مکرر کامپیوتر، حذف داده ها، ناتوانی در جست‌وجوی اینترنت  می‌شود.

 

فواید وجود آنتی ویروس‌ها در دستگاه‌های کامپیوتری

براساس گزارش‌ها، آنتی ویروس‌ها، همچون پرتویی از نور درخشان در دنیای پر از ویروس‌های تاریک  هستند که باعث می‌شوند رایانه‌ها از هر آسیبی به دور باشند. این نرم افزارها در چند نسخه بومی و خارجی طراحی شده‌اند که در ادامه به برخی از قابلیت‌های  آن‌ها می‌پردازیم. 

نرم افزار آنتی ویروس، ابتدا هر ویروس احتمالی را شناسایی کرده و درصدد بر می‌آید تا  آن را حذف کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حذف برنامه قبل از این‌ که ویروس به سیستم آسیب برساند انجام می‌شود. یک آنتی ویروس ممکن است بدون اطلاع شما در روز با بسیاری از ویروس‌ها مبارزه کند. Avast و Norton از نرم افزار‌های آنتی ویروس هستند که این روز‌ها در بازار موجود است.

شایان ذکر است که اگر ویروسی به سیستم شما حمله کرده باشد، می‌تواند از طریق کابلUSB یا سی دی به سیستم عامل دوستان، خانواده و شبکه‌های دیگر انتقال یافته و آن‌ها را نیز ویروسی کند. 

 

مسدود کردن هرزنامه‌ها و تبلیغات

اگر یک نظرسنجی در مورد نحوه ورود ویروس‌ها به سیستم‌های رایانه‌ای انجام دهید، از نسبت ویروس‌هایی که از طریق تبلیغات پاپ آپ و وب سایت‌ها وارد کامپیوترها می‌شوند؛ تعجب خواهید کرد. تبلیغات پاپ‌آپ و وب‌سایت‌های هرزنامه یکی از پرمصرف‌ترین دروازه‌هایی هستند که توسط ویروس‌ها برای آلوده کردن رایانه شما و سپس آسیب رساندن به فایل‌ها استفاده می‌شود.

نرم افزار‌هایی مانند Bullguard Internet Security با مسدود کردن دسترسی مستقیم آن‌ها به شبکه کامپیوتری شما، علیه این تبلیغات و وب سایت‌های حاوی ویروس مخرب اقدامات لازم را می‌کنند.

محافظت در برابر هکر‌ها و سارقان اطلاعات

هکر‌ها معمولاً از یک برنامه بدافزار یا ویروس برای دسترسی به کامپیوتر قربانی استفاده می‌کنند. آن‌ها بدافزار را بدون اطلاع در رایانه نصب کرده و سپس دستگاه مخاطب خود را با ارسال ایمیل‌های مخرب به  راحتی  هک و به فایل‌ها و برنامه‌های مورد نظر دسترسی پیدا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند طبق میل خود از داده‌های قربانی استفاده و اطلاعات را حذف کنند یا به آن‌ها آسیب برسانند. آنتی ویروس ضد هک، با اسکن‌های منظم هر گونه هکر یا برنامه‌های مبتنی بر هک در شبکه کامپیوتری  را تشخیص می‌دهند. بنابراین، آنتی ویروس محافظت کامل در برابر هکر‌ها را فراهم می‌کند. علاوه بر این آنتی ویروس‌ها می‌توانند در هنگام استفاده از درگاه‌های پرداخت از ذخیره شدن اطلاعات کارت افراد جلوگیری کنند.

محافظت از داده‌ها و فایل‌های رایانه

 آنتی ویروس‌ها،  تمام فایل‌هایی که وارد سیستم شما می‌شوند را زیر نظر دارند. همه برنامه و فایل‌ها تحت یک اسکن قرار می‌گیرند تا هر گونه ویژگی یا مخرب بودن بررسی شود. ویروس‌ها می‌توانند به راحتی از طریق فایل‌های آلوده به شبکه شما منتقل شوند و این به نوبه خود می‌تواند به داده‌ها و فایل‌های شما آسیب برساند.

افزون بر این آنتی ویروس‌های بومی به دلیل اختراع و طراحی در داخل کشور از خارج شدن ارز و هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و به اقتصاد کشور نیز کمک چشمگیری می‌کند. همچنین به خاطر تولید داخلی کشورهای خارجی نمی‌توانند به اطلاعات و داده‌های شما دسترسی پیدا کنند. آنتی ویروس‌ها هم همچون برنامه‌های کامپیوتری دیگر معایبی مانند عدم محافظت از تمامی دستگاه( نسخه‌های رایگان آنتی‌ویروس‌ها معمولا از سایر دستگاه‌های متصل به رایانه اصلی پشتیبانی نمی‌کند. به همین علت برای حفظ حریم خصوصی باید به صورت جداگانه نرم افزار‌ها را نصب کرد) و سرویس آنلاین دارند .

قوانین هر کشور برای الزام تولید آنتی ویروس‌های بومی

همان گونه که بالاتر گفتیم، آنتی ویروس‌ها می‌توانند به بهبود وضع اقتصادی کشور کمک کنند. در همین راستا  مجلس‌ هر کشور برای تولید آنتی ویروس داخلی قوانین وضع کرده‌اند و به کاربرانی که از آنتی ویروس‌های بومی استفاده کنند تسهیلاتی را اعطا می‌کنند. در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آمریکا

مطابق با قانون ۱۲ FAM ۶۰۰ مجلس سنای آمریکا، تمام سیستم‌های اطلاعاتی باید با آنتی ویروس‌های بومی محافظت شوند. در همین راستا، بخش یکپارچگی سیستم‌ها، (شعبه یکپارچگی اطلاعات) نرم افزار آنتی ویروس‌های بومی و مستندات را به صورت رایگان در اختیار تمامی دفاتر و پست‌های میدانی قرار می‌دهد. همچنین کارمندان و پرسنل قراردادی می‌توانند برای حفظ سیستم‌های پستی خود به صورت رایگان برای استفاده خانگی این برنامه را دریافت کنند.

روسیه و کره شمالی

دو کشور مذکور برای جلوگیری از حملات سایبری آمریکا به دستگاه‌های شهروندان این دو کشور، قوانینی را وضع کردند که همه افراد جامعه را موظف می‌کند تا برای کاهش سرقت اطلاعات و کشف داده‌های سارقان از آنتی ویروس‌های داخلی استفاده کرده و از مزایای دیگر این نرم افزار نیز بهره ببرند.

انگلیس

در سال‌های اخیر  سازمان رقابت و بازار( CMA  )به شرکت‌های ضد ویروس بومی قوانینی را ابلاغ کرده تا این شرکت‌ها در صورت لزوم با مشتریان خود منصفانه رفتار کنند و با اصول انطباق همسو باشند.گفته شده CMA  دستور داده تا افرادی که از آنتی‌ویروس‌های بومی به صورت طولانی استفاده می‌کنند پولی دریافت نشود.

همچنین طبق ابلاغیه CMA در سال۲۰۲۰ باید از افرادی که قراردادشان به صورت یک طرفه فسخ کردند نظرسنجی شود تا دلیل فسخ قرارداد مشخص شود. افزون بر این طبق قوانین این سازمان، مشتریانی که قراردادشان به طور خودکار تمدید شده، پس از بازپرداخت موجود، حق دائمی برای خروج از قرارداد و دریافت بازپرداخت به نسبت مبلغی که از آن‌ها دریافت شده، می‌دهد.